اگر یک وب مستر باشید، میدانید که استفاده از ابزارهای مختلف در سایت میتواند باعث کاهش سرعت سایت و مشکلات دیگری مثل افزایش زمان مورد نیاز به برای تحلیل شود. در مقابل تگ منیجر در قدم اول با فعالیت واسطهای خود باعث افزایش سرعت سایت میشود و در ادامه میتواند با تحلیل دقیقتر و البته آسانترِ فعالیت کاربر از طریق گوگل آنالیتیکس، به شما کمک کند. با توجه به اینکه تگ منیجر سن زیادی در بین ابزارهای تحلیل دیجیتال ندارد، متخصصان کمی در سطح وب فارسی وجود دارند که بتوانند با آن کار کنند.
گوگل آنالیتیکس یکی از معتبرترین و پراستفادهترین ابزارهای تحلیل دیجیتال در دنیای بازاریابی اینترنتی است. این ابزار رایگان گوگل، به شما کمک میکند به خوبی متوجه شوید که:
- کاربرانتان از کدام کشورها و حتی شهرها به وب سایت شما مراجعه میکنند؟
- و چه تعدادشان در همان ابتدای ورود خارج میشوند
- چه جنسیتی دارند؟
- چه سن و سالی دارند؟
- با چه دستگاه و چه نوع مرورگری به وب سایت وارد شدهاند؟
- چه مدت زمانی را و در کدام صفحه از وب سایت شما بودهاند؟
- از کدام صفحه به کدام صفحه رفتهاند؟
- آیا به یک خریدار تبدیل شدهاند؟
- از کدام مسیر به وب سایت وارد شده و به خریدار تبدیل شده؟
- و اصلا کاربران چقدر زمان روی مقالات شما صرف کردهاند؟
- و…
اما اغلب مواقع یک موضوع مهم در بین این تعریفها جا میافتد، آن هم “تحلیل دیجیتال” است!
تحلیل دیجیتال چیست؟
شاید بتوانیم بگوییم، تگ منیجر همان چیزی است که شما برای تحلیل کامل وب سایت خود و رفتار کاربران در آن نیاز دارید. اگر علاقه دارید سرفصلهای دوره گفته شده را بررسی کنید، به صفحه دوره تگ منیجر وارد شوید. علاوه بر آن، شما میتوانید سایر آموزشهای دیجیتال مارکتینگ را در آکادمی نوین مشاهده کنید و به یک دیجیتال مارکتر حرفهایتبدیل شوید.
کلام آخر؛
دیجیتال مارکتینگ و اهمیت تحلیل دیجیتال در دنیای وب!
اما موضوع مهم این است: اگر توانایی تحلیل دیجیتال نداشته باشیم، نیمی از هزینههایی که بابت فعالیتهای بالا انجام شده را، هدر دادهایم. تحلیل دیجیتال به معنای بررسی و تحلیل رفتار کاربران در دنیای وب، برای رسیدن به بازدهی بهتر است. این تحلیلها اغلب به کمک ابزارها انجام میشود. در مثال پایین بهتر با معنی و کاربرد این تحلیل آشنا میشوید.
کاربرد تحلیل دیجیتال در دیجیتال مارکتینگ چیست؟
تیم دیجیتال مارکتینگ نوین سالهای زیادی است که برای تحلیل دیجیتال وب سایت مشتریان و وب سایتهای مجموعه نوین از این ابزار استفاده میکنند. در ادامه مقالات رایگان آموزشی زیادی در وب سایت ما در این مورد وجود دارد و حتی یک دوره جامع آموزش گوگل آنالیتیکس هم برای آموزش مخاطبان تولید کردهایم که میتوانید برای مشاهده آن وارد سایت شوید.
تگ منیجر چیست؟
به دنبال رشد کسب و کارتان هستید؟
ملیپیامک به شما امکان جذب، نگهداری و تعامل با مشتری را می دهد.
منبع: https://www.melipayamak.com/blog/posts/digital-marketing-and-digital-analytics-in-the-web-world/
تصور کنید در یک ماه، حدود 15 مقاله آموزشی روی وب سایت خود منتشر کرده و با سئو کردن آنها، روزانه 150 کاربر به وب سایت خود دعوت میکنید. اگر با تحلیل دیجیتال آشنا نباشید، باز هم بدون برنامه خاصی این فعالیت را جلو میبرید و خب احتمالا ماه بعد بازدید وب سایت شما دو برابر شده و فروش محصولات و خدماتتان هم در حدود چند درصد افزایش پیدا میکند.
قبل از هر چیزی، بیایید به این سوال پاسخ دهیم که اصلاً دیجیتال مارکتینگ یعنی چه؟ اگر این سوال را از متخصصان بپرسید، اغلب با جوابهایی مثل این روبرو میشوید که: دیجیتال مارکتینگ تمام فعالیتهای بازاریابی است که در سطح وب انجام میشود. اگر از آنها بخواهید کمی تخصصیتر جواب بدهند، میگویند: بازاریابی دیجیتال شامل موارد زیر است:
- فعالیت در شبکههای اجتماعی،
- بازاریابی و تولید محتوا در سایت،
- سئو، (مقاله سئو چیست را حتما مطالعه بفرمایید)
- تبلیغات گوگل،
- و…
یک تیم دیجیتال مارکتینگ، باید متخصصانی را صرفا برای کار با ابزارهای تحلیل دیجیتال در اختیار داشته باشد. در ادامه معروفترین و البته بهترین ابزارهای تحلیل دیجیتال موجود در سطح وب را به شما معرفی میکنیم:
گوگل آنالیتیکس چیست؟
اما اگر واقعا با دیجیتال مارکتینگ آشنا باشید، بعد از گذشت یک ماه به سراغ تحلیل دیجیتال میروید. یعنی با کمک ابزارهایی که در ادامه آنها را به شما معرفی میکنیم این موضوعات را بررسی میکنید:
- کدام دسته از مقالات بازدید بیشتری برای وب سایت ما دارند؟
- بازدید کنندگان کدام مقالات بیشتر تبدیل به خریدار میشوند؟
- کدام مقالات ما توانایی تبدیل مخاطب به طرفدار را دارند؟
- کدام مقالهها زمان بیشتری مخاطبان را به فعالیت در وب سایت مشغول میکنند؟
- و…
فرض کنید در ماه اول شما چیزی در حدود 1 میلیون تومان برای تولید محتوا و سئو وب سایت خود هزینه کرده و در انتها 200 هزار تومان بازگشت سرمایه داشتهاید. اما این بار با کمک تحلیل دیجیتال، سلیقه مخاطبان را شناسایی کردهاید، متوجه شدهاید که کدام مخاطبان میتوانند برای شما سود مالی بیشتری داشته و کدام میتوانند باعث افزایش آگاهی نسبت به برند شما شوند.
همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم، انجام فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ بدون کمک گرفتن از تحلیل دیجیتال، مثل این است که نیمی از هزینههای زمانی و مالی خودتان در این پروسه را هدر داده باشید. بنابراین اکیدا پیشنهاد میکنیم که به عنوان یک وبمستر حرفهای و با هدف افزایش نرخ تبدیل و نرخ بازگشت سرمایه، از ابزارهای تحلیل دیجیتال سایت و حتی شبکههای اجتماعی استفاده کنید. با آرزوی موفقیت.
ما میتوانیم با فعالیت حرفهای خودمان در شبکههای اجتماعی، مخاطبان زیادی به این شبکهها جذب کنیم. میتوانیم با تولید محتوای جذاب وب سایت خودمان را به عنوان یک سایت برند به مخاطبان معرفی کنیم. همینطور میتوانیم با ارائه تبلیغات کلیکی گوگل یا سئو کردن وب سایت روی کلمات مختلف، بازدیدکنندگان زیادی را از موتورهای جستجو به وب سایت خودمان برسانیم اما…!
دقت کنید که این یک مثال از تحلیل دیجیتال بخشی از فعالیتهای وب سایت بود و نه همه آن! این صرفا یکی از فعالیتهایی است که ما در آژانس بازاریابی دیجیتال نوین از آن برای بهبود نرخ تبدیل مخاطب به مشتری در وب سایت خودمان و مشتریان استفاده میکنیم. به خاطر داشته باشید که تحلیل درست دیجیتال، به شما در راه اندازی کسب و کار اینترنتی کمک فراوانی میکند و میتوانید با تحلیل درست دادهها، مسیر درستی را هم انتخاب کنید.
ابزارهای تحلیل دیجیتال چیست؟
حالا بودجه تولید محتوای این ماه شما، همان 1 میلیون تومان است؛ اما این بار قرار نیست باز هم همان 200 هزار تومان قبلی بازگشت سرمایه شما باشد. زیرا در این حالت به خوبی بازارتان را شناخته و احتمالا باید در حدود دو الی چند برابر بازگشت سرمایه داشته باشید.
بر خلاف گوگل آنالیتیکس، تگ منیجر یکی از ابزارهای نه چندان قدیمی گوگل است که همچنان به صورت رایگان در تحلیل دیجیتال وب سایت به ما کمک میکند. اما تگ منیجر یا همان Google tag manager به صورت مستقیم به تحلیل رفتار کاربر مشغول نمیشود! بلکه فعالیت این ابزار کمی متفاوت است!
در آکادمی نوین (novin.academy)، شما میتوانید دورۀ تخصصی آموزش گوگل تگ منیجر را تهیه کرده و صفر تا صد این ابزار پرکاربرد را یاد بگیرید. در این دوره 6 ساعته جامع، شما یاد میگیرید که:
- چطور ابزارهای مختلف وب سایت را به تگ منیجر متصل کنید،
- چطور تعداد کلیک روی لینکها و دکمههای مختلف سایت را به راحتی بررسی کنید،
- چطور میزان اسکرول صفحه توسط کاربر را بررسی کنید،
- چطور ورود و خروج کاربران را در سایت ثبت کنید،
- چطور تعامل کاربران با بخشهای مختلف سایت را تحلیل کرده،
- و…
کارشناسان دیجیتال مارکتینگ نوین با شماره 63404 – 021 در خدمت شما هستند تا به تمامی سوالات شما پاسخ دهند. همچنین میتوانید از آکادمی نوین به آدرس novin.academy مراجعه فرموده و علاوه بر 10 کتاب رایگان، از سایر آموزشها نیز استفاده بفرمایید.