چند نمونه دیگر شعارهای مهم از کاندیداهای دورههای مختلف ریاست جمهوری:
- علی لاریجانی: هوای تازه با دولت امید
- محسن رضایی: آن مرد با نان میآید
- مصطفی معین: ایران برای همه ایرانیان/ دوباره میسازمت وطن
- مهدی کروبی: تغییر برای ایران
- محمد باقر قالیباف: زندگی خوب برازنده ایرانی
- سعید جلیلی: مقاومت رمز پیشرفت
- علی اکبر ولایتی: دولت متمم (متدین، تجربهدار، متخصص، معتدل و مشورت پذیر)
- محمدرضا عارف: معیشت، منزلت و عقلانیت
- محسن مهرعلیزاده: دولت رفاه
چند نمونه از شعارهای انتخاباتی شورای شهر
در حالی که پیام تبلیغات کمپین انتخاباتی شما شعار انتخاباتی شما نیست، اما دقت داشته باشید که این کلمات باید بهم مرتبط باشد. شعار مبارزات انتخاباتی شما اساساً پیام کمپین است که پیغامی را که میخواهید به مردم منتقل کنید تکرار میکند. به عنوان نامزد میتوانید ایده خوبی برای یک شعار داشته باشید، اما فقط در صورتی این شعار کارایی دارد که به پیامهای تبلیغاتی اصلی شما ارتباط پیدا کند.
اگر تا به این لحظه شعار انتخاباتی شورای شهر مناسبی را در نظر نگرفتهاید، احتمالا به زودی در رقابت با کاندیداهای دیگر، دچار مشکل خواهید شد.
همانطور که اشاره کردیم، ایدهپردازی و نحوهی انتخاب این شعار کار آسانی برای اعضای تیم یک کاندیدا نیست. برای راهنمایی بیشتر در ادامه ابتدا مفاهیم مربوط به نحوهی انتخاب و نوشتن شعار انتخاباتی را با مطالعه میکنیم و سپس چند نمونه از شعارهای رقابتهای انتخاباتی پیشین ریاست جمهوری و شورای شهر را با هم مرور میکنیم.
شعار انتخاباتی چیست؟
میتوان گفت یک پیام کمپین انتخاباتی در واقع قهرمان گمنام یک رقابت سیاسی است. این موضوعی است که شما برای برقراری ارتباط با مخاطبان هدف خود در همه رسانهها استفاده میکنید و باید به شما کمک کند تضاد واضحی بین خود و رقیب خود در مورد موضوعات مورد علاقهای که دارید ایجاد کنید.
چند نمونه از شعارهای انتخاباتی ریاست جمهوری
شعار تبلیغاتی ابزاری برای تعامل است، اما نمیتوان آن را بدون هیچ اصول و قواعدی نوشت. از شعار شما باید به عنوان روشی برای نمایش و تبلیغ پیام کمپین و هدفتان از شرکت در انتخابات استفاده شود. به همین دلیل است که وقتی شعار خود را مینویسید، مهم است که به موارد زیر فکر کنید:
- با استراتژی شروع کنید: شعار انتخاباتی باید کاملاً در استراتژی کلی وعدههای شما جای بگیرد. یک شعار فقط به اندازه استراتژی تبلیغاتیای که پشت آن وجود دارد تاثیرگذار است. اگر خلاقانه باشد، اما مربوط به اهدافتان نباشد، مسکوت خواهد ماند و اثری بر روی شنونده و راه دهندگان نخواهد گذاشت.
- واقعبینانه انتخاب کنید: اگر شعاری را انتخاب کنید که در آینده نتوانید آن را انجام دهید، به مخاطبان خود دروغ گفتهاید. این کار اعتماد را از بین میبرد. برای مثال اگر بگویید «رفاه مالی، پایان گرانی» اما در اصل بدانید که این شعار و وعده تا چند سال دیگر هم محقق نمیشود، پس در اصل شعاری غیرواقعی را در نظر گرفتهاید. دقت کنید که شعار باید بر اساس توانمندیهایی شما انتخاب شود.
- شعار باید کوتاه، ارجینال و خلاقانه باشد: چنین شعاری نباید بیشتر از ده کلمه باشد. به این دلیل که در یاد مردم نمیمانند. از طرفی اگر از جملات یا شعارهایی که قبلا به کار رفته استفاده کنید هیچ فایدهای نخواهد داشت. بسیاری از شرکت کنندگان در انتخابات قبلا آن را شنیدهاند. همچنین به دلیل اینکه این شعار را کپی کردید اعتماد آن را هم از دست میدهید. مثلا شعار «تا یک سال آینده هیچ تورمی در کشور نخواهیم داشت» بیش از حد طولانی و ساده است.
جمعبندی …
همانطور که بارها اشاره کردیم برای اینکه در انتخابات ریاست جمهوری و یا شورای شهر از طریق شعار انتخاباتی تاثیر بسزایی در میان مردم بگذارید و با این شعار شناخته شوید، نیاز دارید پس از بررسی و طی کردن اصول نوشتن آن، شعاری مناسب با هدف و وعدههای خود انتخاب کنید.
یک شعار تبلیغاتی نباید بدون فکر و بررسی ساخته شود. یک اشتباه که بسیاری از کمپینها مرتکب میشوند، نوشتن شعار سیاسی بدون فکر کردن در مورد پیام رسانی کلی کمپین است. اشتباه معمول کمپینها هنگام ایجاد شعارها اشتباه گرفتن پیام تبلیغات کمپین انتخاباتی با شعار انتخاباتی است. در نگاه اول، به نظر میرسد این دو مفهوم کاملاً شبیه به هم باشند، اما هر یک از آنها جایگاه مشخصی در استراتژی مبارزات سیاسی دارند.
پیام کمپین انتخاباتی چیست؟
انتخاب یک شعار تبلیغاتی شورای شهر با مفهوم، میتواند هدف شما برای شرکت در انتخابات را به خوبی نشان دهد. شما میتوانید با یک جمله، تمام حرفتان را به گوش مخاطب برسانید. یا با بیان یک هدف خلاقانه، مخاطب را جذب کنید. شعارهای جذاب و دارای فاکتورهایی مثل غافلگیری، بیشتر در ذهن مخاطبین میمانند.