
بروزرسانی: 22 خرداد 1404
OK چیست شناخت پایه در مورد مزایا و کاربرد OKR در سازمان ها - برد پیامک - سامانه پیامک


حرکت به سوی اهداف بلند و بلند مدت یک سازمان همواره یکی از چالش های اصلی هر گروهی است. چشم انداز سازمان ها در شلوغی سازمانی فراموش می شود. اینجاست که نیاز به روشی موثر برای حرکت در سمت اصلی شرکت مطرح می شود. رویکرد اهداف و نتایج کلیدی راه حلی است که سازمان ها را از هدف عالی خود آگاه نگه می دارد. در این روش همه اعضا برای رسیدن به یک هدف خاص تلاش می کنند. در زیر به طور کامل توضیح خواهیم داد که OCR چیست. ما همچنین راه هایی را برای اجرای موثر آنها توضیح می دهیم. اگر به دنبال افزایش بهره وری سازمان خود هستید، این مقاله به شما کمک خواهد کرد.
مفهوم رویکرد اهداف و نتایج کلیدی در سازمان
okr به معنای اهداف و نتایج کلیدی است. این مفهوم یک روش مشترک برای تعیین اهداف بین تیم ها و اعضای یک سازمان است. افراد یک سازمان از این روش برای تعیین اهداف چالش برانگیز و تعیین نتایج قابل اندازه گیری برای آن اهداف استفاده می کنند. در واقع OKR الگویی برای ردیابی پیشرفت پروژه، همسوسازی افراد در سازمان و تشویق آنها به مشارکت در دستیابی به اهداف مشخص و قابل اندازه گیری است.
مدل okr را می توان در هر نوع سازمانی اعم از خصوصی، دولتی، اداری و مهندسی و برای هر نوع اهداف شرکتی استفاده کرد. به عنوان مثال، رضایت مشتری یکی از اهداف شرکت است. صاحبان مشاغل با بازار هدف سعی در تولید محصولات و ارائه خدمات متناسب با سلیقه و نیاز خود دارند. برای آشنایی بیشتر با مفهوم بازار هدف، مقاله را مطالعه کنید.بازار هدف شما چیست؟ما به شما پیشنهاد می کنیم. این مقاله اهمیت شناخت بازار هدف و راه های شناسایی آن را از طریق ویژگی های مشترک در بین مشتریان توضیح می دهد.
تعیین اهداف در مدل okr
هدف در مدل OKR به معنای تمایل به دستیابی به آن است. نه بیشتر نه کمتر! طبق تعریف، اهداف معنادار، واقع بینانه، ملموس، دست یافتنی و به طور ایده آل الهام بخش هستند. زمانی که اهداف به درستی برای افراد سازمان طراحی و تعیین شود، از اجرای ناکارآمد سازمان جلوگیری می شود.
اگر کسب و کار شما خدماتی مانند خدمات گردشگری، خدمات آموزشی و بهداشتی ارائه می دهد، باید خدمات، وظایف و فرهنگ سازمانی خود را به گونه ای برای کارکنان تشریح کنید که آنها را قادر سازد دید درستی از هدف سازمان داشته باشند. زیرا با آموزش صحیح کارکنان در مورد استراتژی و اهداف کسب و کار، کارایی و بهره وری آنها افزایش می یابد. در نتیجه با جذب مشتری و فروش خدمات بیشتر، خدمات بازاریابی سازمان شما کارآمدتر کار می کند.
تعریف نتایج کلیدی در چارچوب okr
نتایج کلیدی در واقع معیاری برای تعیین اینکه آیا اهداف گروه محقق خواهد شد یا خیر. یک نتیجه کلیدی موثر نتیجه ای است که خاص، محدود به زمان، جاه طلبانه اما واقع بینانه و مهمتر از همه قابل اندازه گیری باشد. در یک سازمان یا به این هدف اصلی می رسید یا نمی رسید. هیچ سازش و ابهامی وجود ندارد. امتیازات کلیدی به صورت صفر یا یک مشخص می شود.
برای تعیین اینکه آیا نتایج حاصل می شود یا خیر، سازمان ها معمولاً چارچوب های زمانی خاصی را در نظر می گیرند. در پایان این بازه زمانی، افراد در سازمان بررسی خواهند کرد که آیا نتیجه کلیدی به دست آمده است یا خیر. همچنین زمانی که هدفی به صورت بلندمدت و سالانه تعیین می شود، نتایج اصلی برای دستیابی به این هدف در بازه های زمانی کوتاه تری مشخص می شود. با دستیابی به نتایج کلیدی، پروژه سازمان پیشرفت می کند و زمانی که تمام نتایج کلیدی به دست آمد، سازمان به هدف اصلی خود می رسد.
ویژگی های اصلی روش "هدف و نتیجه اصلی"؛ مزایای OCR چیست؟
مدل هدف و نتایج کلیدی (OKR) روشی قدرتمند برای بیان اهداف هر شرکت یا سازمانی است. این روش به شناسایی اولویت های کلیدی، دستیابی به چشم انداز و اهداف شرکت و همچنین تشویق کارکنان به مشارکت برای دستیابی به اهداف گروه کمک می کند. با این حال، ممکن است از شما سوال شده باشد که چگونه OKR در دستیابی و دستیابی به اهداف و همچنین تعیین اهداف کمک می کند.
با تعیین اهداف مشترک دقیق و قابل اندازه گیری، دقیقاً می دانید برای رسیدن به آن هدف چه کاری باید انجام دهید. بنابراین، پس از تعیین هدف، ممکن است به این نتیجه برسید که رسیدن به بازار هدف و گسترش فعالیت های برندسازی است. خرید سامانه پیامکی نیازها مزایای اصلی این روش در زیر به طور کامل شرح داده شده است.
ایجاد تمرکز در فعالیت سازمان؛ مزیت اصلی روش OKR
اولین مزیت روش OKR تمرکز بر اهداف مهم و ضروری است. برای تعیین اهداف با استفاده از روش okr، باید موارد محدودی را تعریف کنید. در نهایت می توانید 3 هدف و چشم انداز اصلی را در ذهن داشته باشید. هر هدف همچنین باید شامل 3 تا 5 نتیجه کلیدی باشد. به همین دلیل است که این روش هدف گیری شما را مجبور می کند تا بر اولویت های کلیدی سازمان تمرکز کنید.
فرآیند طراحی okr باید با این سوال شروع شود که "اولویت اصلی شرکت در 3 (6 یا 12) ماه آینده چیست؟" برای شروع، محدودیت زمانی را بین اهداف مهم و فوری در پورتفولیوی خود متمایز کنید. بنابراین باعث می شود که اهداف کمتر فوری به تعویق بیفتند و سریعتر به اهداف فوری دست پیدا کنند. رهبران سازمانی با پایبندی به اصول رویکرد هدف و نتیجه کلیدی، به تیم های خود قطب نمایی برای ارزیابی و بهبود کار می دهند.
ایجاد هماهنگی و همسویی در شرکت؛ مزیت دیگر استفاده از روش اهداف و نتایج کلیدی است
پس از تعریف اهداف اصلی و مستقیم شرکت، نوآوری واقعی آغاز می شود. چارچوب OKR از مرحله برنامه ریزی به مرحله اجرا تغییر می کند. تمامی افراد و اعضای سازمان تمامی فعالیت های روزانه خود را در راستای چشم انداز تعریف شده در OKR انجام می دهند. در واقع تعریف چشم انداز اصلی سازمان منجر به هماهنگی بیشتر بین اعضای آن سازمان می شود. بر اساس تحقیقات مدرسه بازرگانی هاروارد، در شرکت هایی که کارمندان در هماهنگی با یکدیگر حرکت می کنند، عملکرد آنها بیش از دو برابر می شود.
مثلا طراحی و اجرا استراتژی محتوا یکی از فعالیت هایی است که باید با توجه به اهداف و نیازهای کسب و کار انجام شود. در واقع، استراتژی محتوا قصد دارد محتوای ارزشمندی تولید کند که با اهداف کسب و کار شما همسو باشد. در استراتژی محتوا، با در نظر گرفتن نیازهای کسب و کار شما، برنامه ای هدفمند برای تولید و انتشار محتوا تدوین می شود تا کسب و کار شما در مسیر دستیابی به اهداف خود قرار گیرد. بدون برنامه ریزی هدفمند، هرگز نمی توان به مسیر موفقیت رسید.
تعهد و مسئولیت با استفاده از روش OKR در سازمان نهادینه می شود
پس از تمرکز و همسویی، کارکنان متعهد به دستیابی به اهداف سازمان می شوند. کارکنان شرکت متعهد شده اند که به اهداف و مقاصد اصلی شرکت متعهد شوند. برنامه ها و منابع سازمان به منظور دستیابی به اهداف و نتایج کلیدی تنظیم می شود. تعهدات افراد باید به وضوح و به وضوح برای سایر اعضا رعایت شود. همه اعضای سازمان باید از وضعیت دستیابی یا عدم دستیابی به اهداف آگاه باشند تا همسویی و شفافیت بین آنها حفظ شود.
شرایط و نتایج را پیگیری و اندازه گیری کنید. ویژگی مهم روش تعیین اهداف مشترک در گروه
ردیابی مستمر اهداف و نتایج کلیدی از دیگر مزایای این روش است. هر هدف و نتیجه کلیدی باید قابل اندازه گیری باشد و به طور منظم با معیارهای مشخص شده هنگام نوشتن ردیابی شود. این کمک زیادی به خارج شدن از مسیر اهداف اصلی می کند.
با ردیابی مداوم، آیا می توانید اندازه گیری کنید که آیا در مسیر هستید؟ اگر نه، چرا در مسیر رسیدن به هدف اصلی نیستید؟ از آنجایی که تمامی اعضای گروه باید از روند و وضعیت پروژه آگاهی کامل داشته باشند، پیوند فایل به نتایج این بررسی های منظم و دوره ای از طریق یک پیام کوتاه بفرستید آن را در اختیار همه اعضای سازمان قرار دهید.
OKR چگونه در سازمان ها پیاده سازی می شود؟
درست است که بهترین راه برای پیاده سازی okr از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت است. با این حال، تعدادی از رویکردهای اثبات شده وجود دارد که برای همه شرکت ها در طراحی نحوه اجرای اهداف و مدل سازی نتایج کلیدی مفید خواهد بود. در زیر چند دستورالعمل برای کمک به گروه ها با استفاده از روش OKR برای اولین بار توضیح می دهیم.
تعیین اهداف استراتژیک سازمان؛ اولین گام در طراحی یک رویکرد "تعیین هدف مشترک".
اولین مرحله آماده سازی okr، تعریف اهداف استراتژیک سازمان است. این اهداف باید با ارزش ها، چشم انداز و اهداف بلند مدت شرکت شما همسو باشد. برای تعیین اهداف، باید همه اعضای گروه را در تمام سطوح درگیر کنید. همچنین حداکثر سه هدف را تعیین کنید که باید در بازه زمانی 3 تا 12 ماهه به آنها دست یافت.
شناسایی یافته های کلیدی؛ دومین مرحله مهم برای چیدمان فرم okr
برای هر هدف، فقط 3 تا 5 نتیجه کلیدی را شناسایی کنید که با دستیابی به هدف اصلی هماهنگ هستند. نکته مهم در مورد شناسایی یافته های کلیدی این است که هر یک از آنها هوشمند هستند. یک نتیجه کلیدی SMART خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان است.
به اعضای تیم یادآوری کنید که فعالیت خود را با ارسال ایمیل یا پیامک قبل از مهلت ارسال اصلی گزارش دهند. با استفاده از پنل پیامک می توانید این یادآوری های پیامکی را برای همه اعضای تیم ارسال کنید. از قابلیت ارسال پیامک یادآوری و همچنین برای ارسال نمونه پیامک یادآوری اقساط همچنین می تواند برای کارمندان یا مشتریان استفاده شود. با این کار، دیگر نگران فراموشی کارمندان برای ارسال گزارش پروژه نخواهید بود.
تخصیص موارد قابل اجرا به تیم های سازمان؛ اولین گام برای اجرای روش "تعیین یک هدف مشترک".
واگذاری مسئولیت هر هدف و نتیجه کلیدی به تعدادی از افراد یا یک تیم خاص در سازمان. این باعث ایجاد مسئولیت در بین اعضای شرکت می شود. همچنین نظارت و مدیریت گردش کار و پیشرفت را تضمین می کند و علاوه بر تعیین وظایف و اهداف به تیم های سازمان، ابزار لازم برای دستیابی به این اهداف را در اختیار آنها قرار می دهد.
مثلا با ارائه بهترین برد اس ام اس در اختیار تیم بازاریابی شرکت و کمک به آنها در اجرای موفق کمپین های تبلیغاتی از طریق پیامک. با اجرای موفق کمپین های تبلیغاتی، تیم بازاریابی زودتر به اهداف تعیین شده و نتایج کلیدی می رسد. بنابراین مسیر رشد و توسعه سازمان به سمت اهداف عالی هموارتر خواهد بود.
انتخاب یک برنامه یا سیستم برای ردیابی و نظارت بر گردش کار؛ - حصول اطمینان از عدم انحراف فعالیت های سازمان از چارچوب هدف مشترک
استفاده از سیستم های مانیتورینگ برای ردیابی پیشرفت در نتایج کلیدی سازمان، ستون مهم روش OKR است. این سیستم ردیابی می تواند یک Google Sheet یا یک نرم افزار سفارشی OKR باشد. سیستم ردیابی باید به طور مرتب به روز شود تا از شفافیت فرآیند اطمینان حاصل شود. همچنین امکان تصمیم گیری نظارتی مبتنی بر داده را فراهم می کند. یعنی شرکت در راستای هدف اصلی حرکت می کند یا خیر.
تجزیه و تحلیل و بررسی فرآیند به صورت منظم و دوره ای به اجرای کارآمدتر مدل OKR کمک می کند
بررسی های دوره ای برای ارزیابی پیشرفت به سمت اهداف و نتایج کلیدی انجام می شود. بر اساس این بررسی ها، اهداف، اهداف و مقاصد در صورت نیاز برای انطباق با شرایط متغیر شرکت اصلاح می شوند. همچنین از طریق این کار، همسویی فعالیت های گروه با اهداف سازمانی حفظ خواهد شد.
با به کارگیری مدل «اهداف و نتایج کلیدی» فعالیت های اعضای سازمان را در همین راستا هماهنگ کنید.
در این مقاله سعی شده است به طور کامل بررسی کنیم که OCR چیست. این روش راه حلی برای تعیین اهداف مشترک بین اعضای سازمان است که تمامی فعالیت های اعضای گروه را در جهت رسیدن به هدف مشترک هدایت می کند. ایجاد تمرکز، تعهد و هماهنگی بین کارکنان شرکت یکی از مزایای استفاده از روش OKR در فرآیندهای سازمانی است. اگر این روش هدف گذاری متمرکز را در سازمان خود اجرا کرده اید یا در سازمانی هستید که از روش هدف و نتیجه کلیدی استفاده می کند، تجربه خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
منبع: https://farazsms.com/what-is-okr/