وب سرویس ارسال پیامک و پیام کوتاه با API

همانطور که گفتیم از بسیاری از خدماتی که وب سرویس پیامک ارائه می‌دهد، از جمله پیام‌های خرید و تحویل و خدمات احراز هویت مدیریت کاربران هستند. برای درک بهتر به مثال‌های ذیل توجه کنید:

  • تصور کنید داخل یک سایت مانند سایت فروشگاهی با وارد کردن اطلاعاتی چون نام، نام خانوادگی و … فرم هویتی را تکمیل و ثبت‌نام می‌کنید. در پی مراحل ثبت‌نام، اطلاعات شما به عنوان یک کاربر ثبت می‌شود. برای اطلاع رسانی در خصوص تکمیل مراحل ثبت‌نام، شما پیامکی در قالب کد احراز هویت (نام کاربری و رمز عبور، معمولاً به همراه آدرس سایت) از طریق شماره‌ای که ثبت کرده‌اید، دریافت می‌کنید. این امر با استفاده از خدمات احراز هویت مدیریت کاربران، یکی از خدمات وب سرویس پیام کوتاه (API)، صورت می‌گیرد.

(REST) مخفف عبارت (Representational State Transfer) است. به طور خلاصه این نوع وب سرویس که بر بستر اینترنت پیاده‌سازی می‎‌شود، اتصالی است که از یک سری دستورالعمل‌ها و سبک‌های معماری وب سرویس برای انتقال داده‌ها و ارائه API‌ها و سرویس‌های عمومی با بهره‌مندی از فرآیند (HTTP) استفاده می‌کند.

API رابط برنامه‌نویسی کاربردی و مخفف عبارت (Application Programming Interface) است. این واسط برنامه‌نویسی یک نوع رابط یا اتصال نرم‌افزاری است که موجب ارتباط بین دو یا چند برنامه کامپیوتری یا قطعات نرم‌افزاری می‌شود. یک (API) اغلب از قسمت‌های مختلفی تشکیل شده است که به عنوان ابزار در دسترس برنامه‌نویس‌ها قرار دارند.

وب سرویس پیامک از طریق (API) بسیار پر کاربردی بوده و امکانات و خدمات خاص و ارزنده‌ای را ارائه می‌دهد. به این معنا که وب سرویس پیامکی درگاهی را ایجاد می‌کند که امکان ارسال و دریافت پیامک از طریق اینترنت را فراهم می‌سازد. این شرایط با استفاده از پروتکل‌های استاندارد امکان‌پذیر شده و مکانیسم‌هایی را در اختیارمان قرار می‌دهد که بتوانیم به وسیله آن‌ها ارتباط پیامکی بین سیستم‌های مختلف را فراهم کنیم. اگر می‌خواهید بهتر این مطلب را درک کنید به مثال ذیل توجه نمایید:

(API) در واقع به روش‌های اتصال به سایر برنامه‌ها اطلاق می‌شود. همانطور ذکر شد، استفاده از (API) با زبان برنامه‌نویسی مرتبط است. api ارسال پیامک که می‌توان آن را از موارد استفاده از (API) دانست، سیستمی تحت وب می‌باشد که تهیه و طراحی آن به وب سرویس پیام کوتاه اختصاص داده شده است.

در ابتدای مطلب با مفاهیم (API) و وب سرویس‌ آشنا شدید. شاید علاقه‌مند باشید که در مورد رابطه این دو نیز بدانید. اگر چنین است، ما را در ادامه این مطلب همراهی کنید، چراکه ما در اینجا به api ارسال پیامک یا به بیان دیگر وب سرویس ارسال پیام کوتاه با (API) بپرداخته‌ایم.

وب سرویس پیامک (API) چیست؟

وب سرویس پیامکی

  • در حالت کلی می‌توان گفت مهم‌ترین کاربردهای پنل‌های پیامکی، داشتن قابلیت اتصال به نرم‌افزارهای خارجی است که این امر امکان ارسال پیامک را در شرایط مختلف برای نرم‌افزارهای کاربردی دیگر فراهم می‌کند.
  • وب سرویس پیامک مقش بسزایی را در زندگی افراد و فعالیت‌های کسب‌وکارهای مختلف ایفا می‌کند. اگر جزء این دسته از افراد یا شرکت‌ها هستید، امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

وب سرویس پیام کوتاه در نرم‌افزار ایده پردازان امکان ارسال، دریافت و مدیریت پیامک‌ها را از هر پلتفرم نرم‌افزاری برایتان فراهم می‌کند. این عبارت بدین معناست که می‌توانید با این روش به مدیریت و کنترل تعداد پیامک‌های ارسالی و دریافتی، دلیوری، ارسال‌های زماندار، مشاهده تیکت‌ها و سایر امور مربوطه بپردازید. وب سرویس‌های ارسال تکی و گروهی، وب سرویس‌ ارسال پیامک منطقه‌ای و کدپستی، وب سرویس دفترچه تلفن، ارسال پیامک تبلیغاتی، ارسال پیامک خدماتی، هشدارها، ارسال پیامک هوشمند و متناظر، منشی پیامکی، وب سرویس‌های مدیریت کاربران، پاسخ خودکار، یادآوری خودکار قرارها، پیام‌های خرید و تحویل و سایر وب سرویس‌های آماده از دیگر خدماتی است که سیستم api ارسال پیامک در اختیارتان قرار می‌دهد.

پیام‌های خرید و تحویل از سایت فروشگاهی

  • تصور کنید از سایت فروشگاهی مانند دیجی‌کالا خرید کرده‌اید و در انتظار تحویل کالای خود هستید. زمانی که خرید می‌کنید رسید ثبت سفارش مشتری (کد سفارش کالای خریداری شده) و در زمان تحویل پیامک تحویل مرسوله برای شما ارسال می‌گردد. این خدمت، از طریق پیام‌های خرید و تحویل، یکی از خدمات وب سرویس پیام کوتاه (API) برای شما انجام می‌شود.
  • زمانی را تصور کنید که از حساب خود مبلغی را از طریق دستگاه ATM برداشت می‌کنید یا به صورت آنلاین مقدار پولی را انتقال می‌دهید. به واسطه اینکه در هر دو حالت تراکنش مالی صورت گرفته، پیامک برداشت یا اس‌ام‌اس که حاوی اطلاعات تراکنش مالی شماست، برایتان ارسال می‌شود. این همان ارسال پیامک خدماتی است.

مهم نیست چه فعالیت‌هایی انجام می‌شود، چیزی که در اینجا اهمیت دارد، این است در ادامه انجام این عملیات، می‌خواهید به مخاطبین خود پیامک ارسال کنید. به جهت اینکه بتوانید از طریق (API)، ارسال خودکار داشته باشید، باید به کدنویسی متوصل شوید تا بین نرم‌افزار شما و سیستم پیامکی که با آن کار می‌کنید، ارتباط برقرار شود و پیامک‌های شما ارسال گردد.

مزایا و موارد کاربردی وب سرویس پیام کوتاه کدامند؟

api ارسال پیامک

یکی از دلایلی که ایده پردازان را متمایز می‌کند، رایگان بودن وب سرویس پیامک در نرم‌افزار ایده پردازان است، به این معنا که بابت فعالسازی سرویس ارسال پیامک نیازی به پرداخت هزینه ندارید. از دیگر مواردی که دسترسی به این سامانه پیامکی را آسان می‌سازد و کلیه امکانات آن را در اختیار شما قرار می‌دهد، استفاده از سامانه ارسال پیامک کوتاه در هر جایی که هستید و یا هر سیستمی مانند موبایل، تبلت یا لپ تاپ که در اختیار دارید.

روش‌های اتصال به وب سرویس پیامکی

با گسترش استفاده از اینترنت، بدیهی است که بسیاری از کسب‌وکارها مانند سایت‌های اینترنتی یا فروشگاهی از طریق فعالیت‌های غیرحضوری و آنلاین شکل گرفته و در حال انجام فعالیت هستند. قطعاً پیامک‌هایی از طریق گوشی‌های خود دریافت کرده‌اید که مطمئناً از سمت یکی از این مشاغل یا کسب‌وکارها بوده است. آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این پیامک‌ها چگونه و با چه روشی به دست شما می‌رسند؟ بله همانطور که گفتیم، وب سرویس پیامک نقش مهمی در این میان دارد. این نشان می‌دهد که مشاغل و وب‌سایت‌های گوناگونی از طریق اینترنت و با استفاده از سامانه ارسال پیام کوتاه قادر به ارسال پیامک به خط شما هستند که این امر اثباتی بر ایفای نقش پررنگ وب سرویس پیامک در زندگی افراد و فعالیت‌های کسب‌وکارهای بسیار است.

سخن آخر

SOAP وب سرویس

وب سرویس SOAP

امتیاز به این مطلب

[کل: ۰ میانگین: ۰]


منبع: https://sms.ir/%D9%88%D8%A8-%D8%B3%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%B3-%D8%A7%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85%DA%A9-%D9%88-%D9%BE%DB%8C%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D9%88%D8%AA%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%A7-api/

حال که با مفهوم (API) آشنا شدید، شاید از خود بپرسید وب سرویس چیست؟ به ساده‌ترین بیان می‌توان گفت که وب سرویس‌ها، کدهایی هستند که تحت بستر وب درسترس قرار می‌گیرند و امکان انتقال و مبادله دیتا با دیگر برنامه‌های کاربردی را فراهم می‌کنند.

(SOAP) مخفف عبارت (Simple Object Access Protocol) است. ناگفته نماند که کار کردن با وب سرویس (REST) بسیار ساده‌تر از وب سرویس‌های پیچیده‌ای مانند (SOAP) است. وب سرویس (SOAP) نوعی فرآیند انتقال اطلاعات بین برنامه‌ها است که به شکل پیام و از طریق پروتکل‌های موجود در اینترنت مانند (HTTP) صورت می‌گیرد.

به بیان ساده زمانی که برنامه‌ای ارتباط خود را با این وب سرویس برقرار می‌کند، پیغامی به وب سرویس ارسال می‌شود که موجب اجرایی شدن یک تابع می‌گردد. بدین‌‌ترتیب وب سرویس از محتوای پیغامی که دریافته کرده، متوجه می‌شود که باید عملیات خود را آغاز کند. سپس عملیات انجام گرفته و در نهایت نتایج با یک پیغام (SOAP) دیگر به برنامه اصلی فرستاده می‌شود.

چه اشخاص یا شرکت‌هایی از وب سرویس پیامک استفاده می‌کنند؟

اگر بخواهیم به بیان ساده‌تر  apiارسال پیامک را توضیح دهیم، باید بگوییم که به وسیله چند خط کدنویسی، وب سایت یا نرم‌افزار شما به سامانه‌ای که از آن خدمات پیامک می‌گیرید، متصل شده و امکان ارسال، دریافت و مدیریت وضعیت پیامک‌ها را فراهم می‌کند. تصور کنید با یک نرم‌افزار اتوماسیون (CRM)، سایت فروشگاهی، نرم‌افزار حسابداری و یا هر نرم‌افزار دیگری  کار می‌کنید. بدیهی است که یک سری عملیات در چنین نرم‌افزارهایی صورت می‌گیرد که تحقق هدف مجموعه مورد نظر را درپی دارد.

پیش‌تر با مفهوم api ارسال پیامک (وب سرویس ارسال پیامک با API) و مزایا و کاربردهای آن آشنا شدید. خالی از لطف نیست که درباره روش‌های اتصال به وب سرویس پیامکی نیز بدانید.

وب سرویس REST

ارسال پیامک با وب سرویس