جاهای دیدنی اردبیل همراه با نقشه، آدرس + عکس | behgardi

جاهای دیدنی اردبیل همراه با نقشه، آدرس + عکس | behgardi جاذبه‌های دیدنی اردبیل بسیار زیاد است و مجموعه بزرگی از آثار دیدنی طبیعی و اکوتوریسم و مکان‌های تاریخی را در خود جای‌داده است. خانه نوری زینال جزو خانه‌های تاریخی است که حتی از تماشای آن احساس آرامش می‌کنید. انگار که الآن می‌توانید از قاب پنجره چوبی با شیشه‌های رنگی این خانه، به بیرون نگاه کنید و آن دوران را ببینید. البته متأسفانه به‌خوبی از آن نگهداری نکرده‌اند و به همین خاطر آسیب بسیاری دیده است.

دیوار‌ها تا ارتفاع ۱.۶۹ متر از کف آرامگاه، با کاشی‌های خشتی آبی لاجوردی تزئین شده است. آرامگاه شاه اسماعیل به‌عنوان بخشی از مجموعه آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی، از جاهای دیدنی اردبیل به شمار می‌رود و در فهرست میراث جهانی یونسکو و آثار ملی ایران ثبت شده است. سفرمان را از بقعه شیخ صفی الدین در شهر اردبیل، مرکز استان اردبیل آغاز می کنیم. در میدان عالی قاپو در قلب اردبیل، یک بنای باشکوه و مشهور هفتصد ساله جا خوش کرده است. یک خانقاه که بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی بوده و گنبدهای کوچک و بزرگش در کنار هم حسابی نظرتان را جلب می کند.

داخل عمارت از شیشه‌های رنگی با قاب‌های چوبی بسیار شیک و زیبا استفاده شده جاهای دیدنی اردبیل است. بازدید از این خانه تاریخی برای گرفتن عکس‌های یادگاری بسیار خاص جان می‌دهد. جنگ چالدران از جمله معروف‌ترین جنگ‌های تاریخی ایران به حساب می‌آید. در این جنگ افراد بسیاری جان خود را از دست دادند؛ به همین خاطر آرامگاهی به شهدای این جنگ تاریخی اختصاص دادند. این آرامگاه را با نام شهیدگاه می‌شناسند و در حقیقت آرامگاه کشته‌شدگان جنگ چالدران است. البته بر اساس اسناد موثق تاریخی، شهیدگاه در دوران صفویه بسیار بزرگتر از امروز بود.

  • حمام ملاهادی از دیگر جاهای دیدنی اردبیل است که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد.
  • یکی از شاهکارهای معماری ایران در دوره ایلخانی است که سال‌های ۷۰۴ تا ۷۱۲ قمری، به دستور اولجایتو پادشاه مغول و با نظارت خواجه رشیدالدین فضل‌الله همدانی ساخته شده است.
  • بنا به گذشت زمان و ریزش آب حوضچه ای دایره ای شکل در محل ریزش آب ایجاد شده که زیبایی خاصی به طبیعت آبشار بخشیده است.
  • بخش بزرگی از اقتصاد استان اردبیل وابسته به کشاورزی و دامپروری است.

شاه اسماعیل اول که بنیان‌گذار این سلسله بود، نواده همین شیخ صفی‌الدین اردبیلی است. این بنا در گذشته یک خانقاه بود و در حال حاضر – علاه بر شیخ صفی‌الدین اردبیل – آرامگاه شاه اسماعیل اول، مادر او، کشته‌شدگان ایرانی جنگ چالدران و بعضی از مشایخ دوره صفویه است. علاوه بر اهمیت تاریخی، این بنا معماری و تزئینات بسیار زیبایی دارد و بازدید از آن را نباید در زمان سفر به اردبیل از دست بدهید.

راهنمای سفر چارتر118 9

آب و هوای اردبیل نیز به تبعیت از هوای استان، سرد و خشک است، به گونه‌ای که در شب‌های تابستان نیز گاهی سرمای هوا غلبه می‌کند. به طور کلی اقلیم استپی و نیمه خشک، زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنک و معتدل از ویژگی‌های آب و هواییاردبیل است. اردبیل در زمستان‌ها اغلب پوشیده از برف است و بیشترین بارش‌های باران نیز در بهار صورت می‌گیرد.

راهنمای سفر به تبریز | شهر اولین ها در ایران!