بازار هدف و راه‌های شناسایی آن چیست؟

بررسی رفتار واقعی مشتریان راهی برای شناسایی بازار هدف

استفاده از اطلاعات دسته اول برای شناخت مشتریان؛ مشاهده و آمارگیری

با کمک سامانه پیامکی و استفاده از امکاناتی همچون ارسال پیامک بر‌اساس شغل می‌توانید برای بازار هدفتان پیام تبلیغاتی ارسال کرده و آن‌ها را به بازدید از محصولات و خرید آن‌ها تشویق کنید. به‌عنوان مثال اگر در زمینه فروش تجهیزات پزشکی فعال هستید، با به‌کارگیری این قابلیت پنل پیامکی، پیام مورد‌نظرتان را می‌توانید برای جامعه پزشکان ارسال کنید.

بخش‌بندی بازار هدف بر‌اساس مشاهده و آمارگیری

اهمیت شناخت بازار هدف در افزایش سطح رضایت مشتریان و فروش

در این مدل برای شناسایی بازار هدف، کل بازار به بخش‌های جغرافیایی مختلف مثل کشور، استان، شهر، روستا یا محله تقسیم می‌شود. در این مدل بخش‌بندی کسب‌وکار تصمیم ‌می‌گیرند که تمرکز خود را روی یک محله یا حتی کل کشور بگذارند. به‌عنوان مثال برای نصاب دوربین‌های مدار‌بسته تبلیغات در محدوده جغرافیایی محدودتری همچون محله، شهر یا شهرستان مناسب است. در این مورد ارسال پیامک انبوه به کل کشور یا استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در استان‌های مختلف تصمیم درستی نخواهد بود. اگرچه تعرفه پیامک انبوه مناسب و استفاده از پیامک تبلیغاتی یک روش مقرون‌به‌صرفه است، اما با شناسایی بازار هدف بر‌اساس ویژگی‌های جغرافیایی می‌توان باز هم هزینه‌ها را کاهش داد.

ویژگی‌های رفتاری؛ بررسی رفتار واقعی در بخش‌های مختلف بازار

با بررسی این پارامترها در تعیین بازار هدف و استفاده از مناسب‌ترین روش بازاریابی از میان انواع دیجیتال مارکتینگ برای جذب مشتریان موفق‌تر خواهید بود.

همچنین برای اطلاع از نیازها، علایق، باورها و میزان رضایت مشتریان استفاده از تحقیقات مبتنی بر آمارگیری مفید خواهد بود. تهیه پرسش‌نامه بهترین ابزار برای آمارگیری و جمع‌آوری اطلاعات مشتریان است. به کمک پرسش‌نامه اطلاعات مفیدی درباره رفتار، باورها و عقاید مشتریان به‌دست خواهید آورد. باتوجه‌به اینکه جمع‌آوری اطلاعات از همه مشتریان کار زمان‌بر، پر‌هزینه و دشواری است، باید بر‌اساس نتایج به‌دست آمده از نمونه‌ها تصمیم بگیرید.

شناسایی بازار هدف بر‌اساس ویژگی‌های مشترک مشتریان

ویژگی‌های جمعیت‌شناختی؛ اندازه‌گیری آسان متغیرها برای شناسایی بازار هدف

اطلاع از عقاید و باورهای مشتریان برای شناسایی بازار هدف

شناسایی بازار هدف بر‌اساس منطقه و ویژگی‌های جغرافیایی

بازاریابی هدف و تامین نیازها باید به‌گونه‌ای باشد که منجر به ایجاد سود برای کسب‌وکار شود. تا زمانی‌که شناسایی بازار هدف به‌درستی انجام نشود، دستیابی به این هدف نیز امکان‌پذیر نخواهد بود. باتوجه‌به نوع محصول و خدمات، بازار هدف نیز متفاوت خواهد بود. برای شناسایی بازار هدف باید به ویژگی‌های مشترک جامعه مشتریان توجه ویژه‌ای داشت. در تعریف بازاریابی به زبان ساده نیز مشتریان، شناسایی نیازها و رفتار مخاطب اهمیت ویژه‌ای دارد. در ادامه شما را با ویژگی‌های تغیین‌کننده برای شناسایی بازار هدف و بخش‌بندی بازار آشنا خواهیم کرد.

همان‌طور که از نام این ویژگی مشخص است، شناسایی بازار هدف در این مرحله بر‌اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی همچون درآمد، شغل، تحصیلات، تعداد اعضای خانواده، سن، جنسیت، مذهب، فرهنگ و طبقه اجتماعی صورت می‌گیرد. در نهایت بر‌اساس این اطلاعات مشتریان به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. با‌توجه‌به سهولت اندازه‌گیری متغیرها بر‌اساس ویژگی‌های جمعیت‌شناختی، این بخش‌بندی به‌منظور شناسایی بازار هدف محبوبیت بالایی دارد. در سایر روش‌های بخش‌بندی بازار نیز همچنان ویژگی‌های جمعیت‌شناختی و توجه به شاخص‌های جمعیتی حائز اهمیت هستند.

در بخش‌بندی بازار بر‌اساس ویژگی‌های رفتاری، با رفتار واقعی بخش‌های مختلف بازار سر‌وکار داریم. در این بخش فاکتورهایی همچون میزان استفاده از محصول، شناخت نسبت به محصول، نوع نگرش و واکنش مشتریان و مخاطبان مورد‌بررسی قرار می‌گیرد. برای شناسایی بازار هدف از طریق این ویژگی باید به پارامترهای مختلفی همچون خرید در یک بازه زمانی خاص، انتظار از محصول، الگوی خرید، وضعیت وفاداری، میزان آمادگی خریدار، نقش فرد تصمیم‌گیرنده و وضعیت استفاده‌کننده توجه کرد.

  • خرید در بازه زمانی مشخص: تفکیک مواردی که باعث می‌شود افراد در یک بازه زمانی خاص و با شکل‌گیری یک نیاز مشترک اقدام به خرید کنند.
  • بررسی مزیت خرید و انتظار از محصول: ممکن است انتظار افراد از خرید یک محصول خاص متفاوت باشد.
  • بررسی عادات و الگوی خرید: افراد الگوی خرید متفاوتی دارند. به‌عنوان مثال بعضی به‌دنبال کیفیت و گروهی به‌دنبال قیمت مناسب هستند.
  • وضعیت وفاداری: بعضی مشتریان فقط مصرف کننده یک برند هستند. در مقابل گروهی هستند که برندهای مختلف برای خرید یک محصول انتخاب می‌کنند.
  • آمادگی خریدار: شناسایی وضعیت خریدار و قرارگیری در کدام مرحله از خرید یکی از ویژگی‌های رفتاری مهم برای شناسایی بازار هدف است. در این بخش CRM برای اطلاع از وضعیت آمادگی خریدار به کمک شما می‌آید.
  • تصمیم‌گیرنده: نقش تصمیم‌گیرنده و بیشترین میزان نفوذ برای خرید به‌منظور شناسایی بازار هدف اهمیت ویژه‌ای دارد. برای مثال برای خرید وسایل آشپزخانه خانم‌ها بیشترین نفوذ را دارند و تقریبا تصمیم‌گیرنده نهایی هستند.
  • وضعیت استفاده‌کننده: هر محصولی استفاده‌کننده بالقوه (کسی که اولین بار از یک محصول استفاده می‌کند) و استفاده‌کننده همیشگی (خریدار دائمی محصول) دارد. برای شناسایی بازار هدف، شناخت این گروه و ویژگی‌‌های رفتاری آن‌ها نقش تعیین‌کننده دارد.

در شناسایی بازار هدف بر‌اساس ویژگی‌های روان‌شناختی، بازار هدف با‌توجه‌به پارامترهای سبک زندگی، باورها و عقاید، شخصیت و ارزش‌ها شناسایی می‌شود. به‌عنوان تصویر یک کسب‌وکار در ذهن مخاطبان و مشتریان، بر‌اساس باورهای آن‌ها شکل می‌گیرد. انتخاب یک برند برای تهیه محصول و دریافت خدمات نیز تابع همین تصویر خواهد بود. مثلا بسیاری از افراد سوئیس را به‌عنوان یکی از برترین کشورها در زمینه تولید شکلات می‌شناسند. به‌همین‌دلیل خرید شکلات‌های تولید شده در سوئیس را به محصولات سایر کشورها ترجیح می‌دهند.

ویژگی‌های جمعیت‌شناختی یکی از راه‌های آسان برای شناسایی بازار هدف

ویژگی‌های روان‌شناختی؛ شناسایی بازار هدف بر‌اساس باورهای مشتریان

یکی از مراحل مهم در فرایند بازاریابی، شناسایی بازار هدف است. با جمع‌آوری اطلاعات از طریق مشاهده، تشکیل گروه‌های متمرکز و آمارگیری می‌توان بازار هدف را شناسایی کرد. مشاهده رفتار مشتریان یکی از فرایندهای مفید برای جمع‌آوری اطلاعات دسته اول به‌منظور شناسایی و تعیین بازار هدف است. مثلا برای اطلاع از سطح رضایت مشتریان کافه‌تان می‌توانید چند ساعت در روز میان مشتریان بنشینید و حالت چهره و صحبت‌های آن‌ها را زیر نظر بگیرید. حتی می‌توانید برای ارتقای منو و طراحی آن مطابق با سلیقه مشتریان به کافه‌ رقبا سر بزنید.

یک بخش مهم دیگر ویژگی‌های روان‌شناختی بحث باور است. به‌عنوان مثال اکثر ایرانی‌ها معتقدند که لباس‌های ترک کیفیت خوبی دارند. بحث عقیده نیز اهمیت اعتقاد و اطمینان به یک محصول را نشان می‌دهد. زمانی‌که مشتریان به یک محصول اعتقاد داشته باشند، به آسانی نظر خود را تغییر نخواهند داد. افرادی با فرهنگ، طبقه اجتماعی و درآمد یکسان، ممکن است شخصیت و ارزش‌های متفاوتی داشته باشند؛ بنابراین توجه به ویژگی‌های روان‌شناختی برای شناسایی بازار اهمیت ویژه‌ای دارد.

در این مقاله با مفهوم بازار هدف و راه‌های شناسایی این گروه آشنا شدیم. در این مدل از بازاریابی، صاحبان کسب‌وکار با شناسایی مشتریان با مجموعه‌ای از ویژگی‌های مشترک، در تلاش برای تولید محصول و عرضه خدماتی منطبق با سلیقه و نیازهای آن‌ها هستند. به‌این‌ترتیب صاحبان کسب‌وکار می‌توانند بخشی خاصی از بازار را به خود اختصاص دهند. این موضوع باعث جذب بیشتر مخاطبان و تبدیل آن‌ها به مشتریان وفادار می‌شود. در نتیجه سهم فروش کسب‌وکار در بازار افزایش می‌یابد.

مدیران شرکت‌ها و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ می‌توانند با خرید پنل پیامکی فراز اس ام اس، با در نظر گرفتن ویژگی‌های خاصی همچون سن، جنسیت، شغل و محل سکونت برای مخاطبان خود پیامک هدفمند ارسال کنند. این خدمات پنل پیامکی فراز به شما در شناسایی بازار هدفتان کمک خواهد کرد.


منبع: https://farazsms.com/what-is-target-market/

تعریف بازار هدف در دنیای کسب‌وکار

راهنمای شناسایی بازار هدف؛ بر‌اساس ویژگی‌های مشترک جامعه مشتریان

به‌عنوان مثال استفاده از ویژگی‌های جمعیت شناختی و شناسایی بازار هدف بر‌اساس درآمد و شغل منجر‌به دسته‌بندی و قرار دادن افراد در گروه‌های پردرآمد و کم‌درآمد خواهد شد. در این مدل یک برند تولید‌کننده ساعت‌های لوکس می‌تواند پیام‌های تبلیغاتی‌اش را فقط برای گروه پر‌درآمد ارسال کند. در بازاریابی درونگرا نیز توجه‌به مارکتینگ بر بخش خاصی از بازار و پاسخ به نیاز گروه خاصی از مشتریان است. به‌این‌ترتیب هزینه تبلیغات نیز کمتر خواهد شد.

بازار هدف مجموعه‌ای از افراد یا سازمان‌ها با نیازها و خواسته‌های مشترک هستند. این نیاز در قالب یک خدمت یا محصول پاسخ داده می‌شود. در واقع کسب‌وکارها و سازمان‌ها محصولات خود را متناسب با نیازهای این گروه طراحی، تولید و به بازار عرضه خواهند کرد. به این گروه متمایز و انتخابی، بازار هدف می‌گویند. برای مثال آموزشگاه رانندگی گواهینامه‌دارها به‌کسانی‌که گواهینامه دارند اما مدت زمان طولانی رانندگی نکرده‌اند، خدمات می‌دهد. در‌نتیجه بازاریابی در این روش با مشخص کردن یک بازار تعریف‌شده، کار خود را آغاز می‌کند. حسن این مدل از بازاریابی این است که مشتری و نیازهای آن را می‌شناسد. هماهنگی با نیازهای مشتری و پاسخ صحیح به آن‌ها منجر به ایجاد احساس رضایت و در نهایت سود بیشتر می‌شود.

راضی کردن و راضی نگه داشتن مشتری، هدفی است که هر کسب‌وکاری برای رسیدن به آن تلاش می‌کند؛ سوالی که پیش می‌آید این است که آیا می‌توان همه مشتریان را راضی نگه داشت؟ مطمئنا این کار سخت و دشوار است. به‌‌منظور رفع این مشکل و راحت‌تر کردن مسیر بازاریابی و افزایش فروش، صاحبان کسب‌وکار اقدام به بخش‌بندی بازار می‌کنند. در این بخش‌بندی گروهی از مخاطبان که علایق و سلایقشان با محصولات و خدمات کسب‌وکار هم‌خوانی داشته باشد، هدف گرفته می‌شود. در این مقاله شما را با بازار هدف و نحوه شناسایی آن آشنا خواهیم کرد.

تعریف بازار هدف؛ مجموعه‌ای از افراد با نیازها و ویژگی‌های مشترک


آشنایی با مفهوم بازار هدف و راه‌های شناسایی آن
راهنمای مطالعه