بازاریابی ویروسی چیست؟

شرکت‎ها با استفاده از بازاریابی ویروسی می‌توانند محصولات خود را به مشتریانی عرضه کنند که معمولا مورد هدف کمپین‌های بازاریابی سنتی قرار نمی‌گیرند. چنین دسترسی گسترده‌ای به صاحبان کسب‌وکار اجازه می‌دهد تا وارد بازارهای جدید شوند و مشتریان بالقوه خود را گسترش دهند. مزیت مهم دیگر اینکه هزینه وایرال مارکتینگ نیز مانند پیامک تبلیغاتی به مراتب کمتر از تبلیغات سنتی بوده و حتی می‌توان گفت به اشتراک‌گذاری تجربه استفاده از خدمات یا محصول شما توسط مشتریان رایگان خواهد بود. همچنین از آن‌جایی که اینترنت امکان به اشتراک‌گذاری آسان و سریع محتوا را فراهم می‌کند، با به‌کار‌گیری بازاریابی ویروسی سریع‌تر به اهداف مدنظرتان خواهید رسید.

از طرف دیگر حتی اگر این اتفاق نیفتد، با ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی می‌توانید از مزایای وایرال مارکتینگ بهره‌مند شوید؛ در مدت زمان کوتاهی پیام شما به تعداد چشمگیری از لید می‌رسد. اگر بدانید لید چیست و راهکارهای تبدیل لید به مشتری را به درستی به کار بگیرید، احتمال موفقیت کمپین بازاریابی شما بسیار زیاد خواهد بود.

ترغیب کاربران به اشتراک‌گذاری محتوا؛ مهم‌ترین اصل در وایرال مارکتینگ

نقش سیستم ارسال پیام کوتاه انبوه در بازاریابی ویروسی

در این مقاله توضیح دادیم بازاریابی ویروسی چیست و چطور می‌توانید با استفاده از سامانه پیامکی کمپین‌های موفق وایرال مارکتینگ را برگزار کنید. به‌طور خلاصه مهم‌ترین نکته در هر روش بازاریابی اعم از وایرال مارکتینگ این است که در مدت زمان کوتاهی پیام تبلیغاتی خود را به مشتریان بالقوه‌تان برسانید. از این رو اس ام اس مارکتینگ نقش عمده‌ای در وایرال مارکتینگ داشته باشد. در پایان از شما دعوت می‌کنیم اگر سوالی در این باره دارید، با ما و دیگر همراهان عزیز و همیشگی فراز اس ام اس به اشتراک بگذارید.


منبع: https://farazsms.com/introducing-viral-marketing/

در واقع ابزارهای مختلف بازاریابی، احساسات کاربران یا بینندگان را جلب و درگیر می‌کنند. از این طریق آگاهی مشتریان بالقوه را درباره ارزشی که کالا یا خدمات شما ایجاد می‌کند، افزایش می‌دهند. علاوه‌بر این، اشتراک‌گذاری محتوای مربوط به آن را ساده‌تر می‌سازند. در برخی موارد، برای بازاریابی ویروسی از اینفلوئنسری کمک می‌گیرند که شبکه بزرگی از فالوورها را دارد. در مجموع، مارکتینگ ویروسی سریع‌تر از بازاریابی سنتی است و همچنین هزینه کمتری دارد. در ادامه بیشتر با مزایا و معایب بازاریابی ویروسی آشنا می‌شوید.

همه نمونه‌های بازاریابی ویروسی سه چیز مشترک دارند: پیام، پیام‌رسان و محیط. برای موفقیت این مدل بازاریابی، هر کدام از این سه جزء باید به بهترین وجه و متناسب با نوع کسب‌وکار انتخاب شوند و مورد استفاده قرار گیرند. همه کسب‌وکارها با هر اندازه‌ای می‌توانند از کمپین‌های بازاریابی ویروسی به تنهایی یا در ترکیب با کمپین‌های سنتی دیگر شامل ابزارهای مختلفی مانند ویدیوها، بازی‌ها، تصویر، ایمیل و ارسال انبوه پیام‌های متنی با وب سرویس استفاده کنند. به همین دلیل همراه با این نوع مارکتینگ باید در این باره که وب سرویس چیست و دیگر ابزارها چه کاربردی دارند، به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید.

در دنیای پررقابت امروزی، سرپا ماندن بیزینس‌ها و رشد کسب‌وکارهای نوپا کار چندان ساده‌ای نیست. از این رو، کسب اطلاعات و به‌کارگیری روش‌های نوین مارکتینگ اصل مهمی است که در‌صورت نادیده گرفتن آن، شکست کسب‌وکار اتفاق دور از انتظاری نخواهد بود. یکی از این روش‌ها، بازاریابی ویروسی است. به‌طور خلاصه در این نوع بازاریابی، اطلاعات درباره یک محصول یا خدمات از فردی به فرد دیگر، از طریق روش دهان به دهان یا اشتراک‌گذاری آن به طرق مختلف مانند اس ام اس یا ایمیل منتشر می‌شود. در این مقاله هر آنچه را که باید درباره بازاریابی ویروسی بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهیم. از شما دعوت می‌کنیم مطالعه مطلب کاربردی پیش رویتان را از دست ندهید.

بازاریابی ویروسی؛ توزیع ارگانیک پیام تبلیغاتی

«ویروس» به چیزی می‌گویند که به‌سرعت و به‌طور گسترده پخش می‌شود. بازاریابی ویروسی ترفندی است که صاحبان کسب‌وکار از عمد آن را به‌کار می‌گیرند؛ با این حال پیام موردنظر کاملا به‌صورت ارگانیک و طبیعی توزیع می‌شود. در این روش، کاربران خودشان انتخاب می‌کنند که محتوا را به اشتراک بگذارند. به عبارتی، بازاریابی ویروسی ریشه در بازاریابی سنتی دهان به دهان دارد؛ با این حال شبکه‌های اجتماعی فضای ایده‌آلی برای این کار فراهم می‌کنند. در واقع شبکه‌های اجتماعی زیستگاه طبیعی این نوع بازاریابی هستند. رایج‌ترین نمونه بازاریابی ویروسی در چند سال اخیر ویدیوهای احساسی، غافلگیرکننده، خنده‌دار یا خاصی است که در یوتیوب و سپس در فیس‌بوک، توییتر و کانال‌های دیگر به اشتراک گذاشته می‌شود.

آشنایی با مفهوم بازاریابی ویروسی و نقش شبکه‌های اجتماعی در آن

ویژگی‌های بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

مهم‌ترین اصل در وایرال مارکتینگ این است که کاری کنید مردم درباره کالا یا خدمات شما صحبت کنند. به این منظور می‌توانید با ارسال هدایا به مشتریان خاصتان علاقه آن‌ها را به گفتگو درباره برند بیشتر کنید. همچنین تولید محتواهای تعاملی و جذابی که مشتری را به اشتراک‌گذاری آن ترغیب کند، نقش مهمی در بازاریابی ویروسی دارد. اگر متن تبلیغاتی برای جذب مشتری به اندازه کافی جذاب و البته کاربردی باشد، جامعه مورد هدف شما بیشتر و بیشتر متن را به اشتراک خواهند گذاشت. دقیقا همان اتفاقی می‌افتد که در این مدل بازاریابی انتظار می‌رود. به این منظور باید عنوان و متن تبلیغ چیزی باشد که دقیقا روی نیاز و احساسات عمیق مخاطب دست بگذارد.



صفر تا صد بازاریابی ویروسی

درگیر کردن احساسات کاربران از مهم‌ترین ویژگی‌های بازاریابی ویروسی

مزایا و معایب بازاریابی ویروسی؛ هزینه کم در مقابل مشکلات اندازه‌گیری فروش

بازاریابی ویروسی از زمانی روی کار آمد که افراد از ایمیل برای به اشتراک گذاشتن محتوا با دوستانشان استفاده می‌کردند. در دنیای موبایل، این بازاریابی از طریق پیامک انجام می‌گیرد. در واقع استفاده از پیامک توسط کاربران تلفن همراه بسیار شبیه به استفاده از ایمیل توسط کاربران لپ تاپ است؛ امکان ارتباطات جمعی، ارسال محتوا و اشتراک‌گذاری تصاویر در هر دو روش وجود دارد. اگر متن تبلیغاتی پیامک شده به خوبی عمل کند و به اندازه کافی جذاب باشد، پیامک شما دست به دست شده و کاربر پیشنهاد جذاب شما را برای دیگران نیز خواهد فرستاد.

با این حال ویروسی بودن بازاریابی می‌تواند شمشیر دو لبه باشد؛ چرا که در این نوع کمپین، بخش بزرگی از کنترل به دست کاربران می‌افتد و خطر سوء تعبیر یا تقلید پیام وجود دارد. از سوی دیگر، یک کمپین ویروسی موفق می‌تواند برای برند شما معجزه کند و هم آگاهی مشتریان بالقوه از محصولات شما و هم فروش کالا یا خدمات را افزایش دهد. برای افزایش فروش می‌توانید از روش‌های ساده‌تر و مطمئن‌تری همچون ارسال پیامک تبلیغاتی به کمک  استفاده کنید.

آشنایی با تاثیر ارسال پیامک در بازاریابی ویروسی

راه‌اندازی کمپین‌های بازاریابی ویروسی موفق با فراز اس ام اس

بررسی مزایا و معایب بازاریابی ویروسی برای کسب‌وکارها

تکنیک‌های کاربردی در بازاریابی ویروسی یا وایرال مارکتینگ

از سوی دیگر گاهی اوقات وایرال مارکتینگ نتیجه عکس دارد. مطالعات نشان می‌دهد که افراد واکنش عاطفی قوی‌تری نسبت به اخبار منفی داشته و اکثرا تمایل دارند اخبار منفی را بیشتر از مثبت به اشتراک بگذارند. همین مورد می‌تواند بازاریابی را سخت کند و حتی به ضرر شرکت تمام شود. عیب دیگر کمپین‌های بازاریابی ویروسی این است که موفقیت آن‌ها چندان قابل اندازه‌گیری نیست. در‌واقع کارشناسان بازاریابی، امکان تعیین لید یا فروش را ندارند؛ در‌نتیجه نمی‌توان مشخص کرد که کدام کانال ارتباطی با مشتری مناسب‌تر است. در نهایت اینکه اگر مشتریان بر این باور باشند که کمپین ویروسی حریم خصوصی و امنیت آن‌ها را زیر سوال می‌برد، احتمالا محتوای شما را به اشتراک نخواهد گذاشت. در نتیجه بازاریابی ویروسی شرکت با شکست مواجه می‌شود.