اصول تبلیغ نویسی حرفه ای

تبلیغ‌ نویسی فرمول پیچیده‌ای ندارد. یعنی هرچند برای نوشتن تبلیغات به یکسری مهارت‌ نیاز دارید، اما بسیاری از تبلیغ نویسان، حین نوشتن تبلیغ خود را در بند چارچوب و فرمول‌ها اسیر نمی‌کنند. اما به‌طورکلی، با در نظر گرفتن چهار مرحله زیر، به تجربه جو ویتال اکتفا می‌کنیم:

  1. طرح مشکل
  2. وعده حل مشکل
  3. اثبات
  4. طرح قیمت (نتیجه‌گیری)

حالا به انتهای قیف می‌رسیم. نقطه‌ای که خریداران و کاربران واقعی مشخص شدند. باوجودی‌که هدف اکثر کمپین‌های تبلیغاتی این است که به مرحله اقدام برسد اما اغلب کاربران همان ابتدای قیف یعنی مرحله اول متوقف می‌شوند. هنر تبلیغ نویسی شما است که او را به انتهای قیف هدایت می‌کند. سوال اینجاست یک تبلیغ نویسی حرفه ای چه ویژگی دارد؟ در ادامه خواهیم گفت.

یک تیتر تبلیغاتی خوب، در همان نگاه اول مخاطب را آگاه می‌کند. یعنی اگر پیام به‌خوبی به مخاطب منتقل شود و توجهش را جلب کند، باید او را از هدف تبلیغ آگاه کند. منظور از آگاهی این نیست که به‌طور واضح به او برسانید:

متن ساده؛ تاثیرگذاری در تبلیغ نویسی حرفه‌ای

ساده و مختصر بنویسید؛ با به‌کار بردن کلمات جادویی

«وضعیت بازار، خرابه»

از کار کردن فرار کن، از روتین تکراری فرار کن

«پماد سوختگی حاوی عصاره گیاهان دریایی، قابلیت سازگاری با انواع پوست را دارد. استفاده از این پماد، این اطمینان را به شما می‌دهد که بعد از چند روز، آثار سوختگی از روی دستتان پاک می‌شود.»

و همچنین:

«چه لباسی برای مهمونی بعدی دوست داری؟»

تبلیغ نویسی حرفه‌ای با جمع‌بندی درست

ویژگی‌های تبلیغ نویسی حرفه ای و تاثیرگذار؛ معرفی قیف آیدا

حین نوشتن تبلیغ‌نویسی برای محصول، شاید وسوسه شوید فقط روی ویژگی‌های مثبت یا کارایی محصول و خدمتتتان را تمرکز کنید. اما این قضیه چیزی نیست که در نگاه اول کاربر دنبال آن باشد. به این فکر کنید که چه مشکلی از او می‌توانید حل کنید. نقطه درد را شناسایی کنید، دست روی آن بگذارید تا احساس کاربر زنده شود؛ سپس روش درمانش را بگویید.

تبلیغ تاثیرگذار، رضایت کاربر را در راستای ترجیح او به‌همراه دارد

«صدای بارون روی شیروانی..وقتی توی ویلا نشستی»

مخاطب حوصله خواندن متن‌های طولانی و فلسفی یا استعاره‌های ادبی را ندارد. در نوشتن متن تبلیغاتی برای جذب مشتری حاشیه رفتن را کنار بگذارید. با درنظر گرفتن اینکه فقط ۱۰ ثانیه طلایی فرصت دارید که بساط تبلیغاتتان را پهن کنید، از همان خط اول، به‌سرعت سراغ اصل مطلب بروید.

«تا زمستون بعدی، شال و کلاه نکن»

از روابط‌ت، از جامعه‌ت فرار کن

به‌جای این مثال:

«این لباس، رو تنت می‌شینه»

آشنایی با اصول تبلیغ نویسی حرفه ای

آیا نام قیف معروف آیدا به گوشتان خورده است؟ منظورمان مدل AIDA است که یک پیام تبلیغاتی تاثیرگذار را پوشش می‌دهد. این کلمه مخفف چهار کلمه دیگر است که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد:

  • آگاهی بخشی یا Awareness؛ جلب توجه مخاطب در نگاه اول

تعیین پرسونا یکی از مهم‌ترین اصول تبلیغ نویسی حرفه‌ای

انتخاب تیتر مناسب برای پیام تبلیغ نویسی؛ اصلی‌ترین نکته تبلیغ‌نویسی در نگاه اول

یعنی اگر توجه مخاطب به همین نوع پیام‌های عمومی جلب و محصول در حاشیه معرفی شود، باز هم تبلیغ شما کار خودش را خواهد کرد.

ماندگار در ذهن؛ به کمک اصطلاحات و مثال‌های روزمره

«این پماد همیشگی نیست؛ هفته بعد زخمی رو دستت نیست»

  • مرحله دوم علاقه‌مندی nterest؛ ایجاد علاقه در مخاطب

برای اینکه مخاطب را با خود همراه کنید، دست روی مهم‌ترین احساس مخاطب بگذارید. برای مثال، یکی از معروف‌ترین آژانس‌های مسافرتی در ایران با نوشتن متن زیر روی بیلبوردهای شهر دست روی احساسی از مخاطب گذاشته که دلش هوای سفر می‌کند:

صداقت با مشتری هنگام نوشتن متن تبلیغ

هوشمندانه و بدون کلیشه؛ استفاده از جملات رایج میان مردم

سبک نوشتاری، نوع کلمات و رسانه‌ای که برای تبلیغ انتخاب می‌کنید، همگی وابسته به پرسونای مخاطبانتان هستند. در کنار شناخت دقیق پرسونای مخاطب که نقش مهمی در تبلیغ‌نویسی دارد، کسانی‌که می‌دانند وب سرویس چیست و چه کاربردهایی دارد، کمپین تبلیغاتی موفق‌تری خواهند داشت.

«ما دنبال پول شما هستیم، این پیام صرفا جنبه تبلیغ دارد تا پول شما را از جیبتان بیرون بکشیم»

از این و اون فرار کن

«۱۰ دقیقه‌ای تیپ دلخواهت رو بزن»

تبدیل مخاطب به مشتری با تبلیغ نویسی حرفه ای

مخاطبانتان را بشناسید؛ تعیین پرسونای مخاطب یکی از مهم‌ترین اصول تبلیغ نویسی

فرار کن…فرار کن»

بلکه باید او را از مشکلی آگاه کند که راه‌حلش در تبلیغ شما پنهان شده است. طوری‌که مخاطب را میخکوب کرده و دست روی احساسش بگذارد. این دو مثال درک واضح‌تری خواهند داد:

«اگر قصد دارید مردم را برای انجام کاری یا خرید چیزی ترغیب کنید، باید از زبان خود آن‌ها استفاده کنید» به‌قول دیوید اگیلوی، نیازی نیست برای نوشتن تبلیغات، حتما دستور زبان بدانید. زمانی‌که بدانید دقیقا برای چه کسی می‌نویسید، درک راحت‌تری از خواسته و نیاز او دارید. گویی در یک مکالمه دوستانه محصولی را به دوستتان معرفی می‌کنید.

میانگین توجه انسان در فضای دیجیتال حدودا ۸ ثانیه است. یعنی فقط چند ثانیه فرصت دارید تا توسط مخاطب دیده شده یا کنار گذاشته شوید. احتمالا در پیامک تبلیغاتی دیده باشید که یک تیتر خوب می‌تواند توجه‌تان را جلب کند تا مابقی پیامک را نیز بخوانید. تیتر شروع پیام باید طوری باشد که از همان نگاه اول، توجه مخاطب را جلب کند.

از اضافه‌گویی‌های پیچیده دوری کنید؛ فقط ۱۰ ثانیه طلایی فرصت دارید

کاملا مسلم است که ما تبلیغ می‌کنیم تا محصولمان را به فروش برسانیم؛ این را هرکسی می‌داند. پس صداقت و صمیمیت را فدای تبلیغات کلیشه‌ای نکنید. طوری‌ که شاید لازم شود به‌جای اثبات اینکه «ما خیلی خوب و عالی هستیم، پس از ما خرید کنید» از محصول یا خدماتتان نقد کنید. در عوض اعتماد مخاطب را به‌ دست خواهید آورد.

آخرین فوت جادویی کوزه‌گری برای تبلیغ نویسی حرفه ای؛ تبلیغات با چاشنی خلاقیت

وقتی مشتری به مرحله سوم برسد، شانستان برای اقدام عملی او افزایش پیدا می‌کند. زمانی‌که در کاربر شوق و علاقه‌مندی کافی به خرید ایجاد کرده باشیم، به مرحله چهارم یعنی اقدام می‌توان امید داشت.

  • مرحله چهارم اقدام action؛ اقدام مخاطب با پایان تبلیغ

از هرچیزی‌که میخوای فرار کن، از هرچی که لازم داری فرار کن

پس از طرح مشکل، با چاشنی خلاقیت به‌ کمک استعاره یا مثال می‌توانید مراحل بعدی را طی کنید. خلاقیت، همان چیزی است که با هیچ فرمول و قاعده و قانونی نمی‌توان به آن رسید. این قضیه را می‌توانید در پیامک‌های تبلیغاتی مشاهده کنید. پیامک‌هایی که وسط روز کاری، توجه‌تان را جلب می‌کند. در کمپین‌های تبلیغاتی برای ارسال پیامک یا ایمیل حتی متن بنر، نکات گفته‌شده را در نظر بگیرید. اگر برای کمپین‌های پیامکی به یک پنل پیامکی با تعرفه مناسب و خدمات باکیفیت نیاز دارید، پنل‌ پیامکی فراز اس ام اس کمکتان خواهد کرد. برای راهنمایی بیشتر می‌توانید با شماره‌های انتهای صفحه تماس بگیرید.


منبع: https://farazsms.com/professional-copywriting/

در نظر داشته باشید هیچ چارچوب سفت و سختی در کار نیست. اگر ایده‌های تبلیغاتی بسیاری در ذهنتان می‌چرخد، با درنظر گرفتن چند مورد، می‌توانید پیامی متفاوت و موثر برای تبلیغ بنویسید.

در این تبلیغ، نایک نه‌تنها از تجربه‌های روزمره برای محصولش استفاده کرده، بلکه صدای دویدن هنگام برخورد کفش‌ با زمین را نیز در تبلیغ ویدیویی آن به‌کار بره است. با جملات ساده، پیچیدگی زندگی را به کفش ارتباط داده است. در تبلیغ نویسی نیاز است که کوتاه‌ترین و جذاب‌ترین راه را به مشتری نشان دهید.

از ترس‌هات فرار کن، از نگرانی‌هات فرار کن

به‌خاطر داشته باشید وقتی پیاز داغ یک تبلیغ را زیاد کنید، احساس بدی در مخاطب ایجاد خواهید کرد. اغراق در ویژگی‌های مثبت محصول، مانند جادادن وسایل بزرگ در یک کمد کوچک است. به زبان ساده با مخاطب صحبت کنید. برای این کار می‌توانید از برخی حرف‌های تکراری رایج در میان مردم استفاده کنید. مثلا:

یکسری از واقعیت‌ها راجع‌به محصول یا خدمات وجود دارد که پذیرش آن برای صاحب محصول چندان راحت نیست. مثلا وقتی قصد خرید دستکش یکبارمصرف دارید، در شرایطی که جنس برندهای مختلف چندان فرقی باهم ندارد، احتمالا سراغ برند آشناتر می‌روید. مگر اینکه برند دیگر در تبلیغاتش به‌طور صادقانه به‌ نکته‌ای اشاره کند که باعث جلب توجه شما شود. مثلا:

پایان باز، فقط برای دیدن فیلم‌های سینمایی جذاب است. تبلیغ، بدون پایان و نتیجه‌گیری مثل آوردن مخاطب لب چشمه و تشنه برگرداندن او است. پیامتان را جمع‌بندی کنید. با دعوت‌به اقدام، کاری کنید که هیچ نقطه ابهامی در ذهن مخاطب باقی نگذارید. همانطور که انتخاب تیتر قاپ مخاطب را می‌دزدد، نتیجه‌گیری نیز تکلیف او را مشخص می‌کند.

از ویژگی یک متن تبلیغاتی، ساده، مختصر و مفید بودن آن است. هنر شما این است که پیامتان را با ساده‌ترین کلمات در سریع‌ترین زمان به مخاطب برسانید.

نتیجه گیری از تبلیغ؛ تکلیف مخاطب را از خواندن تبلیغ مشخص کنید

حتی با وجود قوی‌ترین نرم‌افزار‌های هوش مصنوعی و تبلیغ نویسی در جهان، هنوز جای یک ذهن خلاق در جلسات طوفان فکری خالی است. ذهنی که در عین خلاقیت، کلمات را جوری بچیند که دل مخاطب را بلرزاند. نه‌اینکه در بهترین حالت، مخاطب با نارضایتی سرش را از تبلیغ برگرداند. از هر روش تبلیغاتی که استفاده می‌کنید، از جمله ایمیل‌مارکتینگ، سامانه پیامکی یا تبلیغات آنلاین در فضای وب، تبلیغ برند یا محصولتان زمانی تاثیرگذار است که مخاطب را به مشتری تبدیل کند.

«شاید اولین و بهترین نباشیم، ولی برای جلب رضایتتان همه تلاشمان را می‌کنیم»

«با (نام برند لباس)، همه نگاها سمتته»

«کلبه، جنگل، شومینه»

در به‌کاربردن کلمات حین کپی‌رایتینگ یا تبلیغ‌نویسی، خسیس باشید. هر کلمه‌ باید هدفی را دنبال کند. اگر کلمه‌ای هدف ندارد، آن را حذف کنید. حروف ربطی مثل: که، برای اینکه، به منظور، شاید، بسیار، فقط، درواقع و بنابراین را صرفا درصورت ضرورت به‌کار ببرید. اگر چیزی از متنتان کم نمی‌کند، آن‌ها را نیز حذف کنید. مثلا برای نوشتن متن تبلیغاتی برای جذب مشتری لباس می‌توانید از جملات زیر ایده بگیرید:

اگر مرحله اول یعنی آگاهی کار خودش را کرده باشد، مخاطب را نسبت‌ به موضوع تبلیغ علاقه‌مند خواهد کرد. این مرحله زمانی اتفاق می‌افتد که مخاطب، هدف و نوع پیام را به‌درستی انتخاب کرده باشید.

  • مرحله سوم شوق به اقدام Desire؛ شوق مخاطب برای اقدام عمل

استفاده از قیف آیدا برای تبلیغ نویسی حرفه‌ای

بر اساس خواسته مخاطب، دست روی نقطه درد می‌گذارد

زمانی پیام تبلیغاتی شما به دل کاربر می‌چسبد که برای به‌خاطر آوردنش، زحمتی به کاربر ندهد. یکی از تکنیک‌هایی که به‌کار می‌آید، استفاده از مثال‌های روزمره است. برای مثال، تبلیغات زیر را بخوانید، احتمالا حدس بزنید برای چه کالایی است.

«از پرداخت صورت حساب بدو (فرار کن)

ماندگاری در ذهن مشتریان با تبلیغ‌نویسی به کمک اصطلاحات روز

قابل اعتماد؛ بدون نیاز به اثبات بی‌نقص بودن

فقط به‌اندازه ۱۰ ثانیه فرصت دارید تا داستانتان را برای مخاطب تعریف کنید! این هنر تبلیغ نویسی است. هنری که می‌تواند در چند ثانیه مخاطب را میخکوب کرده یا نگاهش را برگرداند. تبلیغ نویسی هنری است که بدون حرف اضافه‌، به مخاطب فقط نشان می‌دهد. بهترین و ماندگارترین متن‌های تبلیغاتی اصلا شبیه به تبلیغات نیستند. اگر قصد دارید به شیوه‌ای هنرمندانه و استادانه تبلیغی بنویسید که به جان مخاطب بنشیند، خواندن این مطلب کمکتان خواهد کرد.

اصول تبلیغ نویسی حرفه ای؛ تبلیغی که مخاطب را به مشتری تبدیل کند