ایده های شروع یک پروژه جدید یا تغییر استراتژی در مرحله اول یک ایده اولیه است که باید از ابعاد مختلف مورد مطالعه قرار گیرد. برای کشف یک ایده جدید، تنها چیزی که نیاز دارید یک هیئت تجاری است. این پنل شامل 9 بخش است که هر بخش با اطلاعات خاصی پر شده است. سپس می توانیم بررسی کنیم که این ایده چقدر سودآور است. در واقع یک طرح کسب و کار نقشه راه موفقیت است.
برای آشنایی بیشتر با این تابلو و طراحی آن، کافیست 5 دقیقه از وقت خود را صرف مطالعه این مقاله کنید.
بوم مدل کسب و کار؛ الگویی برای تدوین استراتژی جدید
بوم مدل کسب و کار الگویی برای توسعه یک کسب و کار جدید یا ثبت مدل کسب و کار موجود است. این بوم در واقع یک نمودار بصری است که از قسمت های مختلفی مانند ارزش پیشنهادی، زیرساخت، مشتریان یا امور مالی مرتبط با شرکت تشکیل شده است. البته داشبورد تجاری دارای 9 قسمت اصلی برای پوشش کلیه عملیات سازمان می باشد.
اگر میخواهید استراتژی خود را تغییر دهید، این داشبورد به شما کمک میکند فعالیتها را به طور منسجمتری مدیریت کنید و ریسکها را مدیریت کنید. حتی اگر از سامانه پیامکی که استفاده می کنید، این پنل باید در قسمت Customer Relations پنل Business قرار گیرد.
چگونه یک پلتفرم تجاری بسازیم؟ از فعالیت های عمده گرفته تا رویدادهای مالی
برای ساخت بوم مدل کسب و کار ابتدا باید بدانیم که این برد از چه قسمت هایی تشکیل شده و هر قسمت باید با چه اطلاعاتی پر شود. مدل کسب و کار شرکت های بزرگ و کوچک از نظر ساختار یکسان است اما اطلاعات قرار داده شده در نمودار متفاوت خواهد بود. در زیر، تمام بخشهای این تابلو را بررسی میکنیم تا بتوانید به راحتی بخش ارزش پیشنهادی هیئت تجاری را تکمیل کنید یا با مشتریان در هیئت تجاری ارتباط برقرار کنید. به عنوان مثال، اگر قصد دارید استراتژی را تغییر دهید و شروع به استفاده از آن کنید اس ام اس خودکشی حرکت رو به جلو، این راه حل یک نوآوری برای ارتباط با مشتری است.
فعالیت های اصلی؛ قسمت اول در هیئت تجاری طراحی می شود
مهم ترین فعالیت ها در اجرای ارزش پیشنهادی یک شرکت، فعالیت های کلیدی هستند. به عنوان مثال، شرکت خودروسازی Beck را تصور کنید که قصد دارد چرخه عرضه متفاوتی را برای کاهش هزینه ها طراحی کند. این فعالیت به عنوان یک فعالیت کلیدی در مدل کسب و کار یک شرکت معروف شناخته می شود. یا اگر شرکت قصد استفاده از آن را دارد افزونه پیامک WooCommerce فعالیت خاص خود را دارد و این رویه یک فعالیت اصلی محسوب می شود.
منابع اصلی؛ به منظور ایجاد ارزش برای مشتریان
گفته می شود که منابع کلیدی دارایی یک شرکت برای حفظ و ادامه کسب و کار ضروری است. منابع اصلی شامل منابع انسانی، مالی، مادی و معنوی است. از جمله منابع مادی می توان به مشخصات شرکت و تعداد خودرو اشاره کرد. منابع فکری همچنین شامل کپی رایت، خط ابریپتنت ها و پایگاه های داده منابع انسانی و مالی هویت مشخصی دارند و نقش آنها در محیط شرکت و کسب و کار بسیار برجسته است.
طراحی شبکه شریک؛ برای کاهش خطرات
شبکه ای از شرکا زمانی مهم است که یک شرکت قصد سرمایه گذاری مشترک را دارد. در این زمان به منظور کاهش ریسک در مدل کسب و کار، دو یا چند سازمان بخشی از هزینه را پرداخت کرده و به صورت مشترک سرمایه گذاری می کنند. طراحی شبکه ای از شرکا در یک محیط تجاری رویه ای برای ایجاد اتحاد بین رقبا است.
ارزش پیشنهادی؛ هزینه و تجربه کلی مشتری را تعیین کنید
این مفهوم شامل ارائه مزایایی است که نیازهای اساسی مشتریان را برآورده می کند و آنها را تشویق می کند تا خدمات شما را انتخاب کنند. در چشمانداز کسبوکار فروشگاههای آنلاین یا شرکتهای بزرگ و استارتآپها، طراحی پیشنهادهای ارزشی باید تجربه کلی مشتری را بهبود بخشد و در عین حال هزینههای اضافی را کاهش دهد.
استفاده از نمودار کسب و کار خشن به شما این امکان را می دهد که به طور واضح و سیستماتیک ارزش پیشنهادی خود را طراحی و تجزیه و تحلیل کنید. داشبورد تجاری آماده سرعت دستیابی به اهداف را در شرکت های نوظهور یا سنتی افزایش می دهد. اگر در مورد استارت آپ ها و چیستی استارت آپ به اطلاعات بیشتری نیاز دارید، مقاله “شرکت استارت آپی چیست؟برای شما مفید خواهد بود.
مشتریان؛ مهمترین بخش طراحی تابلو تجاری
مشتریان ضربان قلب هر کسب و کاری هستند و بخش مشتری در طراحی تابلوی تجاری اهمیت ویژه ای دارد. در مدل کسب و کار، این بخش به شناسایی دقیق گروه های مختلف مشتریان و نیازهای آنها اختصاص دارد.
شناخت مشتریان خود به شما کمک می کند ارزش پیشنهادی خود را بهبود بخشیده و استراتژی های بازاریابی موثرتری داشته باشید. استفاده از مثال یک برد تجاری تکمیل شده می تواند نحوه پیاده سازی این قطعات را در عمل به شما نشان دهد. همچنین توجه به نکات دیگری مانند طول عمر مشتری برای طراحی این برد که در مقاله ذکر شد مفید خواهد بود.clv چیست؟ما این موضوع را به طور کامل بررسی کرده ایم.
نمونه بوم تجاری; از 9 بخش اصلی تشکیل شده است
بوم مدل کسب و کار ابزار قدرتمندی است که از 9 قسمت اصلی تشکیل شده و برای تجسم، طراحی و تحلیل استراتژی های کسب و کار استفاده می شود. این حوزه ها شامل ارزش پیشنهادی، بخش های مشتری، کانال ها، روابط با مشتری، جریان های درآمد، منابع کلیدی، فعالیت های کلیدی، شرکای کلیدی و ساختار هزینه است. استفاده از یک الگوی کامل شده بوم کسب و کار به شما کمک می کند یاد بگیرید که چگونه هر یک از این بخش ها را پر کنید و دید جامعی از ساختار کسب و کار خود داشته باشید.
قبل از تغییر استراتژی باید چشم انداز کسب و کار را طراحی کرد
Business Canvas به شما امکان می دهد تمام جنبه های مختلف کسب و کار خود را به طور منسجم و در یک چارچوب بصری بررسی کنید. با استفاده از بوم مدل کسبوکار، میتوانید درک دقیقی از عوامل کلیدی مانند مشتریان، منابع کلیدی، جریانهای درآمد و سایر بخشها به دست آورید و اطمینان حاصل کنید که هیچ جزئیاتی نادیده گرفته نمیشود.
استفاده از یک برنامه ریز کسب و کار به شما کمک می کند تا تمام پیامدهای تغییر استراتژی را درک کنید و تصمیمات آگاهانه تری بگیرید. به عنوان یک نقشه راه، این داشبورد تمام فعالیت های کلیدی شرکت شما را شفاف تر می کند. در این مقاله به بررسی محیط کسب و کار و نحوه طراحی آن پرداختیم. البته در مجله فراز اس ام اس مطالب دیگری در مورد متن تبلیغ کفش یا به کارهای دیگری هم فکر کردیم.
منبع: https://farazsms.com/business-model-canvas/