موقع تایپ متن پیامک صوتی حواستان به تعداد کاراکترها باشد تا هزینه هایتان ناخواسته بالا نرود، چون هر هفتاد کاراکتر فارسی یک پیام صوتی به حساب می آید.
حالا دیگر می توانستند لحن، صدا و هیجان را هم به متن پیامک هایشان اضافه کنند و در مواردی که لازم بود مخاطبان شان را جادو کنند.
تا اینجای کار از مزایا و کاربرد پیامک صوتی گفتیم. وقتش رسیده تا از معایبش هم بگوییم.
معایب پیامک صوتی
مسلماً نه! پس چاره ای نیست جز اینکه مقدمۀ مقاله را با همان جمله نخ نمای معروف ببندم که می گوید: تنها صداست که می ماند! (لطفاً برای ثوابش هم که شده با صوت آلن دلون بخوانید.)
عید نوروز و مناسبت هایی از این دست فرصت خوبی هستند که به رابطه خودتان با مشتری سروسامانی بدهید. با استفاده از پیامک صوتی می توانید با انتخاب کلمات درست و لحن گیرا و گرم به مخاطب نشان بدهید که برایتان بیشتر از این صحبت ها ارزش دارد و فقط برای خالی کردن جیبش نیست که سراغش را می گیرید.
کاربرد دوم: دعوتنامه
اگر افتخار دادید و پنل پیامکی ملی پیامک را خریدید، باید مسیر زیر را که در ادامه کامل برایتان توضیح می دهم بروید؛ اما اگر هنوز مردد هستید و نمی دانید که کدام پنل به دردتان می خورد مطلب راهنمای خرید پنل پیامکی می تواند مثل آجیل مشکل گشا کمک تان کند.
نمی دانم چقدر دستتان توی کار است و از هزینه های تبلیغات خبر دارید. فقط همین قدر خدمتتان عرض کنم که اگر هزینه تیزرهای تلویزیونی و رادیویی را به شما بگویم، مغزتان سوت می کشد! این درحالی است که می توانید با کمترین هزینه، از پیامک صوتی یا همزاد متنی اش استفاده کنید و بیشترین نتیجه را بگیرید و فروشتان را بالا ببرید.
کاربرد پیامک صوتی
تیزر رادیویی که ابتدای متن باهم گوش کردیم، نصف جذابیتش به موزیک متنی بود که استفاده کرده بودند. شما هم می توانید از این تکنیک برای اثرگذاری بیشتر استفاده کنید.
همانطوری که در عکس زیر ملاحظه می کنید من واردحساب کاربری خودم شدم، در این مرحلۀ اول باید روی پیام صوتی کلیک کنید.
به مثال زیر دقت کنید:
پیامک های متنی معمولاً توی صف انتظار می مانند تا مشتری هروقت فرصت کرد و کنجکاو شد سراغشان را بگیرد؛ اما پیامک های صوتی به لطف زنگ تلفن همراه، در لحظه دریافت می شوند و از این نظر نسبت به پیامک متنی برتری دارند.
مزیت پنجم: وقتش رسیده سوتفاهم ها را برطرف کنید!
خلاصه اینکه لحن خیلی در معنا، مفهوم و رساندن درست پیام تاثیر دارد. پیامک صوتی از این نظر در صدر قرار دارد و این مورد را هم به خوبی پوشش می دهد.
مزیت ششم: کمتر پول بدهید و بیشتر آش بخورید!
در این مواقع پیامک صوتی به شما این امکان را می دهد که پیام خودتان را به این دسته از مشتری ها هم برسانید. البته حواستان باشد که نباید در این مورد زیاده روی کنید و شورش را دربیاورید که مشتری از دست شما شاکی شود!
مزیت دوم: با لهجه شهر خودتان پیامک بزنید!
فقط توجه کنید که فرمت آن حتماً wave باشد و حجمش هم از 5 مگابایت بیشتر نشود.
مطمئنم می توانید تصور کنید که بعد از این حرکت، بیماران سن بالای آقای گودرزی، به هیچ عنوان دیگر حاضر نیستند پزشک خودشان را با هیچ دکتر دیگری عوض کنند. خب چی بهتر از این؟
کاربرد سوم: تبلیغاتی
ماجرا از آنجایی شروع شد که بخش زیادی از بیمارانش را افراد سن بالایی تشکیل می دادند که اکثراً سواد کافی را برای مطالعه پیامک متنی نداشتند. به خاطر همین موضوع، آقای گودرزی تصمیم گرفت که برای یادآوری زمان ویزیت بعدی، برای هر کدام از بیمارانش فقط با یک کلیک ناقابل پیامک صوتی ارسال کند تا هم کلاس کار مطبش حفظ شود و هم مشتری هایش را راضی نگه دارد.
در واقع صاحبان کسب وکارهای مختلف با خودشان گفتند حالا که هر آدمی روی این زمین خاکی یک موبایل دارد، چرا ما از این موضوع نهایت استفاده را نکنیم و با تک تک شان در ارتباط نباشیم؟ مثلاً آمدند در تبلیغات پیامکی خودشان، نام مخاطب را هم اضافه کردند تا متن حالت دوستانه تری به خودش بگیرد یا اینکه بر اساس محل زندگی مشتری برایش پیامک منطقه ای ارسال کردند. به این ترتیب بود که هم نتیجه بیشتری از تبلیغاتشان گرفتند و هم پول کمتری را خرج کردند.
البته ماجرا به همین جا ختم نشد! با معرفی ابزاری به اسم پیامک صوتی، فرصت جدیدتری به وجود آمد تا به شکل متفاوتی هم خودشان و هم محصولشان را به مخاطب ها معرفی کنند.
توصیه من به شما این است که تنها در موارد خاص به مشتری پیام صوتی بفرستید. خب این یعنی چی؟ یعنی اینکه اگر پیام شما آنقدر مهم است که می خواهید همۀ مشتریان، حتی آنهایی که جز لیست سیاه هستند از موضوع باخبر شوند؛ پیامک صوتی بفرستید. در غیر اینصورت ارسال وقت و بی وقت پیام صوتی و ایجاد مزاحمت برای مشتری، مسلماً عواقبش برای کسب وکار شما بیشتر از فوایدش است.
دیگه هیچی جز صدای تو نمونده!
ممکن است که شما به مناسبت های مختلف بخواهید روی محصولاتتان تخفیف بگذارید، مثلاً افتتاحیه شعبه جدید، جشنواره تابستانی، شب یلدا یا سالگرد تاسیس فروشگاه.
گویش ، لهجه و فرهنگ از مواردی هستند که اعضای یک قبیله یا یک شهر را به هم پیوند می دهند. اگر یادتان باشد ابتدای این مطلب از شخصی سازی و نزدیک شدن به مخاطب صحبت کردم، یکی از تکنیک هایی که شما می توانید با استفاده از آن خودتان را به مشتری نزدیک تر کنید، همین استفاده از زبان و گویش در تبلیغات است. پیامک صوتی این امکان را به شما می دهد تا چند قدم به مشتری نزدیک تر شوید و صمیمیت بیشتری را بین خودتان ایجاد کنید.
مزیت سوم: این گوی و این میدان، تمام هنرتان را به کار بگیرید!
اگر همه چیز اوکی بود به مرحله بعد بروید و دکمۀ «مرحله بعد» را بزنید. سپس در پیش نمایش جزئیات پیام صوتی، روی دکمه ارسال کلیک کنید تا کار تمام شود.
ما قبلاً فقط روی متن پیامک تمرکز می کردیم و توصیه مان به شما این بود که کلمات را با موچین انتخاب کنید تا دیده شوید و به چشم مشتری یک سروگردن خاص تر از رقبایتان به نظر برسید. (جا دارد بگویم که یک مقاله بلندبالا هم در مورد پیامک خلاقانه برایتان نوشتیم که توصیه می کنم حتماً نگاهی به آن بیندازید.)
در نهایت حتماً ارسال تست را کلیک کنید تا متن یک بار برای خودتان خوانده شود تا خدایی نکرده کم وکسری در کار نباشد.
حالا روی پیام صوتی متنی بزنید، بعد گزینۀ ارسال جدید را کلیک کنید.
خب دیگر! انگار کف گیر ما به ته دیگ خورده و اطلاعاتی را که باید در مورد پیامک صوتی به شما می گفتیم، گفتیم.
از قدیم گفتند که جنگ اول به از صلح آخر است. بنا به همین جمله، من هم تصمیم گرفتم که یک بخش از مطلبم را حتماً به بحث قیمت اختصاص بدهم تا از همین اول کار، یک برآورد هزینه داشته باشیم. با این حساب شما می توانید قدم های بعدی را برای پیداکردن پنل پیامکی مناسب و انتخاب بهترین روش ارسال اس ام اس، کاملاً آگاهانه و همین طور هوشمندانه بردارید.
در مورد پیامک صوتی اما این امکان وجود ندارد. درصورتی که دکمۀ ارسال را بزنید کل مبلغ، بدون بازگشت هزینه از موجودی شما کم می شود.
خرجش بیشتر است!
در اینجا می خواهم نرم افزاری را به شما معرفی کنم که مطمئنم حسابی به کارتان می آید. نرم افزار آکوستیکا یک برنامه ادیت صوت است که نه تنها می توانید خیلی راحت موزیک به فایل صوتی خودتان اضافه کنید، بلکه نویز و خط وخش صدایتان را هم می گیرد و باعث می شود خروجی کارتان حسابی باکیفیت و مجلسی از آب دربیاید.
توصیه های دم رفتن
از همین حالا رک و پوست کنده به شما بگویم که مسلماً قرار نیست پیامک صوتی جایگزین پیامک متنی یا دیگر روش های تبلیغاتی شود، اما خب نباید ویژگی های منحصر به فردش را هم نادیده بگیریم. مسلماً پیامک صوتی هم مزیت های خاص خودش را دارد که در ادامه بررسی می کنم.
مزیت اول: لیست سیاه را دور بزنید!
قبل از اینکه شروع به خواندن این مقاله کنید، از شما دعوت می کنم که اول فایل زیر را گوش بدهید، چون در ادامه مطلب درباره همین فایل چه صحبت ها که با شما ندارم!
بعد از اینکه وارد پنل تان شدید مثل چیزی که بالا گفتم اول روی پیام صوتی کلیک کنید. در قسمت فایل صوتی، می توانید فایل صدای ضبط شده خودتان را بارگذاری کنید.
در ارسال متنی اس ام اس، اگر پیامکی ارسال نشده باشد، هزینه اش عیناً برگردانده می شود؛ مثلاً زمانی که شماره غلط وارد شده باشد، خطی برای مدتی طولانی خاموش بوده باشد و …
اگر یادتان باشد ابتدای مطلب گفتم که اگر صدای آلن دلونی هم ندارید، مشکلی نیست. اینجا بعد از اینکه متن را وارد کردید، صدای جذابی به طور پیش فرض متن تان را برای مشتری می خواند.
در این صورت پیامک صوتی به شما کمک می کند تا با آب وتاب بیشتری این موضوع را با مخاطبتان در میان بگذارید. برای اینکه متوجه شوید که دقیقاً چه چیزی را باید داخل متن بگویید، در ادامه چند مورد را برای نمونه و ایده گرفتن اضافه کردم تا یک مقدار روش انجام کار دست تان بیاید.
چندتا نمونه عملی! نمونه پیام صوتی تبلیغاتی!
پیامک صوتی به نسبت همزاد متنی خودش معایبی دارد؛ در ادامه این موارد را باهم بررسی می کنیم.
ذخیره نمی شود!
پس بفرمایید! این گوی و این میدان…