شما با انجام برخی روشهای بازاریابی میتوانید بارها از آن استفاده کنید. برای مثال تبلیغات چاپی یا تلویزیونی معمولاً بارها قابلیت استفاده دوباره دارند. این در حالی است که محتوای بازاریابی پیامکی تنها یک بار برای استفاده جذاب خواهد بود. البته نباید فراموش کنیم که هزینه چنین تبلیغاتی در مقایسه با بازاریابی پیامکی حتی در سطح گسترده و میلیونی هم قابل مقایسه نیست.
وقتی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را بررسی میکنیم، یکی از نکاتی که جلب توجه زیادی میکند، نرخ باز شدن بالای پیامک است که حتی اگر برای صاحب کسبوکار سودآوری نداشته باشد، میتواند در شناخته شدن نام برند او تأثیر فوقالعاده زیادی داشته باشد. پس اگر میخواهید مخاطبین هدف شما، با پیام تبلیغاتی برندتان درگیر شوند، میتوانید از پیامک برای وادار کردن آنها به انجام این کار استفاده کنید.
قصد دارید از پنلهای پیامکی برای تبلیغ برند خود استفاده کنید؟ پس حتماً باید قبل از هر چیزی درباره مزایا و معایب بازاریابی پیامکی اطلاعات کافی را به دست آورید تا با یک انتظار واقعبینانه پنلهای پیامکی مختص به کسبوکار خود را خریداری کنید. اگرچه پیامرسانهای محبوب زیادی مثل واتساپ روی کار آمدهاند، اما هنوز هم بازاریابی پیامکی یک استراتژی قدرتمند برای رشد کسبوکارها محسوب میشود. این روش رایج ارتباطی سالهاست که مورد استفاده مشاغل قرار گرفته است و با پیشرفت روشهای استفاده از آن، اصلاً جای تعجب نیست که چرا تا این حد بین مردم محبوبیت پیدا کرده است. در حال حاضر قصد داریم در مورد مزایا و معایب بازاریابی پیامکی صحبت کنیم که به شما در تصمیمگیری در مورد استفاده یا عدم استفاده از آن کمک میکند.
قبل از پرداختن به مزایا و معایب بازاریابی پیامکی بهتر است ببینیم که این شیوه بازاریابی چیست و به چه شکلی عمل میکند. شما به عنوان صاحب یک کسبوکار کوچک و یا حتی بزرگ، باید زمان و منابع زیادی را برای رشد و رونق تجارت خود صرف کنید. برای مثال در سالهای اخیر استفاده از فضای پرهیاهوی اینستاگرام به یکی از روشهای بازاریابی فوق مؤثر برای بسیاری از مشاغل تبدیل شده است. بازاریابی پیامکی نیز به عنوان یک شیوه ساده برای دستیابی به مشتریان و دریافت بازدهی بالا، تأثیر بسیار زیادی دارد.
مزایا و معایب بازاریابی پیامکی بسیار زیاد هستند. از فواید این شیوه میتوانیم به دسترسی سریع، مقرونبهصرفه بودن و نرخ پاسخگویی بالای آن اشاره کنیم. این در حالی است که مواردی مانند دشواری در جلب مشارکت افراد و فضای تبلیغاتی محدود از معایب این شیوه محسوب میشوند.
- به چه اشکالی میتوان از بازاریابی پیامکی برای توسعه تجارت خود استفاده کرد؟
به همین دلیل پیامکها یک فناوری ساده و ارزان اما کارآمد هستند که میتوانند به شما کمک کنند که در هزینههای بازاریابی خود صرفهجویی کنید. برای کسبوکارهایی که واقعاً برای بازاریابی پیامکی خود یک برنامه منظم و حرفهای میچینند، این شیوه میتواند به عنوان یک سرمایهگذاری ارزشمند مورد استفاده قرار بگیرد.
روش شخصیسازی شده
مزایای بازاریابی پیامکی
مزایای بازاریابی پیامکی به قدری زیاد هستند که این شیوه را به یک روش محبوب بازاریابی نسبت به بسیاری از اشکال تبلیغاتی از جمله بازاریابی سنتی تبدیل کرده است. در ادامه به شما نشان میدهیم که بازاریابی پیامکی چه مزایایی برای کسبوکارها دارد.
بدون نیاز به اینترنت
نمیتوان گفت که نرخ باز شدن پیامکها بالاست، اما نرخ پاسخگویی آن کم است. به نسبت هر چه یک پیام تبلیغاتی بیشتر دیده شود، به همان اندازه هم در جلب توجه و جذب مخاطب هم مؤثر عمل خواهد کرد. طبق تحقیقات انجام شده میانگین نرخ پاسخ به پیامکهای بازاریابی مشاغل مختلف حدود ۴۵ درصد یعنی چیزی نزدیک به نصف گزارش شده است. این آمار میتواند بسیار شگفتانگیز باشد و در صورت استفاده درست بازدهی و سوددهی زیادی را به دنبال داشته باشد.
اگر مخاطب احساس کند که در اولویت اول شما قرار دارد، حتماً نسبت به انجام مشارکت ترغیب خواهد شد. البته بد نیست روی این نکته هم تأکید کنیم که میتوانید از کلمات جادویی روی مخاطب مثل «رایگان»، «تخفیف»، «پولساز»، «تضمینی» و دیگر موارد مشابه استفاده کنید تا بتوانید در جلب رضایت مخاطب موفق عمل کنید. پس از قدرت برخی کلمات غافل نشوید.
جمعبندی
- بازاریابی پیامکی راهی عالی برای تبلیغ کالاها و خدمات شرکتهای گوناگون است.
- در اینجا به معرفی مزایا و معایب بازاریابی پیامکی پرداختیم که میتوانید به کمک آنها بهترین انتخاب را برای خرید پنلهای پیامکی و استفاده از پیامک انبوه داشته باشید.
- فراموش نکنید که درک کامل این شیوه تنها در صورتی امکانپذیر است که شما با چشم باز مزایا و معایب بازاریابی پیامکی را بررسی کنید.
- از مزایای بازاریابی پیامکی میتوانیم به نرخ دسترسی سریع، نرخ تعامل بالا، مقرونبهصرفه بودن و عدم نیاز به اینترنت را نام ببریم.
- از معایب بازاریابی پیامکی میتوانیم به عدم استفاده مکرر از یک محتوا، دشواری در جلب مشارکت افراد و فضای تبلیغاتی محدود اشاره کنیم.
- قبل از اینکه به فکر استفاده از این شیوه باشید بهتر است به خوبی مفاهیم ارائه شده در مقاله را بررسی کنید و سپس کاری را انجام دهید که فکر میکنید بهترین سوددهی را برای کسبوکار شما دارد.
پرسشهای پرتکرار
- بازاریابی پیامکی چیست؟
در ۹۸ درصد از مواقع پیامکهای بازاریابی باز و خوانده میشوند. حالا جالب است که مقایسهای از پیامکهای متنی با ایمیلهای بازاریابی داشته باشیم به گونهای که نرخ باز شدن ایمیلهای بازاریابی تنها ۲۱ درصد گزارش شده است. این در حالی است که حداقل در کشور ما تعداد بسیار محدودی از افراد به ایمیل دسترسی دارند و یا به صورت مداوم از آن استفاده میکنند.
نرخ تعامل و جوابدهی بالا
در بحث مزایا و معایب بازاریابی پیامکی، نوبت به بررسی معایب این شیوه میرسد. هر روش تبلیغاتی را که در نظر بگیرید، میتواند در کنار فوایدی که دارد، چالشهایی را نیز به همراه داشته باشد که اگر خوب مدیریت نشوند. آنها میتوانند منابع اختصاصی و سرمایهگذاریهای ما را هدر بدهند. در ادامه به معرفی این معایب میپردازیم.
فضای تبلیغاتی محدود
شاید اولین مزیتی که بازاریابی پیامکی دارد، عدم نیاز به اینترنت باشد. در چنین شرایطی مشاغل میتوانند در هر زمانی و برای هر فردی با هر نوع تلفن همراهی، پیامک تبلیغاتی بفرستند. بنابراین نسبت به روشهای دیجیتال که تنها برای گوشیهای اندرویدی یا دارندگان گوشی آیفون قابل استفاده هستند، پیامک قابلیت ارسال به تمامی مدلهای گوشی فارغ از قابلیت اتصال آنها به اینترنت را دارد.
شما برای نوشتن متن پیامک تبلیغاتی خود تنها به چند کاراکتر محدود هستید. بنابراین باید بدانید که در چنین فضایی کدام جملات بیشتر روی مخاطبین اثر خواهند داشت. اگر تصور میکنید که خیلی در این زمینه خلاق نیستید، شاید بد نباشد از یک کپیرایتر حرفهای کمک بگیرید تا بتواند نرخ تعامل شما را بالا ببرد.
عدم استفاده دوباره از محتوا
اما راه حل رفع این چالش این است که از آن درست و به موقع استفاده کنید و محتوای خود را به گونهای تنظیم کنید که روی مخاطب تأثیرگذاری لازم را داشته باشد. به همین دلیل این شیوه را هم میتوان به عنوان مکمل سایر روشهای بازاریابی در نظر گرفت.
تعداد محدود کاراکترها
یکی از بزرگترین معایب بازاریابی پیامکی این است که نمیتوان در آن از محتواهای صوتی و تصویری برای جلب توجه مخاطب استفاده کرد. بنابراین بدون اینکه بتوانید این شیوه را دور بزنید، باید مانند سایرین تنها در قالب یک فرم کوتاه پیامکی نظر مخاطب را جذب و ترغیب به مشارکت کنید. البته این حالت در آن واحد میتواند نقطه قوتی نیز محسوب شود، زیرا نیازی به وارد شدن شما به جزئیات و صرف وقت و زمان زیادی ندارد.
پیامک یک راه ارتباطی مؤثر و مستقیم با مشتری محسوب میشود. اساماسها نرخ باز شدن بالایی دارند، به همین علت هم بیشتر از سایر روشها در جلب توجه مخاطبین تأثیرگذار هستند. اما به شرطی که استراتژی درست در این زمینه ایجاد شود تا محتوای پیامک و زمان ارسال آن در مخاطبین احساس ناخوشایندی ایجاد نکند. قبل از اینکه در مورد استفاده کردن یا نکردن از این شیوه بازاریابی تصمیم قطعی بگیرید، بهتر است با مزایا و معایب بازاریابی پیامکی آشنا شوید.
امتیاز به این مطلب