فروشگاه اینترنتی یا آنلاین شاپ چیست؟ آشنایی با معنی و کار آنلاین شاپ – پنل اس ام اس – سامانه پیامکی

آنلاین شاپ یا همان فروشگاه‌های اینترنتی، بستر فروش محصولات در فضای مجازی

آنلاین شاپ یا همان فروشگاه‌های اینترنتی، بستر فروش محصولات در فضای مجازیآنلاین شاپ یا همان فروشگاه‌های اینترنتی، بستر فروش محصولات در فضای مجازی
راهنمای مطالعه

آنلاین شاپ یا همان فروشگاه‌های اینترنتی، بستر فروش محصولات در فضای مجازی هستند که در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین روش‌های فروش کالا و خدمات تبدیل شده‌اند. هزینه‌ پایین راه‌اندازی، رشد روزافزون بازار فروشگاه اینترنتی، خرید و فروش آسان، کاهش شدید هزینه‌های کسب‌وکار مثل اجاره مغازه و مالیات و تبلیغات و بازاریابی راحت و ارزان باعث شده است، بسیاری از کسب‌وکار‌ها به راه اندازی آنلاین شاپ تمایل پیدا کنند.

اگر راه‌اندازی کسب‌وکار آنلاین برای شما جذاب است و به فکر شروع کسب‌وکار خود در بستر فضای مجازی هستید؛ باید توجه داشته باشید، راه‌اندازی آنلاین شاپ بدون آشنایی با نکات مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی و شناخت مشکلات این کسب‌وکار مدرن، ریسک شکست فروشگاه شما را بالا خواهد برد. در این مقاله مزایا و مشکلات راه‌اندازی و  روش راه اندازی فروشگاه اینترنتی را شرح داده و در ادامه بهترین ایده‌های یک آنلاین شاپ را معرفی می‌کنیم. 

آنلاین شاپ چیست و چگونه کار می‌کند؟

آنلاین شاپ‌ها بخشی از یک بازار بزرگ کسب‌وکار به نام e-commerce یا تجارت الکترونیک هستند. به‌طور‌کلی کمپانی‌هایی که به معامله محصولات و خدمات خود در بستر اینترنت می‌پردازند. معنی مرسوم آنلاین شاپ، کسب‌وکارهای ‌ b2c یا همان ارائه خدمات فروشگاه به مشتری است. در این روش، عرضه‌کننده محصولات، کالا یا خدمات خود را در فضای مجازی (سایت یا شبکه‌های اجتماعی) معرفی می‌کنند. خریداران بعد از آشنا شدن با محصول فروشگاه و دریافت اطلاعات کافی در مورد کالای مورد‌نظر، اقدام به خرید اینترنتی از آنلاین شاپ می‌کنند. سپس محصول خریداری شده، توسط آنلاین شاپ برای مشتری ارسال می‌شود. 

فرایند کار آنلاین شاپ پیچیده نیست، اما اجرای موفق همین پروسه ساده، به آشنایی با الزامات، ابزارهایی مانند پنل اس ام اس و روش‌های فروش اینترنتی برای موفقیت فروشگاه در فضای اینترنت نیاز دارد. در ادامه مزایا و مشکلات راه‌اندازی آنلاین شاپ که باید قبل از شروع کسب‌وکار به آن توجه کنید را به شما معرفی می‌کنیم.

آنلاین شاپ یعنی فروش محصولات، کالا یا خدمات خود را در فضای مجازی آنلاین شاپ یعنی فروش محصولات، کالا یا خدمات خود را در فضای مجازی 

مزایا و فواید جذاب راه‌اندازی آنلاین شاپ

قبل از اینکه یک فروشگاه آنلاین تاسیس کنید بهتر است با مزایا و مشکلات راه‌اندازی آنلاین شاپ آشنا باشید تا پیشاپیش سختی‌های این کسب‌وکار و فواید آن را بررسی کرده و تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. بدین‌ترتیب خود را از قبل برای سختی‌های فروش اینترنتی آماده کرده‌ و از شکست آنلاین شاپ جلوگیری می‌کنید. مزایا و فواید راه‌اندازی آنلاین شاپ عبارت‌اند از:

هزینه‌ عملیاتی پایین برای راه‌اندازی یک آنلاین شاپهزینه‌ عملیاتی پایین برای راه‌اندازی یک آنلاین شاپ

  1. کاهش چشمگیر هزینه‌های فروش

اولین و مهم‌ترین مزیت جذاب راه‌اندازی آنلاین شاپ، هزینه‌های عملیاتی پایین است. برای راه اندازی یک آنلاین شاپ نیازی به اجاره مغازه، مجوز، درگیری با امور مالیاتی و بیمه نیست. اگر در شبکه‌های مجازی یا مارکت پِلِیس‌های معتبر اقدام به فروش محصولات خود کنید، هزینه راه‌اندازی سایت فروشگاهی هم نخواهید داشت. همچنین توصیه می‌کنیم با خرید پنل پیامک تبلیغاتی فرایند خرید و سفارش را به مشتریان خود اطلاع دهید تا از هزینه‌های تماس تلفنی نیز تا حد چشمگیری کاسته شود.

  1. کار نسبتا راحت و بدون دردسر

پس از تاسیس آنلاین شاپ باید زمان قابل‌توجهی صرف طراحی و رونمایی از صفحه یا سایت فروشگاه، تبلیغات و تولید محتوا کنید. اما پس از مدت کمی، فشار کاری کاهش خواهد یافت. از آن‌جایی‌که آنلاین شاپ‌ها همیشه در دسترس هستند، بیست‌وچهار ساعت شبانه رو و هر روز هفته، محصولات شما در معرض فروش مشتری خواهد بود و مشتریان حتی زمانی که شما خواب هستید اقدام به ثبت سفارش و خرید کالا از شما خواهند کرد. 

حتما تصور می‌کنید سفارش‌هایی که شب‌ها ثبت می‌شوند و برای مشتری بازخوردی ارسال نمی‌شود، قطعی نخواهند بود. برای این منظور هم فقط کافی است بهترین پنل اس ام اس را شناسایی و خریداری کنید تا در هر زمان از شبانه‌روز با مشتریان خود در ارتباط باشید.

  1. بازار هدف گسترده؛ مزیت تمام نشدن‌ راه‌اندازی آنلاین شاپ

از آن‌جایی‌که فروشگاه‌های آنلاین محصولات خود را در فضای اینترنت به فروش می‌رسانند، برخلاف فروشگاه فیزیکی، بازار فروش فرامنطقه‌ای خواهند داشت. هر کسی که به اینترنت دسترسی داشته باشد، هرجا که باشد، جزو بازار هدف کسب‌وکار شما قرار می‌گیرد و این مزیت باعث می‌شود آنلاین شاپ، بازدید و فروش بسیار گسترده‌ایی داشته باشد.

برای اینکه فروشگاه آنلاین خود را به جامعه بزرگ‌تری معرفی کنید به تبلیغات نیاز دارید. هزینه تبلیغات را می‌توان با روش‌های مختلفی کاهش دارد. برای مثال پیشنهاد می‌کنیم یک متن تبلیغ آنلاین شاپ کوتاه و خلاقانه آماده کنید و از طریق پیامک برای مخاطبین فروشگاه ارسال کنید. پیام‌های کوتاه و جذاب در بیشتر مواقع موفقیت‌آمیز هستند و افراد بسیاری را به سمت صفحه یا سایت‌ها هدایت کرده و تبدیل به مشتری‌های دائمی می‌کنند.

بازار گسترده و فروش فرامنطقه‌ایی از طریق فروش اینترنتی
بازار گسترده و فروش فرامنطقه‌ایی از طریق فروش اینترنتی

  1. آسانی تشویق مشتری به بازگشت

سهولت مراجعه به آنلاین شاپ و خرید راحت، احتمال بازگشت مشتری و خرید دوباره محصول را افزایش می‌دهد. از آن‌جایی‌که دریافت خدمات یا خرید کالا به‌صورت اینترنتی دردسر رفت‌وآمد را حذف کرده است، اگر تجربه خرید راحت و جذابی به خریداران ارائه کرده باشید، مشتری‌ها دوباره به آنلاین شاپ شما مراجعه کرده و از شما خرید می‌کنند.

برای اینکه با نیازمندی‌های مشتریان درباره فرایند خرید و ارتباط با فروشگاه آنلاین بیشتر آشنا شوید، حتما نسبت به برگزاری یک نظرسنجی پیامکی اقدام کنید. در یک نظرسنجی عمومی از مخاطبان سوال‌های گزینه‌ای متعدد و متنوعی بپرسید و برحسب بیشترین آمار انتخابی، روش‌های مفیدی برای درک نیاز آن‌ها انتخاب کنید.

مشکلات و سختی‌های نیازمند توجه برای جلوگیری از شکست آنلاین‌ شاپ 

درست است که آنلاین شاپ‌ها پتانسیل فروش بالایی دارند و راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین فواید و مزایای جذابی برای صاحبان کسب‌وکار دارد؛ اما انتظار نداشته باشید با فروش اینترنتی محصولات خود در یک شب پولدار شوید. فروش آنلاین کالا و خدمات مشکلات و سختی‌های خود را دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

  1. رقابت به شدت سنگین

اولین و مهم‌ترین کشمکش و مشکل فروش آنلاین، رقابت سنگین آنلاین شاپ‌ها در فضای مجازی است. مزیت‌های فروش اینترنتی محصولات، افرادی زیادی را به تجارت الکترونیک مشتاق کرده است؛ به همین علت راه‌اندازی یک آنلاین شاپ  با قیمت مناسب، کالای مرغوب و خدمات فروش مناسب و ارائه تجربه خرید لذت بخش، نکات بسیار مهمی تلقی می‌شوند. ایجاد مزایای رقابتی لازمه پیروزی در بازار فروشگاه‌های اینترنتی است.

برخی از مدل‌های کسب‌وکار در فضای آنلاین باید رقابت سخت‌تری داشته باشند. در گام اول نیاز به اعتمادسازی و افزایش حس اطمینان در جامعه هدف خود دارند. برای مثال اگر صاحب یک طلافروشی هستید، در ابتدای مسیر نباید توقع افزایش فروش و سود داشته باشید. برای این کار باید همواره با مخاطبین خود در ارتباط باشید، امکان خرید حضوری را هم فراهم کنید. همچنین تبلیغات و نوشتن چند متن تبلیغ طلافروشی مناسب با هدف ارتباط سازنده با کاربر به شما در معرفی کسب‌وکارتان کمک خواهد کرد. در نظر داشته باشید باید فضای ارتباطی با مشتریان به‌سادگی و بدون دردسرهای مختلف باشد. کاربران امروزی تمایل چندانی به طی کردن مسیرهای طولانی برای خرید در شبکه‌های مجازی و سایت‌ها ندارند.

ایجاد مزایای رقابتی لازمه پیروزی در بازار فروشگاه‌های اینترنتیایجاد مزایای رقابتی لازمه پیروزی در بازار فروشگاه‌های اینترنتی

  1. وابستگی به تکنولوژی

کسب‌وکارهای اینترنتی به شدت وابسته به تکنولوژی و اینترنت هستند. این مسئله خصوصا در ایران موضوع مهمی برای آنلاین شاپ‌ها است زیرا با اختلال در اینترنت، دسترسی مشتریان به صفحه آنلاین شاپ یا سایت فروشگاهی با مشکل مواجه می‌شود و امکان ثبت سفارش وجود نخواهد داشت. به همین منظور اگر در حال طراحی یا به سرانجام رساندن یک ایده کسب و کار آنلاین هستید، باید شرایط کار و شیوه‌های مختلف ارتباط با مشتری را نیز در نظر بگیرید. 

  1. عدم امکان بررسی و تست محصول

مشتریان هنگام بررسی محصول مورد نظرشان از آنلاین شاپ‌ها سه راه دارند:

1- اطلاعاتی که شما در مورد محصول منتشر می‌کنید

2- دیدن تصویر یا ویدیو از محصول 

3- مطالعه نظرات دیگران در مورد محصول

 مشتریان امکان لمس کالا را از طریق اینترنت نخواهند داشت، محصولاتی مثل عطر یا لباس را نمی‌توانند تست کنند.

به همین دلیل ممکن است خریداران از خرید محصول مطمئن نباشند و ثبت سفارش نکنند. سعی کنید تا جای ممکن در مورد کالا یا خدمات خود به مشتریان اطلاعات درست بدهید تا کاملا محصول معرفی شود و سوالی در مورد محصول در ذهن مخاطب باقی نماند. با مشتریان تعامل داشته باشید و سوالات آنان را جواب دهید تا خرید مطمئن‌تری داشته باشند. 

  1. زمان بر بودن تحویل محصول

برخلاف خرید از فروشگاه فیزیکی که مشتری دقیق بعد از خرید محصول را دریافت می‌کند، خرید آنلاین کالا نیازمند زمان برای ارسال سفارش است. ممکن است مشتری ترجیح دهید سریعا از محصولی که خریداری کرده استفاده کند. هر چه زمان ارسال سفارش بیشتر باشد، مشتریان رغبت کم‌تری برای خرید خواهند داشت. ارسال فوری و سریع به قدری برای خریداران حائز اهمیت است که ارسال به موقع مرسولات یک مزیت رقابتی برای آنلاین شاپ به‌شمار می‌رود.

  1. کلاهبرداری اینترنتی

در خرید آنلاین معمولا  ابتدا هزینه کالا دریافت می‌شود و بعد محصول به دست مشتری می‌رسد. به همین دلیل برخی افراد اقدام به کلاهبرداری‌های اینترنتی کردند و بعد از دریافت پول، محصولی برای خریدار ارسال نکردند. این مسئله باعث شده تا برخی افراد به فروشگاه‌های اینترنتی اعتماد نداشته باشند. برای جلب اعتماد مخاطبان خود را فروشگاهی معتبر معرفی کنید. داشتن نماد اعتماد الکترونیکی در سایت فروشگاهی و انتشار رضایت خریداران دیگر، اعتماد مخاطبان را به آنلاین شاپ افزایش می‌دهد. یک راه دیگر اعتماد سازی، پرداخت در محل است؛ به این معنی که ابتدا محصول ارسال شده و بعد از تحویل کالا هزینه دریافت گردد.

سایت بزنیم یا پیچ اینستاگرام؟ فرصت‌ها و محدودیت‌های فضای مجازی و فضای وب

برای فروش کالا و خدمات به کاربران فضای مجازی می‌توان از دو بستر اینترنتی استفاده کرد. بستر فضای مجازی و پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی یا فعالیت در فضای وب از طریق راه‌اندازی سایت فروشگاهی یا بهره بردن از مارکت پِلِیس‌های معتبر فروش محصولات با هر کدام این دو روش فرصت‌ها و محدودیت‌های خودشان را دارند که در ادامه به طورکامل شرح داده خواهند شد.

پلتفرم‌های فضای مجازی، محبوب کسب‌وکار‌های کوچک و تازه تاسیس

شبکه‌های مجازی بیشترین تعداد آنلاین شاپ را به خود اختصاص داده‌اند. پلتفرم‌هایی مثل اینستاگرام و تلگرام مملو از آنلاین شاپ‌های مختلفی است که به فروش انواع محصولات مثل پوشاک، لوازم الکترونیکی کوچک مانند هندزفری، عطر و ادکلن، جواهرآلات، کالا خواب و محصولات آرایشی و بهداشتی مشغول هستند. علت محبوبیت پلتفرم‌های مجازی، رایگان بودن راه‌اندازی صفحات مجازی و بازدید بالای محتوای پیچ فروشگاهی است. 

فروش محصولات در صفحات مجازی خالی از محدودیت نیست. اولین مشکل استفاده از پلتفرم‌ها عدم امکان ارائه اطلاعات کافی از کالا است. این محدودیت بیشتر در اینستاگرام وجود دارد. اگر می خواهید از طریق صفحات اینستاگرام محصولات خود را به‌ فروش برسانید، حتما تعامل سازنده‌ایی با مخاطبان داشته باشید. در دایرکت به طورکامل محصول خود را معرفی کنید. محدودیت دیگر سختی فرایند ثبت سفارش کالا در پلتفرم‌هاست. کاربران در سایت‌های فروشگاهی می‌توانند به‌راحتی ثبت سفارش کنند اما در صفحات مجازی کاربران برای ثبت سفارش خود به شما پیام خواهند داد و کل فرایند ثبت سفارش باید توسط شما انجام شود. در صورت افزایش مشتری و سفارش‌ها نیاز به استخدام ادمین برای ثبت سفارش خواهید داشت.

سایت‌های فروشگاهی، بستر معتبر و حرفه‌ایی فروش آنلاین

برای راه‌اندازی یک سایت فروشگاهی نیاز به هزینه برای تیم توسعه دهنده است. هزینه تاسیس سایت فروشگاهی با توجه به امکانات موردنیاز سایت، متغیر خواهد بود. همچنین بازدید سایت‌ها کم‌تر از صفحات مجازی است چرا که سایت شما در نتایج جست‌وجو نمایش داده می‌شود. به همین دلیل برای داشتن بازدید بالا باید برای تولید محتوای حرفه‌ایی و سئو سایت هزینه کنید.

با اینکه راه‌اندازی سایت فروشگاهی شامل هزینه‌ است اما مزایای خاص خودش را دارد. اول مزیت داشتن سایت فروشگاهی در اختیار داشتن فضای کافی و مناسب برای تولید محتوای مناسب است که اطلاعات کاملی از محصول به کاربران ارائه کنید. بعلاوه در سایت‌های فروشگاهی فرایند ثبت سفارش و پرداخت به صورت خودکار انجام خواهد شد. همچنین اعتماد کاربران به سایت‌های فروشگاهی بیشتر از صفحات مجازی است به همین دلیل شاید تعداد بازدید کنندگان صفحات مجازی بیشتر از وب‌سایت باشد اما نرخ فروش بیشتر برای سایت‌های فروشگاهی است.

راه‌حل مناسب برای افزایش بازدید و فروش و همچنین رفع مشکلات استفاده از سایت یا صفحات مجازی، فروش آنلاین محصولات در هر دو بستر موجود است. فعالیت همزمان در شبکه‌های مجازی و فضای وب، ریسک شکست آنلاین شاپ را به حداقل خواهد رسید.

سایت‌های فروشگاهی، بستر معتبر و حرفه‌ایی فروش آنلاینسایت‌های فروشگاهی، بستر معتبر و حرفه‌ایی فروش آنلاین

آنلاین شاپ چی بزنیم؟ ایده‌هایی برای آنلاین شاپ

تا به اینجا با مفهوم آنلاین شاپ و فواید و مشکلات فروش اینترنتی آشنا شدید؛ همچنین بستر فروش مناسب و بایدها و نباید‌های فروش محصول در پلتفرم‌های فضای مجازی و وب‌سایت فروشگاهی را می‌شناسید. مرحله بعدی راه‌اندازی آنلاین شاپ انتخاب محصولی است که می خواهید به فروش برسانید. چه محصولاتی مناسب فروش اینترنتی هستند؟ کدام محصولات ترند روز هستند و بیشترین فروش را در اینترنت دارند؟ در این بخش ایده‌های پولساز فروشگاه‌ اینترنتی را معرفی و بررسی می‌کنیم. 

  • فروش پوشاک و کفش

به جرات می‌توان گفت که فروش پوشاک و کفش، بیشترین تعداد آنلاین شاپ را به خود اختصاص داده است. به علت تقاضای بالای پوشاک، بازار پر فروشی در فضای مجازی برای لباس وجود دارد. به همین دلیل رقابت در این حیطه کار راحتی نیست و برای داشتن یک آنلاین شاپ موفق باید محصولات جذاب و ترند روز را برای فروش عرضه کنید.

  • فروش بدلیجات و اکسسوری

به علت هزینه‌ پایین تامین بدلیجات و اکسسوری برای آنلاین شاپ، فروش این دسته محصولات در فضای مجازی بسیار مرسوم شده‌است. تقاضای بالای اکسسوری‌های ترند و مناسب نسل جوان، فروش بدلیجات و اکسسوری را به یک ایده پولساز تبدیل کرده‌است. برای موفقیت در این بازار حتما محصولات متنوع مناسب استایل‌های مختلف را در معرض فروش قرار دهید.

  • فروش دستگاه‌های الکترونیکی مثل موبایل و لپ تاپ

وسایل الکترونیک مانند تلفن همراه و لپ تاپ انوع و مدل‌های مختلفی دارند. افرادی که قصد خرید این دستگاه‌ها را دارند، نیازمند اطلاعات جامع و کاملی هستند تا محصول مناسب خود را انتخاب کنند. این نیاز کاربران باعث شده تا محتوای جهان تکنولوژی، بازدید بالایی در اینترنت داشته باشد؛ این بازدید بالا بازار فروش مناسبی برای فروش محصولات شما ایجاد می‌کند. با تولید محتوای کاربردی در مورد دنیای تکنولوژی، بازدید کنندگان فروشگاه را تبدیل به مشتری کنید.

  • فروش دوره‌های آموزش

موفق‌ترین و پرسودترین کسب‌وکار اینترنتی، فروش دوره‌های مجازی است. تولید پکیج‌های آموزشی بسیار کم‌هزینه‌ هستند و قط کافیست یک‌بار پکیج آموزشی را تولید کنید تا دوره تولید شده را به طور مستمر به هزاران متقاضی محتوای آموزشی بفروشید. برای سود بیشتر سعی کنید دوره‌های متنوع و مختلف را به کیفیت خوب تولید کنید تا نیاز گروه های مختلف را برآورده کرده باشید.

تعامل با مشتریان از طریق پنل پیامکی برای داشتن یک آنلاین شاپ موفق

اکنون که به انتهای مقاله رسیده‌ایید اطلاعات جامع و کاربردی برای راه‌اندازی یک  آنلاین شاپ معتبر و پرفروش در اختیار دارید. در اینجا لازم می‌دانیم یک نکته طلایی برای موفقیت تضمینی آنلاین شاپ را یادآوری کنیم. مهمترین نکته برای موفقیت در تجارت الکترونیک برقرای تعامل سازنده با مخاطبان است. با داشتن تعامل مناسب هم می‌توانید نرخ بازدید فروشگاه را بالا ببرید و هم بازدیدکنندگان را تبدیل به مشتری کنید. یک روش کارآمد و به صرفه، استفاده از اس‌ام‌اس مارکتینگ است. پنل‌های پیامکی ابزاری قدرتمند با هزینه‌ مقرون به‌صرفه هستند که می‌توانند رابطه‌ایی پایدار میان مشتریان و کسب‌وکار برقرار کنند تا آنلاین شاپ موفق و پرفروش‌تری داشته باشید. 

منبع: https://farazsms.com/what-is-an-online-shop/