شیرهای صنعتی شیرهای صنعتی شامل : شیر دروازه‌ای یا کشویی شیر توپی ،شیر مخروطی | کسری سارانشیرهای صنعتی شیرهای صنعتی شامل : شیر دروازه‌ای یا کشویی شیر توپی ،شیر مخروطی | کسری ساران

شیر گیوتینی تجهیزات فرایندیاست . از همین روی استفاده صحیح از شیرها در مسیرهای لوله کشی بین تجهیزات و خطوط پایپینگ انتقالی از اهمیت بسزائی در پیش برد فرایندها برخوردار است. اگر شیر فشار شکن، از انواع شیرهای صنعتی مربوط به آب باشد باید آن را بعد از کنتور آب ساختمان نصب کنند. به این ترتیب نسبت به نیاز شبکه مصرف داخل ساختمان، کاهش فشار اضافه آب شبکه شهر را انجام می‌دهد تا بالا بودن فشار شبکه شهر سبب بروز مشکل در شبکه مصرف نشود. همچنین استفاده دیگر از شیر فشار شکن یا شیر تنظیم کننده فشار، در سیستم‌هاي حرارت مرکزی و تهویه مطبوع که منبع انبساط بسته دارند، صورت می‌گیرد.

  • این جداول بر حسب نوع شیرها در اسانداردهای API و یا  ASTM  قابل مشاهده است.
  • این شیر با تخلیه فشارهای بیشتر از فشار کاری سیستم عمر تجهیزات را افزایش می‌دهد و مانع از خرابی آنها می‌شود.
  • شیرهای توپی کاربرد زیادی در صنعت دارند و برای کنترل بسیاری از سیالات مانند گازها و روغن مورد استفاده قرار می گیرند، ولی بیشتر در سر راه لوله های هوا، گاز، مواد خورنده و پودر خشک قرار می گیرند.
  • از این شیرها در صنعت جهت جلوگیری از بازگشت جریان گاز یا مایع استفاده می شود که معمولا بر روی لوله خروجی تلمبه می­گذارند.

در نیروگاه، پالایشگاه، کارخانه پتروشیمی، کشتی سازی و صنایع غذایی دارویی با توجه به اینکه چه نوع سیالی، چه گازی و با چه مایعی از شیرآلات عبور می کند، جنس آن ها از فولاد کربن، آلیاژ، و فولاد ضد زنگ استفاده می شود. احتمالا بيشتر افراد بارها از انوتع خانگی چک ولو برای باز و بسته کردن جریان گاز در منازل مسکونی خود استفاده کرده اند. از این شیرها در صنعت جهت جلوگیری از بازگشت جریان گاز یا مایع استفاده می شود که معمولا بر روی لوله خروجی تلمبه می­گذارند.

Bray Valves & Drives Europe

به این نوع شیر در زبان انگلیسی cock valve و در زبان آمریکایی plug valve می گویند که دارای ساختمان بسیار ساده ای است. این شیر برای کنترل مناسب نبوده و باید در حالت بسته و یا کاملاً باز باشد. ساختمان آن ساده و دارای یک بدنه و  یک پلاگ توپی است که در آن سوراخی برای عبور سیال تعبیه شده و یک کلاهک آب بندی دارد. گاهی اوقات برای تنظیم جریان سیال نیز مورد استفاده قرار می گیرند که این عمل با تغییر مسیر حرکت و با ایجاد اندکی مقاومت صورت می پذیرد.

شیر دروازه‌ای (Gate Valve )

شیرها توسط انواع مکانیزم های دستی، برقی، مکانیکی، هیدرولیکی و پنوماتیکی قابل تحریک هستند. در شیر توپی ردیوس بور، انداز بور (قطر سوراخ بال) از سایز خط یک یا دو اندازه کوچکتر می باشد. در استاندارد ASME B16.34 در جدول شماره 2 مشخص شده است که هر متریال با توجه کلاس کاری می تواند چه فشاری را در رنج دمایی مختلف تحمل کند. فشار بیان شده در جدول شماره 2 همان حداکثر فشار کاری مجاز (MAWP) متریال در دما مشخص شده می باشد.

توصیه می شود شیر پروانه ای ویفری را به همراه فلنج اسلیپون یا فلنج دنده ای بهتر است استفاده نشود زیرا آب بندی مناسبی ایجاد نخواهد کرد. شیرهای اتوماتیک به صورت غیر دستی و با توجه به شرایط سیال و نوع طراحی ولو عمل می‌کنند. شیرآلات دارای مشخصات فنی مختلفی مانند جنس بدنه، نوع عملکرد(دستی یا اتوماتیک)، کاربرد و شکل ظاهری هستند.