راهنمای جامع تبلیغات رستوران و کافه

راهنمای جامع تبلیغات رستوران و کافه

این روزها، هیچ کسب‌وکاری نیست که درگیر رقابت‌های سنگین دنیای امروز در صنایع مختلف نباشد و رستوران‌ها، فست‌فودها و کافه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. وجود هزاران گزینه هنگام سفارش غذا از رستوران‌های مختلف، این صنعت را به یک فضای پر رقابت تبدیل کرده است. همین رقابت هم شهرت و فروش هر کافه، رستوران و فست‌فود را به خلاقیت در تبلیغات و بازاریابی وابسته می‌کند. در این مقاله، به معرفی انواع روش‌های تبلیغات رستوران و کافه می‌پردازیم تا بتوانید مناسب‌ترین استراتژی را برای تبلیغ کسب‌وکار خود پیدا کنید و از رقبای خود عقب نمانید.

تعیین هدف؛ اولین گام در تبلیغات رستوران و کافه

مهم‌ترین نکته در تبلیغات، مشخص کردن هدف‌ از تاسیس رستوران و همچنین هدف از تبلیغات است. داشتن هدف به شما کمک می‌کند تا چشم‌اندازی شفاف از رستوران‌تان ترسیم کنید. در ادامه نیز با توجه به این چشم‌انداز، استراتژی مناسب تبلیغات رستوران و کافه خود را انتخاب و متناسب با آن تبلیغات را شروع کنید.

تقریباً به ازای هر روش تبلیغات یا ارتباط با مشتری، یک استراتژی بازاریابی نیز وجود دارد. در تعیین یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ مناسب، یا به طور کلی یک استراتژی تبلیغاتی، بعد از بررسی تمام روش‌های تبلیغاتی، بهترین راه اجرای تبلیغات برنامه‌ریزی می‌شود. پس نباید فراموش کنید که برای کسب بهترین بازدهی از تبلیغات رستوران و کافه خود، به یک برنامه دقیق و قابل‌اجرا نیاز دارید.

افزایش فروش با تبلیغات پیامکی رستورانافزایش فروش با تبلیغات پیامکی رستوران

بهترین روش‌های تبلیغات رستوران و کافه و فست‌فود

اگر شما هم به دنبال افزایش سود کافه و رستوران خود هستید و افزایش مشتریان و توسعه کسب‌وکار خود را هدف قرار داده‌اید، بهتر است با بررسی روش‌های تبلیغاتی مختلف، مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید، برنامه‌ریزی کنید و با گام‌های کوچک شروع کنید. در ادامه به برخی از روش‌های پر کاربرد تبلیغات رستوران، فست‌فود و کافه اشاره می‌کنیم:

اپلیکیشن‌های سفارش غذا

این‌روزها و با افزایش سفارش آنلاین از کافه و رستوران، هر کسب‌وکار کوچکی در این صنعت در همان اوایل کار به سراغ اپلیکیشن‌های سفارش غذا می‌رود و رستوران یا کافه خود را در آن ثبت می‌کند. حضور در اسنپ‌فود، دلینو و تپسی‌فود، مشتریان متعددی را به همراه خود می‌آورد و باعث می‌شود تا رستوران یا کافه شما به افرادی که در محدوده کسب‌وکارتان هستند نشان داده شود. بنابراین به مرور، شهرت بیشتری را به همراه خواهد داشت.

رستورانهای ثبت شده در اسنپ فودرستورانهای ثبت شده در اسنپ فود

تبلیغات رستوران و کافه در شبکه‌های اجتماعی

یکی از مهم‌ترین بسترهایی که به شما کمک می‌کند تا آوازه رستوران و کافه خود را به گوش افراد زیادی برسانید، شبکه‌های اجتماعی به ویژه اینستاگرام است. با ایجاد یک صفحه اینستاگرام برای مجموعه خود و تولید محتوای منظم و خلاقانه، می‌توانید مشتریان جدیدی را جذب کنید. حتی ممکن است خوش‌شانس باشید و یک‌شبه راه تبلیغات چندساله را طی کنید!

نمونه پست اینستاگرام برای تبلیغ رستوران و کافهنمونه پست اینستاگرام برای تبلیغ رستوران و کافه

نمونه پست یک کافه رستوران در اینستاگرام

چگونه تبلیغات رستوران و کافه خود را در شبکه‌های اجتماعی انجام دهیم؟

  1. از محیط رستوران و کافه، آشپزخانه و فعالیت کارکنان ویدیوهای خلاقانه تهیه کنید و تاثیر ویدئو مارکتینگ را جدی بگیرید.
  2. تصاویر آیتم‌های منو را در صفحه قرار دهید.
  3. از مشتریان رستوران و کافه خود بخواهید که نظرشان را در رابطه با سفارشی که از مجموعه شما داشته‌اند، بگویند. از آن‌ها ویدیو بگیرید و با اجازه خودشان این ویدیو را منتشر کنید.
  4. ارتباط صمیمانه و تعامل مثبتی را با مخاطبان خود در شبکه اجتماعی برقرار کنید.
  5. پیشنهادات ویژه مانند تخفیف‌هایی با فرصت محدود و در بعضی روزهای خاص را در نظر بگیرید و در صفحه خود اطلاع‌رسانی کنید.
  6. چهره‌های سرشناس، مانند اینفلوئسرها و سلبریتی‌ها را به رستوران یا کافه خود دعوت کنید و به مخاطبان خود نشان دهید که این رستوران انتخاب این افراد هم بوده است.

اینفلوئنسرمارکتینگ و همکاری با فودبلاگرها در شبکه‌های اجتماعی

می‌توانید به سراغ اینفلوئنسرها، به‌ویژه فودبلاگرها بروید و تبلیغات را از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ انجام دهید. برای مثال، رستوران «پاساتا»، در همان روزهای ابتدای کار خود، با همکاری بهینه با اینفلوئنسرها توانست به سرعت نام خود را بر سر زبان‌ها بیندازد و مشتریان متعددی را از سراسر شهر جذب کند.

به تصویر زیر که مربوط به صفحه یکی از فودبلاگرهای پرطرفدار در اینستاگرام است توجه کنید:

همکاری با فودبلاگرها برای تبلیغات رستوران و کافههمکاری با فودبلاگرها برای تبلیغات رستوران و کافه

تبلیغ هر رستوران یا کافه توسط فودبلاگرها، با تست آیتم‌های مختلف و بررسی کیفیت خدمات هر مجموعه انجام می‌شود. متن زیر مربوط به تبلیغ یکی از رستوران‌هاست:

تبلیغات رستوران و کافه توسط فودبلاگرهاتبلیغات رستوران و کافه توسط فودبلاگرها

درج مکان رستوران و کافه در نقشه

ثبت لوکیشن کسب‌وکار در Google Maps، بلد، نشان و… از آسان‌ترین روش‌های تبلیغات رستوران و کافه است. در این صورت، زمانی که افراد در یک محدوده خاص به دنبال رستوران، فست‌فود یا کافه باشند، نقشه لوکیشن کسب‌وکار شما را به آن‌ها نشان می‌دهد. به همین راحتی می‌توانید رهگذران یا حتی ساکنین آن محدوده را به عنوان مشتری جذب کنید.

30 نمونه پیامک تبلیغاتی + چگونه با متن پیامک تبلیغاتی مخاطب را هیپنوتیزم کنیم!؟30 نمونه پیامک تبلیغاتی + چگونه با متن پیامک تبلیغاتی مخاطب را هیپنوتیزم کنیم!؟حتما بخوانید: 30 نمونه پیامک تبلیغاتی + چگونه با متن پیامک تبلیغاتی مخاطب را هیپنوتیزم کنیم!؟

ثبت لوکیشن در Google Maps برای تبلیغات رستوران و کافهثبت لوکیشن در Google Maps برای تبلیغات رستوران و کافه

تعدادی از رستوران‌های ثبت شده در Google Maps در محدوده میدان جهاد

به‌علاوه، ثبت موقعیت مکانی باعث می‌شود که موتور جستجوی گوگل هم رستوران شما را به افرادی که در همان محدوده به دنبال یک رستوران خوب هستند، نشان دهد.

نتایج گوگل هنگام جستجوی رستوران در یک محدوده خاصنتایج گوگل هنگام جستجوی رستوران در یک محدوده خاص

افتتاح وب‌سایت

علاوه بر این که می‌توانید امکان سفارش آنلاین آیتم‌های منو را از طریق اپلیکیشن‌هایی مانند اسنپ‌فود فراهم کنید، می‌توانید با ایجاد یک وب‌سایت مخصوص رستوران یا کافه خود نیز یک بستر اختصاصی برای ثبت سفارش داشته باشید. به علاوه می‌توانید برای تشویق افراد برای سفارش غذا از وب‌سایت، تخفیف‌ها و پیشنهادات ویژه‌ای را در نظر بگیرید. برای مثال، به پیامک رستوران‌های زنجیره‌ای شیلا برای ترغیب افراد به سفارش از سایت توجه کنید:

فقط تا جمعه!
۵۰هزار تومن تخفیف ویژه سفارش غذا از سایت شیلا با کد: SHSNPGF2
خرید از: order.shilafood.net
لغو=۱۱

به علاوه می‌توانید از رپورتاژ آگهی برای سایت رستوران خود و همچنین تبلیغات گوگل ادز نیز استفاده کنید.

صفحه سفارش در وب‌سایت رستورانصفحه سفارش در وب‌سایت رستوران

منوی ثبت سفارش در وب‌سایت فست‌فود خانه سوخاری دی

تبلیغات محیطی

اجرای تبلیغات محیطی، نام رستوران و کافه شما را به خوبی در ذهن افراد ثبت می‌کند. از پرکاربردترین روش‌های تبلیغاتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. تبلیغات بیلبوردی

بیلبوردها از پرمخاطب‌ترین انواع تبلیغات محیطی هستند و در صورتی که خلاقیت بیشتری را هم چاشنی تبلیغات کنید، احتمال دیده شدن بیلبورد نیز بالاتر می‌رود. با این وجود، بهتر است توجه داشته باشید که این روش تبلیغات نیازمند بودجه مالی زیادی است و ممکن است برای بسیاری از رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها مناسب نباشد. اما رستوران‌های زنجیره‌ای معمولاً از این روش تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

نمونه بیلبورد تبلیغ رستوراننمونه بیلبورد تبلیغ رستوران

نمونه بیلبورد تبلیغ رستوران

2. تبلیغ با توزیع تراکت

چاپ تراکت‌های خلاقانه که افراد را به خواندن ترغیب کنند نیز از روش‌های مرسوم تبلیغات محیطی است. بر خلاف تبلیغات بیلبوردی، برای چاپ و توزیع تراکت به بودجه زیادی احتیاج ندارید. می‌توانید علاوه بر درج آدرس و شماره تماس و سایر روش‌های ارتباطی، منوی رستوران یا کافه خود را هم در تراکت درج کنید. به این ترتیب افراد از قیمت‌ها و آیتم‌های موجود هم اطلاع پیدا می‌کنند و احتمال سفارش بالاتر می‌رود.

محیط جذاب، منوی خلاقانه؛ روشی به‌یادماندنی برای تبلیغات رستوران و کافه

طراحی دکوراسیون خاص و ویژه در رستوران یا کافه و ایجاد منویی که خلاقیت را انتقال دهد و باعث تمایز کسب‌وکار شما از رقبا باشد، می‌تواند به رمز ماندگاری شما در صنعت تبدیل شود. البته بهتر است توجه داشته باشید که زیاده‌روی نکنید و سراغ موضوعات و تم‌هایی بروید که برای گروه وسیعی از افراد جذابیت داشته باشد و حس نوستالژیکی را انتقال دهد. برای مثال، به محیط این کافی‌شاپ که با حال و هوای فیلم‌های هری پاتر طراحی شده توجه کنید:تبلیغ رستوران و کافه با ایجاد محیط جذابتبلیغ رستوران و کافه با ایجاد محیط جذاب

تبلیغ رستوران و کافه با ایجاد محیط جذابتبلیغ رستوران و کافه با ایجاد محیط جذاب

تصاویر محیط یک کافی‌شاپ که با الهام از فیلم و داستان‌های هری پاتر طراحی شده است.

انواع روش‌های بازاریابی و تبلیغ کافی‌شاپ‌: در جستجوی روزهای شلوغ و پر مشتریانواع روش‌های بازاریابی و تبلیغ کافی‌شاپ‌: در جستجوی روزهای شلوغ و پر مشتریحتما بخوانید: انواع روش‌های بازاریابی و تبلیغ کافی‌شاپ‌: در جستجوی روزهای شلوغ و پر مشتری

به این طریق می‌توانید مشتریان ثابتی را پیدا کنید و با ایجاد احساس نوستالژی در افراد، آن‌ها را نیز به تبلیغ کافه یا رستوران خود و به اشتراک گذاشتن تصاویری از محیط رستوران نیز ترغیب کنید. به همین ترتیب تریبون‌های تبلیغاتی متعددی را از آن خود می‌کنید.

همچنین این کافه رستوران برای افزایش جذابیت، برخی از آیتم‌های منو را نیز به اسم شخصیت‌های مجموعه هری پاتر نام‌گذاری کرده است:

تبلیغات رستوران و کافه با طراحی منوی خلاقانهتبلیغات رستوران و کافه با طراحی منوی خلاقانه

منوی یک کافه با الهام از اسامی شخصیت‌های مجموعه هری پاتر

تبلیغات پیامکی

استفاده از تبلیغات پیامکی، روشی پر سود و مقرون‌به‌صرفه برای هر کسب‌وکاری‌ست. اگر فعالیت کسب‌وکار شما، نیاز روزمره افراد را پوشش دهد و همچنین از آن دست پیامک‌هایی باشد که احتمالاً دریافت آن‌ها توسط مشتریان مسدود نمی‌شود و در واقع، مخاطب به دریافت پیامک از کسب‌وکار شما علاقه‌مند باشد، این سود و بازدهی برای شما بیشتر هم خواهد بود. از طرفی، پیامک، از پرمخاطب‌ترین تریبون‌های تبلیغاتی است. چرا که پیام شما، بدون نیاز به این که مخاطب کار خاصی را انجام دهد، به دست او خواهد رسید و طبق تحقیقات، 71% افراد ترجیح می‌دهند تبلیغات را از طریق اس ام اس دریافت کنند. بنابراین، خرید پنل پیامکی بعد از بررسی تمام امکانات پنل اس ام اس، می‌تواند نتایج خوبی را در تبلیغات رستوران و کافه شما به همراه داشته باشد.

مزایای تبلیغات رستوران و کافه و فست‌فود با استفاده از پیامک

  • هزینه پایین
  • دسترسی به جامعه مخاطبین بسیار گسترده
  • امکان ارسال پیامک در یک منطقه خاص یا به یک قشر خاص
  • امکان زمان‌بندی ارسال اس ام اس
  • ایجاد تعامل موثر و دو طرفه با مخاطبان و مشتریان
  • بازگرداندن مشتریان قدیمی
  • شخصی‌سازی پیامک‌ها و ایجاد ارتباط صمیمانه با افراد
  • امکان گرفتن بازخورد از مشتری‌های رستوران و افزایش وفاداری مشتریان
  • ایجاد یک دفترچه تلفن با امکانات متعدد برای ثبت اطلاعات مشتریان و گروه‌بندی آن‌ها

و…

ایده‌های تبلیغاتی برای رستوران‌ها، فست‌فودها و کافه‌ها با استفاده از پیامک

در صورتی که تبلیغات پیامکی را برای رستوران و کافه خود مناسب می‌دانید یا به دنبال کسب اطلاعات بیشتر از این روش تبلیغات و نمونه متن‌های پیامک رستوران‌ها هستید، به مقاله «بازاریابی پیامکی رستوران، فست‌فود و کافه» مراجعه کنید.

تبلیغات پیامکی رستوران و کافهتبلیغات پیامکی رستوران و کافه

برندسازی و افزایش آگاهی از برند (Brand Awareness)

دقت در برندسازی هر کسب‌وکاری، می‌تواند تاثیر بسیار قابل‌توجهی را بر افزایش فروش و جذب و حفظ مشتریان داشته باشد. می‌توانید برندسازی و افزایش آگاهی از برند برای کافه یا رستوران خود را با تلفیق مجموعه‌ای از روش‌های تبلیغات رستوران و کافه به دست آورید. افزایش آگاهی از برند، باعث می‌شود تا مخاطب بتواند برند شما را به آسانی تشخیص دهد و نام آن را به یاد آورد. در رابطه با رستوران‌ها و کافه‌ها، می‌توانید با طراحی داخلی رستوران، طعم و کیفیت محصول، رسپی‌های خاص و یا تاسیس شعب جدید آگاهی از برند را افزایش دهید.

نمونه‌های رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های ایرانی موفق در برندسازی

برای مثال، بسیاری از افراد، رستوران‌های «اکبر جوجه» را به یک غذای خاص موجود در منو می‌شناسند؛ یا ممکن است نام رستوران «نایب»، آش «سیدمهدی»، شیرینی «لادن»، «شیرینی فرانسه» و کافه «لمیز» را همیشه در خاطر داشته باشند. این موضوع بعد از قدمت طولانی رستوران‌ها و کافه‌ها نیز ایجاد می‌شود، اما فعالیت مداوم و خلاقانه در شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات پیامکی درست و اصولی، زنجیره‌ای بودن رستوران‌ها، تبلیغات محیطی جذاب، ارائه کیفیت مطلوب و سایر روش‌های بازاریابی، می‌تواند در مدت کوتاهی نام برند شما را به گوش همه برساند. برای مثال، رستوران «شیلا» توانسته به این روش، جایگاه خوبی را در میان رقبا به دست آورد.

مسئولیت اجتماعی و همکاری با خیریه‌ها

می‌توانید در راستای مسئولیت اجتماعی رستوران، فست‌فود یا کافه خود، در همکاری با خیریه‌ها و فعالیت‌های نیکوکارانه سهیم شوید و احساس بهتری را در مخاطبان خود ایجاد کنید. برای مثال، فست‌فود «برگرلند» و رستوران‌های «چلوپز»، از مجموعه‌هایی هستند که با اسپانسرینگ و حمایت از خیریه‌ها، مسئولیت اجتماعی را بر عهده گرفته‌اند و در ایونت‌های خیریه نیز یک تریبون تبلیغاتی دارند.

افتتاح شعبه‌های جدید

فرض کنید نام یک رستوران یا کافه را در محل زندگی و همچنین در محدوده محل کار خود و بسیاری از خیابان‌هایی که از آن‌ها عبور می‌کنید، ببینید. حتی اگر تا به حال غذایی از این شعبه‌ها سفارش نداده باشید، احتمالاً باز هم به سختی نام آن را فراموش خواهید کرد. در واقع نام رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌های زنجیره‌ای آسان‌تر در ذهن افراد ثبت می‌شود. تنها چالش این‌جاست که اگر حتی فقط یک بار، در یکی از شعبه‌ها، غذای بی‌کیفیتی را به دست مشتریان خود برسانید، احتمالاً این گروه از مشتریان را برای همیشه و در تمام شعب رستوران‌های خود از دست خواهید داد!

ارسال رایگان در محدوده

با ارسال رایگان سفارش‌ها در محدوده کافه یا رستوران خود، می‌توانید به راحتی در رقابت با کسب‌وکارهای مشابه آن محدوده برنده شوید! پس می‌توانید رایگان بودن ارسال سفارش را در اپلیکیشن‌های سفارش غذا، وب‌سایت خود یا از طریق ارسال پیامک انبوه در همان محدوده، اطلاع‌رسانی کنید و از بازدهی بالای این روش تبلیغات رستوران و کافه بهره‌مند شوید.

سفارش آنلاین غذاسفارش آنلاین غذا

استفاده از نرم‌افزار حسابداری و ارائه کد اشتراک یا تخفیف

با استفاده ز نرم‌افزارهای حسابداری مختلف، می‌توانید دفعات سفارش هر مشتری از کافه یا رستوران خود را ثبت کنید، برای هر یک از افراد کد اشتراک در نظر بگیرید و این کد را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا برای سفارش‌های بعدی تخفیف دریافت کنند، یا ارسال رایگان داشته باشند. همچنین، با اتصال نرم‌افزار حسابداری به پنل پیامک هم می‌توانید گزارش‌های روزانه و لحظه‌ای تراکنش‌ها را دریافت کنید، برای مشتریان پیام تشکر از خرید یا وضعیت سفارش را بفرستید و همچنین از طریق ماژول کد دهی پنل پیامکی، کد اشتراک اختصاصی را برای آن‌ها پیامک کنید.

یک‌بار برای همیشه، شروع تجارت از صفر را امتحان کنید!یک‌بار برای همیشه، شروع تجارت از صفر را امتحان کنید!حتما بخوانید: یک‌بار برای همیشه، شروع تجارت از صفر را امتحان کنید!

نمونه‌های موفق تبلیغات رستوران و کافه در دنیا

ایده گرفتن از روش‌های تبلیغاتی رستوران‌ها، فست‌فودها و کافی‌شاپ‌های موفق دنیا، می‌تواند به شما کمک کند تا نتایج بهتری از بازاریابی برای رستوران یا کافه خود کسب کنید.

مک دونالد

یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای پیشرو در صنعت تبلیغات، مک دونالد است. به بیلبوردهای تبلیغاتی مک دونالد توجه کنید:

بیلبورد مک دونالد به عنوان نمونه موفق تبلیغات رستورانبیلبورد مک دونالد به عنوان نمونه موفق تبلیغات رستوران

همانطور که مشاهده می‌کنید، در این بیلبورد، تصویر هر محصول مک دونالد جلوی یک ساعت از روز قرار داده شده است. این تبلیغ نشان می‌دهد که می‌توان کل روز را با مک دونالد سپری کرد!

تبلیغ اینترنت رایگان توسط مک دونالدتبلیغ اینترنت رایگان توسط مک دونالد

تبلیغ اینترنت رایگان توسط مک دونالد

یا در تصویر تبلیغاتی بالا، مک دونالد به رایگان بودن استفاده از وای‌فای در تمام شعب اشاره کرده است.

کی اف سی (KFC)

رستوران‌های زنجیره‌ای کی اف سی (KFC) هم تبلیغات خود را با به کارگیری خلاقیت اجرا می‌کنند. برای نمونه، به بیلبوردهای تبلیغاتی زیر توجه کنید که کی اف سی در کمپین Hot and Spicy و برای نمایش دادن طعم تند، آتشین و هیجان‌انگیز مرغ‌های سوخاری به سراغ اغراق و تشبیه آن به آتش رفته است:

کمپین تبلیغاتی رستوران‌های KFCکمپین تبلیغاتی رستوران‌های KFCکمپین تبلیغاتی رستوران‌های KFCکمپین تبلیغاتی رستوران‌های KFCکمپین تبلیغاتی رستوران‌های KFCکمپین تبلیغاتی رستوران‌های KFC

برگرکینگ

برگرکینگ هم از فست‌فودهای پیشرو در صنعت تبلیغات است. یک نمونه از ویدیوهای تبلیغاتی برگرکینگ را در این قسمت مشاهده می‌کنید:

نتیجه‌گیری: جذب مشتریان بیشتر با ترکیب روش‌های تبلیغاتی

تبلیغات رستوران و کافه، از آن دست تبلیغاتی هستند که افراد معمولاً آن‌ها را نادیده نمی‌گیرند! بنابراین با یافتن یک روش مناسب برای تبلیغ رستوران، فست‌فود یا کافه خود و یا ترکیب روش‌های مختلف، می‌توانید مشتریان متعددی را جذب کنید. ترکیب چند روش، به این معنی نیست که هرچه راه‌های بیشتری را به کار بگیرید، موفق‌تر خواهید بود؛ بلکه به این معناست که بسیاری از روش‌ها مکمل یکدیگرند و ممکن است به تنهایی به میزان کافی اثربخش نباشند.

در صورتی که تبلیغات پیامکی را برای رستوران یا کافه خود مناسب می‌دانید، می‌توانید برای دریافت مشاوره با کارشناسان ملی‌پیامک از طریق شماره 02163404 داخلی 1 ارتباط بگیرید. همچنین می‌توانید سوالات و دیدگاه‌های خود را کامنت بگذارید.

منبع: https://www.melipayamak.com/blog/posts/restaurant-and-cafe-advertising-methods/