فرآیند فروش محصولات یا خدمات به طور مستقیم به مصرف کنندگان خرده فروشی نامیده می شود. مصرف کنندگان خرده فروشی از محصول برای استفاده شخصی استفاده می کنند. فروشگاه های بزرگ نقش مهمی در اقتصاد هر کشور ایفا می کنند. در ادامه مقاله، نگاهی کامل تر و دقیق تر به انواع خرده فروشی و ویژگی ها، مزایا و چالش های آنها خواهیم داشت. بنابراین، چه شما مصرفکنندهای هستید که سعی میکنید بفهمید خردهفروشی چیست و یا صاحب کسبوکاری هستید که به دنبال بهبود عملکرد فروشگاه یکجای خود هستید، مقاله زیر اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار میدهد.
تعریف خرده فروشی؛ فروش محصول نهایی در زنجیره تامین
خرده فروشان محصولات و خدمات خود را به مشتریانی می فروشند که از این محصولات برای استفاده شخصی استفاده می کنند. فرقی نمی کند لباس، کتاب، لوازم الکترونیکی یا مبلمان بخرید. پس از همه، شما از یک فروشگاه خرده فروشی خرید کرده اید. خردهفروشی همچنین طیف گستردهای از فعالیتهای تجاری از فروشگاههای فیزیکی گرفته تا پلتفرمهای تجارت الکترونیک را پوشش میدهد.
چون یک فروشگاه تک است به طور مستقیم این در مورد مصرف کننده است. بنابراین صاحبان این نوع کسب و کار باید از بهترین روش ها برای جذب مشتری برای فروش بیشتر استفاده کنند. یکی از روش های بازاریابی مقرون به صرفه و در عین حال موثر در کسب و کار خرده فروشان، استفاده از تبلیغات پیامکی است. یکی متن پیامک تبلیغاتی جذابیت مخاطب را تشویق می کند تا پیام را بخواند و در مورد خدمات کسب و کار اطلاعات کسب کند.
انواع خرده فروشی چیست؟
خرده فروشان می توانند از انواع تجارت سنتی و الکترونیکی برای تجارت خود استفاده کنند. فروش در فروشگاه های فیزیکی، استفاده از کاتالوگ، فروش مستقیم و فروش آنلاین انفرادی انواع مختلف خرده فروشی هستند.
هر کدام از این نوع فروش های خرده فروشی، فرآیندهای قیمت گذاری، بازاریابی، استراتژی و تبلیغات خاص خود را دارند. به عنوان مثال، یکی از راه های راحت برای تبلیغ خرده فروشی آنلاین استفاده از آن است تبلیغات همسان او هست؛ زیرا این نوع تبلیغات در تمامی پلتفرم های آنلاین مانند اپلیکیشن ها و وب سایت ها قابل استفاده است. در زیر انواع فروش انفرادی را به طور کاملتر بررسی خواهیم کرد.
فروش در فروشگاه های فیزیکی; یکی از روش های سنتی خرده فروشی
در این نوع فروش، مشتری به صورت حضوری به فروشگاه مراجعه می کند، انواع محصولات را بررسی می کند و در نهایت به صورت حضوری در محل فروش اقدام به خرید می کند. البته فروش حضوری دلیلی برای عدم استفاده از خدمات دیجیتال برای صاحبان مشاغل نیست. مثلا با خرید سامانه برد پیامکدلیل تعطیلی ناگهانی خواربارفروشی خود را می توانید از طریق بانک شماره همراه به مشتریان خود اطلاع دهید. با اطلاع رسانی به مشتریان از وضعیت فروشگاه خود، یک رابطه پایدار با آنها ایجاد خواهید کرد.
یکی از مزیت های یک فروشگاه فیزیکی فیزیکی این است که موجودی و جریان نقدی را می توان به دلیل پرداخت فوری مشتری، بهتر مدیریت کرد. با این حال، فروشگاه های آجر و ملات نیز با چالش هایی مانند اجاره گران، هزینه های آب و برق و آب و برق مواجه هستند. هزینه های بالای مرتبط با فروشگاه های آجر و ملات نیز مانعی برای کسب و کارهای خرده فروشی کوچک و تازه تاسیس ایجاد می کند.
فروش با استفاده از کاتالوگ، بروشور و اسپرد؛ نوع دیگری از خرده فروشی سنتی
در دورانی که هنوز کسب و کار اینترنتی در کشور رایج نشده بود، فروش از طریق تبلیغات چاپی مانند کاتالوگ در بین افرادی که توانایی راه اندازی فروشگاه فیزیکی را نداشتند، رواج زیادی داشت. در یک فروشگاه با یک کاتالوگ، مشتریان محصول را از طریق تبلیغات چاپی مشاهده می کنند. سپس مشتریان به صورت غیرحضوری سفارش خود را تکمیل کرده و محصول سفارش داده شده را از طریق پست دریافت می کنند.
استفاده از کاتالوگ، بروشور یا سایر تبلیغات چاپی هنوز جایگاه خود را در صنعت خرده فروشی دارد و بسیاری از شرکت ها از کاتالوگ های چاپی برای نمایش محصولات یا خدمات به بازار هدف خاصی استفاده می کنند. راه دیگر برای رسیدن به یک بازار هدف خاص و شخصی این است که ارسال پیامک انبوه تبلیغات بستگی به منطقه، سن، جنسیت و حرفه مخاطب دارد. با این کار در مدت زمان کوتاهی به تعداد زیادی از بازار هدف خود خواهید رسید و زمان و هزینه زیادی را برای چاپ تبلیغات صرف نمی کنید.
فروش شخصی یا مستقیم؛ ارتباط بین نیروی فروش سازمان با مشتری
فروش مستقیم به صورت حضوری انجام می شود و امکان ارتباط با مشتری از طریق ایمیل یا تلفن وجود دارد. یکی از چالش های بسیار مهم در فروش مستقیم، توانایی فروشنده در برقراری ارتباط موثر با مشتری و ترغیب مصرف کننده به خرید است. اگر یک فروشنده مهارت های ارتباطی کافی نداشته باشد، مشتریان بالقوه خرید نمی کنند.
یکی دیگر از مهارت های مهم تیم فروش، تلاش برای حفظ و تداوم رابطه با مشتری است. اگر مصرف کننده از محصول خریداری شده راضی باشد، احتمالاً برای خرید مجدد با فروشنده تماس خواهد گرفت. پاسخگویی به مشتریان یکی از قوانین مهم بازاریابی برای هر کسب و کاری است. اما ممکن است در برخی از روزهای کاری شلوغ نتوانید بلافاصله به مخاطبان پاسخ دهید. در این مورد با ارسال خودکار اس ام اس شما به مشتری اطلاع می دهید که تماس او را دریافت کرده اید. شما همچنین اشاره کردید که در اسرع وقت با او تماس خواهید گرفت.
تجارت الکترونیک؛ فروشگاهی یکپارچه در قالب خرید و فروش اینترنتی
تجارت الکترونیک زمینه رقابت یکسانی را برای کسبوکارهای کوچک ایجاد کرده است تا بتوانند با خردهفروشان معتبر و بزرگ رقابت کنند. در خرده فروشی سبک تجارت الکترونیک، مشتری می تواند انواع محصولات را به راحتی و در سریع ترین زمان ممکن بررسی کند.
در فروشگاه های آنلاین تک فروشگاهی، کسب و کارها نیازی به راه اندازی فروشگاه فیزیکی ندارند. از این رو، آنها می توانند برای دستیابی به بازار هدف بزرگتر، هزینه های قرار دادن را صرف تبلیغات دیجیتال کنند. همچنین، هزینه مورد نیاز برای تبلیغات آنلاین به عنوان مثال قیمت سامانه پیامکی یا تبلیغات منطبق نیز مقرون به صرفه تر هستند. در نتیجه، کسب و کارهای کوچک این امکان را پیدا می کنند که از سرمایه خود به شیوه ای سنجیده و منطقی استفاده کنند.
کسب و کار از طریق گوشی های هوشمند؛ سبکی از تجارت الکترونیک
گوشیهای هوشمند به کانالی قدرتمند برای کسبوکار خردهفروشان تبدیل شدهاند، زیرا مشتریان را قادر میسازد در هر کجا و در هر زمان خرید کنند. کسب و کارها می توانند از قابلیت های وب سایت و اپلیکیشن موبایل برای گسترش فضای فروش و بازاریابی خود استفاده کنند. یکی از ویژگی های جذاب و ارزان تلفن همراه برای بازاریابی تجاری، پیامک است.
کسبوکارهای خردهفروشی از طریق پیامک این توانایی را دارند که نام تجاری خود را معرفی کنند، پیشنهادات و کدهای تخفیف شگفتانگیز ارائه دهند و از همه مهمتر وبسایت و اپلیکیشن خود را به ابزار قدرتمند پیام کوتاه مجهز کنند. استفاده از خدمات به شماره مورد نظر به صورت آنلاین پیامک ارسال کنید در برد پیامک می توانید به صورت رایگان و بدون محدودیت در تعداد پیامک با مشتریان خود در سراسر کشور ارتباط برقرار کنید.
از برد پیامک برای گسترش کسب و کار خرده فروشی خود در فضای دیجیتال استفاده کنید
خرده فروشان محصولات نهایی را در زنجیره تامین به خریداران می فروشند. همچنین می توانید از طیف وسیعی از انواع خرده فروشی استفاده کنید. به این معنی که خرده فروشی علاوه بر داشتن فروشگاه فیزیکی، از بازاریابی مستقیم، روش های فروش و تجارت الکترونیکی نیز به طور همزمان بهره می برد. بنابراین، صاحب کسب و کار می تواند سود خود را از فروش فردی دو برابر کند.
همچنین استفاده از روش های تبلیغاتی کم هزینه مانند بازاریابی پیامکی به کسب و کارهای کوچک این امکان را می دهد که در ابتدای کار هزینه های زیادی را برای تبلیغات و بازاریابی متحمل نشوند. اگر شما به عنوان صاحب کسب و کار خرده فروشی تجربه استفاده از تبلیغات پیامکی برای بازاریابی مجموعه خود را دارید، آن را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید.
منبع: https://farazsms.com/what-is-retail-sales/