به زبان دیگر، یک مدل کسبوکار بهعنوان پایه در نظر گرفته شده و معمولا در واکنش به تغییرات کوتاهمدت مجددا بازبینی نمیشود. برای مثال، بعد از اجرای کمپینهای بازاریابی ارسال پیامک انبوه نیازی به بازبینی پلن کسبوکار ندارید. درحالیکه بیزینس پلنها براساس تغییرات در اقتصاد یا بازار بهروزرسانی میشوند.
تدوین بیزینس مدل چه اهمیتی دارد؟
قاعدتا هر نوع کسبوکاری باید بیزینس مدل خاصی را طراحی و تدوین کند. بر این اساس، مدلهای کسبوکار متنوعی وجود دارد. هر کدام از این مدلها در نحوه ارتباط با مشتری، میزان فروش و کسب درآمد و مابقی جزئیات متفاوت هستند. برخی از انواع بیزینس مدلهای کاربردی عبارتند از:
- مدل تولیدکننده: بیزینس مدلی که تولیدکنندگان از مواد اولیه محصولاتی را تولید میکنند و به صورت مستقیم یا غیرمستقیم به فروش میرسانند.
- مدل توزیعکننده: این بیزینس مدل برای تعریف اتصال و ارتباط تولیدکننده به خریدار (عموم مردم یا خردهفروشان) است.
- مدل خردهفروشی: مربوط به بیزینسهایی است که محصولاتی را خریداری و عرضه میکنند. (مانند آمازون و والمارت)
- مدل اعطای حق امتیاز: زمانی که یک برند موفق دستورالعمل راهاندازی کسبوکار خود را به ازای مبلغی میفروشد.
- مدل آجر و ملات: بیزینس مدلی که برای مشاغل سنتی کاربرد دارد. در این مدل، فروشنده با خریدار بهطور فیزیکی در دفتر یا فروشگاهی ارتباط دارد.
- مدل تجارت الکترونیک: تمرکز این مدل بر فروش محصولات بهصورت الکترونیک است. بنابراین آشنایی با اصول دیجیتال مارکتینگ و آگاهی از پرسشهای سادهای مانند اینکه چگونه لینک اینستاگرام خود را برای دیگران بفرستیم در ترسیم این مدل اهمیت دارد.
- مدل آجر و کلیک: بیزینس مدلی که ترکیب دو مورد فوق بوده و مخصوص شرکتهایی است که هم فروش حضوری و هم آنلاین دارند.
- مدل نیکل و دیم: برای عرضه محصولات بسیار مقرونبهصرفه بهکار میرود و تاکید این بیزینس مدل بر کاهش هزینهها و ارائه محصولات با کمترین قیمت نسبت به رقباست.
عاقبت هر مسیری که بدون نقشه راه از قبل فکر شدهای طی شود، جز بیراهه نیست. فضای کسبوکار هم از این قاعده مستثنی نیست و بر این اساس، استفاده از بیزینس مدل اهمیت بسیاری دارد. به زبان ساده بیزینس مدل یا مدل کسبوکار به استراتژی سودآوری یک شرکت اشاره دارد و در واقع همان نقشه راهی است که برای پیشرفت برندتان به آن نیاز دارید. بیزینس مدلها هم برای کسبوکارهای جدید و درحال رشد و هم برای برندهای شناخته شده ضروری هستند. در این مقاله هر آنچه را که باید درباره بیزینس مدل بدانید، در اختیار شما قرار میدهیم. از شما دعوت میکنیم تا انتها همراه ما باشید.
بیزینس مدل؛ نحوه ایجاد ارزش و عرضه آن به مخاطبان
امتیاز دهید