اولین قدمی که در همه فعالیتهای بازاریابی باید انجام دهید، شناخت مخاطب و نیازهای آن است. ترسیم پرسونا باعث میشود تا درک و شناخت دقیقتری درباره ویژگیهای رفتاری و جمعیتشناختی مشتریان داشته باشید. یکی از مهمترین مزایایی که استفاده از بازاریابی داده محور برای کسبوکارها دارد، امکان ترسیم پرسونای مخاطب با بهرهگیری از اطلاعات دقیق درباره مشتریان است. با استفاده از دادههای این نوع بازاریابی تقسیمبندی مخاطبان براساس عادتهای و ویژگیهای مشترک راحتتر میشود.
هدف اصلی بازاریابی داده محور، درک عمیق از مشتریان و بهبود عملکرد و دستیابی به نتایج موفق در فعالیتهای بازاریابی است. در بازاریابی داده محور به کمک استفاده از دادهها و براساس اطلاعاتی که به شرکتها داده میشود، اتخاذ تصمیمات استراتژیک و تاکتیکی برای شناخت بهتر مشتریان راحتتر خواهد شد. در واقع هدف از بازاریابی داده محور درک بهتر از مشتریان و بهینهسازی استراتژیهای بازاریابی است.
بازاریابی داده محور یا مبتنی بر داده (Data-driven marketing) یکی از انواع روشهای بازاریابی است. در این مدل از بازاریابی از دادههای بهدست آمده از تعامل با مشتریان و برنامههای شخص سوم (Third parties) برای استفاده میشود. در واقع در این مدل، برنامهریزی و اجرای فعالیتهای بازاریابی براساس دادهها و اطلاعات موثق صورت میگیرد. جمعآوری اطلاعات مرتبط با رفتار مخاطبان و همچنین سن، جنسیت، شغل، موقعیت مکانی و علایق شخصی، شناخت سلیقه و پیشبینی نیازها و خواستههای مشتریان راحتتر میشود. با استفاده از پنل پیامک میتوانید بسیاری از این اطلاعات را جمعآوری کنید.
یکی از راههای بهینهسازی نرخ تبدیل و بالا بردن امنیت برای سایتهای فروشگاهی، کوتاه کردن مراحل ثبتنام و خرید در سایت است. با ارسال رمز یکبارمصرف (OTP) مراحل ثبتنام کوتاهتر و امنتر میشود. برای اینکه بدانید otp چیست و چه کاربردی برای انواع سایتها دارد، به این مقاله فراز اس ام اس مراجعه کنید.
در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که بازاریابی دادهمحور چیست و چه نقشی در موفقیت کسبوکارها دارد. یکی از راهکارهای مفید برای دستیابی به اطلاعات دقیق و موثق از مشتریان استفاده از پنل پیامکی است. بهعنوان مثال از طریق نظرسنجیهای پیامکی متوجه سطح رضایت مشتریان از خدمات و محصولات خود خواهید شد. از این اطلاعات میتوانید برای بهبود عملکرد و طراحی یا ارتقای خدمات و محصولاتتان متناسب با نیازهای مشتریان استفاده کنید. اگر شما تجربهای در خصوص استفاده از پنل پیامکی و تاثیر آن بر موفقیت کسبوکارتان و دستیابی به اطلاعات مفید در این مدل از بازاریابی داشته باشید، خوشحال میشویم که نظراتتان را با ما و خوانندگان عزیز فراز اس ام اس به اشتراک بگذارید.