استراتژی اقیانوس آبی چیست؟ راهنمای اقیانوس آبی و قرمز در تجارت – تابلو پیامک – سامانه پیامکی

استراتژی اقیانوس آبی چیست - وبلاگ فراز اس ام اس را ببینید


استراتژی اقیانوس آبی چیست - وبلاگ فراز اس ام اس را ببینیداستراتژی اقیانوس آبی چیست - وبلاگ فراز اس ام اس را ببینید
راهنمای مطالعه

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که به جای قرار گرفتن در یک بازار رقابتی متفاوت و دنیای تجارت، به یک بازار منحصر به فرد و بدون رقابت بروید؟ استراتژی اقیانوس آبی دقیقاً این کار را برای شما انجام می دهد. در رویکرد اقیانوس آبی، شما یک بازار جدید ایجاد می کنید که در آن هیچ رقابتی با استفاده از محصولات و ارزش های نوآورانه وجود ندارد. بنابراین کسب و کار شما به تنهایی در این زمینه موفق خواهد شد. در این مقاله به مفهوم روش اقیانوس آبی، مزایای آن، مراحل اجرای آن و تفاوت این استراتژی با اقیانوس قرمز می پردازیم. اگر می خواهید کسب و کار خود را با استفاده از رویکردی نوآورانه به سطح جدیدی از موفقیت ببرید، مطالعه مقاله بعدی را از دست ندهید.

استراتژی اقیانوس آبی؛ راه اندازی کسب و کار در محیطی کمتر رقابتی

استراتژی اقیانوس آبی یک رویکرد تجاری است که بر ایجاد بازارهای جدید یا «اقیانوس‌های آبی» تمرکز می‌کند تا رقابت در بازارهای اشباع موجود، معروف به «اقیانوس‌های قرمز». این استراتژی به شرکت ها اجازه می دهد تا ایده های منحصر به فرد، جدید و کمتر رقابتی را به بازار بیاورند و نوآوری و تمایز در بازار ایجاد کنند. سفر مشتریاو تشویق می کند

به عبارت ساده، استراتژی اقیانوس آبی به معنای ایجاد فضای بازار جدید است که در آن رقابت وجود ندارد. به جای رقابت با سایر شرکت ها، بزرگ و کوچک، در بازار شلوغ، می توانید ایده ها و پیشنهادهای نوآورانه ای برای محصول یا خدماتی ارائه دهید که مشتریان جدید را جذب کند. با انجام این کار، فرآیند رقابت در کسب و کار خود را ساده‌تر یا کمتر اهمیت خواهید داد. چون در فضایی متفاوت بدون رقابت کار می کنید.

رویکرد اقیانوس آبی فعالیت در بازار کم رقابترویکرد اقیانوس آبی فعالیت در بازار کم رقابت

مزایای استراتژی اقیانوس آبی چیست؟

پیاده سازی اقیانوس آبی در یک تجارت، مزایای عملی و منحصر به فردی را برای صاحبان کسب و کار به ارمغان می آورد. در این بخش به برخی از این مزیت های جذاب اشاره کرده ایم:

  • نوآوری و تمایز: تشویق افراد به تفکر نوآورانه و خلاقانه برای ایجاد یک محصول یا خدمات منحصر به فرد
  • درک بهتر مشتری: با استفاده از روش های مختلف تحقیقات بازار مانند استفاده بهترین تابلوهای پیام کوتاه، باعث می شود کسب و کارها عمق نیاز و خواسته مشتری را بهتر درک کنند. بنابراین، خواسته های برآورده نشده مشتریان در اقیانوس آبی را حل خواهد کرد.
  • کاهش رقابت: استفاده از اقیانوس آبی تمرکز استراتژیک گروه را از رقابت مستقیم با رقبا دور می کند. در نتیجه، بازار هدف به سمت فضایی پریمیوم و غیر رقابتی در حال حرکت است.

مهمترین مزیت استفاده از استراتژی اقیانوس آبی، نوآوری در خلق ارزش است. با استفاده از این رویکرد، محصولات و خدمات با ارزش و کم هزینه ایجاد خواهید کرد. شما همچنین این محصولات منحصر به فرد را در فضایی جدید یا کمتر رقابتی عرضه خواهید کرد.

نوآوری و تمایز؛ یکی از مزایای استفاده از روش اقیانوس آبی در تجارتنوآوری و تمایز؛ یکی از مزایای استفاده از روش اقیانوس آبی در تجارت

بررسی مشکلات استفاده از آبی اقیانوس در تجارت

علیرغم مزایای کاربردی و جذاب اقیانوس آبی، اجرای این استراتژی ممکن است با چندین مشکل بالقوه همراه باشد. در این بخش به بررسی معایب یا مشکلات استفاده از استراتژی اقیانوس آبی می پردازیم:

  • وجود ریسک بالا: ورود به بازارهای جدید و ناشناخته ممکن است خطرآفرین باشد. در واقع، هیچ تضمینی برای موفقیت بازار جدید وجود ندارد.
  • مشکل در ایجاد نوآوری: ارائه ایده های واقعاً نوآورانه و اجرای آنها در مراحل مختلف، مانند فرآیند بازاریابی، دشوار خواهد بود. مثلا نوشتن متن تبلیغاتی برای جذب دانشجو آزمایش متفاوت بین تبلیغات موجود به خلاقیت بالایی نیاز دارد.
  • درک و پذیرش مشتری از محصول جدید: مصرف کنندگان ممکن است محصول یا خدمات جدید را درک نکرده یا نپذیرند.
  • تقلید از ایده توسط رقبا: هنگامی که یک ارزش پیشنهادی جدید به بازار معرفی می شود، شرکت های دیگر ممکن است به سرعت پیشنهاد ارزش منحصر به فرد را تقلید کرده و از بین ببرند.
  • سرمایه گذاری اولیه: اجرای این استراتژی در مراحل اولیه به ویژه در بخش تحقیق، توسعه و بازاریابی مستلزم سرمایه گذاری های اولیه بزرگ است.

اگر در مراحل اولیه اجرای این استراتژی در کسب و کار خود بتوانید نیازهای کاربران و بازارهای مختلف را شناسایی کرده و عمیقاً درک کنید، احتمال بروز بسیاری از این مشکلات ذکر شده کاهش می یابد. بنابراین در قسمت بعدی به بررسی مراحل پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی در کسب و کار می پردازیم.

مراحل اجرای استراتژی؛ اقیانوس آبی چگونه کار می کند؟

برای اجرای استراتژی اقیانوس آبی در تجارت و یافتن بازاری جدید و کمتر رقابتی، باید چندین مرحله کلیدی را اجرا کنید. با پیروی از این مراحل، شرکت ها بازارهای جدیدی ایجاد می کنند و مشتریان جدیدی را جذب می کنند:

  1. درک وضعیت فعلی و مشکلات بازار: تجزیه و تحلیل وضعیت فعلی صنعت برای یافتن نیازهای مشتری و شکاف های موجود
  2. فرصت های جدید بازار و صنعت هدف را شناسایی کنید: هدف خود را ایجاد یک بازار منحصر به فرد برای کسب و کار خود کنید. بنابراین، می توانید از ترکیب چندین بازار در صنایع مختلف برای ایجاد یک بازار کاملاً جدید استفاده کنید.
  3. ایجاد محصولات نوآورانه بر اساس ارزش به دست آمده: پس از یافتن شکاف های موجود و ایجاد یک بازار جدید، برای پاسخگویی به تقاضای مشتری، یک محصول یا خدمات منحصر به فرد و نوآورانه برای پر کردن این شکاف پیدا کنید.
  4. آزمایش و بهبود ایده های جدید: نمونه های اولیه محصولات یا خدمات خود را تولید کنید و از گروه های مختلف مشتریان بالقوه بازخورد دریافت کنید تا آنها را آزمایش کنید. با استفاده از این بازخورد، می توانید محصولات خود را بهبود ببخشید.

در نهایت از ابزارهای بازاریابی مختلف مانند پیامک انبوه فضای مجازی اختصاصی، ایمیل مارکتینگ یا سایر روش های بازاریابی موثر، محصول خود را به مخاطب معرفی کنید. همچنین ابزارها و چارچوب های خاصی برای پیاده سازی فرآیند اجرای استراتژی اقیانوس آبی در کسب و کار شما وجود دارد که در قسمت بعدی به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

ابزارهای کلیدی در اجرای استراتژی اقیانوس آبی

پیاده سازی استراتژی اقیانوس آبی شامل چندین ابزار و چارچوب کلیدی است که شرکت ها را در ایجاد فضاهای بازار جدید و غیر رقابتی راهنمایی می کند. برخی از مهمترین ابزارهای ارائه شده برای اجرای استراتژی اقیانوس آبی عبارتند از:

  • ابزار برنامه ریز استراتژی: این ابزار به تجسم چشم انداز استراتژیک فعلی و آینده شرکت کمک می کند. ابزار Strategy Canvas شامل عواملی است که صنعت بر روی آنها رقابت می کند. همچنین شامل سطح پیشنهاداتی است که خریداران از این نمایندگان دریافت می کنند.
  • چارچوب چهار اقدام: این چارچوب به شرکت ها کمک می کند تا مرزهای بازار را با طرح چهار سوال کلیدی بازسازی کنند: چه عواملی را می توان “حذف کرد”، “کاهش داد”، “افزایش داد” و “معرفی کرد”؟
  • جدول ERRCاین جدول برای پاسخ به چهار سوال چارچوب عمل برای اجرای رویکرد اقیانوس آبی استفاده می شود.
  • ابزار نقشه علاقه خریدار: این ابزار به تعیین اهرم برای ارائه ارزش استثنایی به خریداران کمک می کند.
  • ابزار سه سطحی برای غیرمشتریان: این چارچوب به شرکت ها کمک می کند تا مشتریان بالقوه را شناسایی و هدف قرار دهند.

پس از اعمال این چارچوب ها در ایده منحصر به فرد خود، اگر محصول خود را به خوبی تبلیغ و بازاریابی نکنید، تمام تلاش شما بیهوده خواهد بود. بنابراین باید به دنبال راه حل های بازاریابی موثر و کم هزینه مانند استریم باشیم کارت ویزیت الکترونیکی و تبلیغات پیامکی شخصی سازی شده برای استفاده حداکثری از فضای تبلیغاتی.

مروری بر ابزارهای استراتژی اقیانوس آبیمروری بر ابزارهای استراتژی اقیانوس آبی

تفاوت بین استراتژی اقیانوس آبی و قرمز چیست؟

استراتژی اقیانوس آبی و استراتژی اقیانوس قرمز دو رویکرد متمایز برای استراتژی راه اندازی کسب و کار هستند. اقیانوس های سرخ صنایعی هستند که اکنون وجود دارند. فضای بازار شناخته شده ای که در آن شرکت ها سعی می کنند از رقبای خود پیشی بگیرند تا سهم بیشتری از بازار موجود را به دست آورند. این رقابت شدید اقیانوس را قرمز می کند. بنابراین برای اشاره به این فضا از عبارت اقیانوس های قرمز استفاده می شود. در این جدول، تفاوت های کلیدی بین این دو استراتژی تجاری را بررسی می کنیم:

نام استراتژی/موضوع مسابقه استراتژی اقیانوس سرخ استراتژی اقیانوس آبی
فضای بازار با رقبای موجود در فضاهای بازار موجود رقابت می کند. بازار شلوغ است و شرکت ها برای سهم کمی از تقاضای محدود می جنگند. این یک فضای بازار جدید و بی نظیری ایجاد می کند که در آن رقابت بی ربط است. تمرکز بر نوآوری و ایجاد تقاضای جدید است.
یک مسابقه بر عملکرد بهتر نسبت به رقبا تمرکز کنید تا سهم بیشتری از بازار به دست آورید. این اغلب مستلزم رقابت شدید برای قیمت ها و بهبودهای تدریجی است. آنها با ارائه پیشنهادهای ارزش منحصر به فرد که مشتریان جدید را جذب می کنند، رقابت را تضعیف می کنند.
مبادله ارزش و هزینه معمولاً شامل یک مبادله بین ارزش و هزینه است. شرکت‌ها بر سر قیمت (هزینه پایین) یا تمایز (ارزش بالا) رقابت می‌کنند. از طریق نوآوری در خلق ارزش به دنبال تمایز و هزینه کم به طور همزمان است.
تمرکز استراتژیک بر مشتریان و بخش های بازار تمرکز دارد. هدف جذب سهم بیشتری از تقاضای فعلی است. تمرکز بر مشتریان بالقوه و ایجاد بخش های جدید بازار. هدف ایجاد تقاضای جدید و گسترش مرزهای بازار است.
پتانسیل رشد پتانسیل رشد محدود به دلیل رقابت شدید و بازارهای اشباع پتانسیل رشد بالا به دلیل ایجاد بازارهای جدید و فرصت های پاک

هنگام بازاریابی و تبلیغات کسب و کاری که ایجاد کرده اید با استفاده از رویکرد اقیانوس آبی، باید به تمام ارزش های پیشنهادی خود بپردازید. به عنوان مثال در متن آگهی کاشت مو تفاوت ها و مزایایی که برای کلینیک خود ایجاد کرده اید را فهرست کنید.

تفاوت بین استراتژی های اقیانوس قرمز و آبی را بررسی کنیدتفاوت بین استراتژی های اقیانوس قرمز و آبی را بررسی کنید

از استراتژی اقیانوس آبی استفاده کنید. روشی جدید و خلاقانه برای حضور در بازار

با استفاده از رویکرد اقیانوس آبی، فضای بازار جدید و کمتر رقابتی برای کسب و کار خود ایجاد خواهید کرد. این استراتژی به شرکت ها و سازمان های مختلف کمک می کند تا از رقابت شدید در بازارهای شلوغ و اشباع (اقیانوس سرخ) اجتناب کنند. در عوض، با ایجاد بازارهای جدید و تازه، آنها به راحتی محصولات نوآورانه خود را به بازار عرضه می کنند و در نتیجه رشد می کنند.

برای موفقیت کامل در استفاده از استراتژی اقیانوس آبی، باید مرحله بازاریابی محصولات خود را نیز برنامه ریزی کنید. زیرا تولید یک محصول منحصر به فرد بدون ارائه درست، باعث رشد کسب و کار شما نمی شود. اگر به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید، می توانید از روش های بازاریابی مقرون به صرفه مانند بازاریابی پیامکی استفاده کنید. استفاده از خدمات وب سایت برد پیامک این به شما کمک می کند بهترین تبلیغات را با بهترین قیمت به مخاطبان خود ارائه دهید.

منبع: https://farazsms.com/blue-ocean-strategy/