حضورهای عمومی یکی از عناصر اصلی مبارزات سیاسی است. خواه مصاحبه با رسانهها باشد، یا مناظرههای سیاسی و یا فقط جلسات سخنرانی، شما ملزم به برقراری ارتباط منظم با گروههایی از افراد هستید. چند نکته ساده وجود دارد که باید از همان روز اول در استراتژی خود روشن کنید.
چقدر میتوانید از طریق حضورهای عمومی با مردم ارتباط برقرار کنید؟
آیا میدانید هنگام دریافت واکنشهای مختلف از طرف آنها چه کاری باید انجام دهید؟
تمام استراتژیهای کمپینهای انتخاباتی باید بر مبنای هدفگذاری، برنامهریزی و انتخاب تیم اجرایی قدرتمند باشد.
در حقیقت این افراد باید با ایجاد اعتباری دوباره در حوزهی فعالیت خود، شانسشان را بار دیگر امتحان کنند. نکته مهمتر اینکه، اگر تصمیم به کاندید شدن دارند باید بنشینید و از خود بپرسند، “چرا میخواهم کاندیدا شوم؟”. نگاهی دقیق به آنچه برای برنده شدن لازم است (صلاحیتها، شرایط سیاسی کشور، معیارهای جمع آوری کمک مالی و غیره) داشته باشند و با در نظر داشتن این اطلاعات، در مورد اینکه آیا راهی واقعی برای پیروزی وجود دارد یک تصمیم منطقی بگیرند.
نکتهی پایانی …
نکتهی مهم: از هر یک از مدیران بخشها از قبیل مدیر کمپین، مدیر روابط عمومی و مدیر دیجیتال مارکتینگ، برنامه عملیاتی را درخواست کنید. هر برنامه باید براساس تعداد هفتهها تا روز انتخابات مشخص شده باشد.
بنابراین در جلساتی که برای برنامهریزی کمپین دارید، تخمین بزنید که چه تعداد افراد و چقدر در روز/ هفته باید فعالیت مداوم داشته باشند. وظیفهی هریک از موارد مختلف تبلیغاتی باید بر عهدهی تیمی ماهر و سختکوش باشد. چارت ستاد انتخاباتی کاندیدا باید بر اساس تحقیق اعضای گروه نوشته شود. هرچه تعداد ایدهها و برنامههای متنوع زیادتر باشد، اجرای آن هم سختتر میشود. در نتیجه شما به گروه بزرگتری برای عملی کردن آنها نیاز خواهید داشت.
۱۱. پیام کمپین را به اطلاع همگان برسانید.
در حال حاضر ابزارهای دیجیتالی متنوع و شبکههای اجتماعی آنقدر پرطرفدار شدهاند که میتوانند کمک فرآوانی به کمپین شما کنند. برخی از آنها معمولاً بر اساس شکل و سازماندهی بهتر به تیم شما، یا برای بهبود توانایی برقراری ارتباط موثرتر طراحی شدهاند. به موارد مهمی که در ادامه ذکر میشود دقت کنید. این ابزارها و شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر نقش پررنگی در ساختار کمپین انتخاباتی و چگونگی پیروزی در انتخابات داشتهاند.
بدیهی است که هر نامزدی بر اساس ایدهها و برنامههایی که در سر دارد وارد کارزار انتخابات میشود. آنها قطعا میدانند که چرا ثبت نام کردهاند و چه هدفی از حضور در این رقابت مهم دارند. اما قاعدتا همهچیز از طرف یک نفر انجام نمیگیرد و در این راه نیاز است که راهکارهایی منظم، حساب شده و دقیق برای رسیدن به موفقیت داشته باشند. مشاوره گرفتن از افراد باتجربه و پیش برد اصولی مهم در کمپینهای رقابتی بسیار مهم است. به همین دلیل تاکید داریم موارد زیر را که بر اساس تحقیق و تحلیلی جامع به دست آمده مطالعه کرده و در برنامههای خود بگنجانید تا پیروز انتخابات شوید.
۱. کمپین خود را آغاز کنید!
پس توصیه ما این است:
ایدههای خود را به روی کاغذ بیاورید.
تیم اجرایی و تبلیغاتی خود را جمع آوری کنید.
بودجهی مالی کافی و به اندازه در نظر بگیرید.
موضع و هدف اصلی خود را از شرکت در انتخابات تعیین کنید.
با ایجاد روابط و مشاوره برنامهای جامع و کامل برای کارزار انتخاباتی در نظر بگیرید.
از تمام عناصری که میتواند مردم را متقاعد به رای دادن به شما کند استفاده کنید.
۲. تحلیل رقبا را فراموش نکنید.
استفاده از چهرههای شناخته شدهی فضای مجازی میتواند بهترین تبلیغ برای کمپین انتخاباتی شما باشد.
واتساپ: در حال حاضر مهمترین ابزار ارتباطی در ایران واتساپ است. با اینکه تیمهای تبلیغاتی واتساپ را به عنوان یک ابزار ارتباطی و تبلیغی ثانویه در نظر میگیرند اما میتوانند در ارسال پیامها و فایلهای مهم از آن استفاده کنند. همچنین ساخت گروههای بحث و گفتگو در رابطه با انتخابات در این شبکهی اجتماعی میتواند به شما در پیشبرد مسیر تعاملی کمپین کمک کند.
تلگرام: کانالهای تلگرامی هنوز طرفداران خود را دارند. اطلاعرسانی از طریق این اپلیکیشن در رابطه با زمان برگزاری دیدارهای حضوری یا آنلاین، پخش ویدیوهای تبلیغاتی، پوسترها و ساخت کانالی که خبرهای مهم مربوط به کمپین شما را به گوش مردم برساند قطعا تاثیر مثبتی در تبلیغات شما خواهد گذاشت.
پیامک انتخاباتی: به صرفهترین و سریعترین رسانهی ارتباطی هنوز پیامک است. در سالهای گذشته بسیاری از کاندیداهای انتخاباتی از این طریق مهمترین اخبار و اطلاعات مربوط به برنامههای خود را به مردم و در سطح انبوهی از مخاطبان ارسال کردهاند. این روش همچنان موثر است و میتواند به عنوان ابزاری که همه به آن دسترسی دارند مورد استفاده قرار بگیرد.
۴. از رأی دهندگان نظرسنجی کنید.
پیام رسانی کمپین باید در هر منطقه با اطلاعات پیش زمینهای، از جمله سوابق و رزومهی کاری نامزد در این زمینه و برنامهی او در سالهای آینده به گوش مردم برسد. پس اطلاعرسانی این موارد، پیام کلی تبلیغات انتخاباتی که برندسازی شخصی نامزد را هم شامل میشود باید اجرا شود. به یاد داشته باشید که برای تاثیر هرچه بیشتر باید متمایز از دیگران باشید. پیام شما می تواند همانند مخالفان شما باشد اما باید به گونه دیگری ارسال شود.
استراتژیهای مبارزات انتخاباتی در درجه اول باید به تبلیغات دیجیتالی نیز توجه داشته باشند. آماده سازی و دسترسی آسان وب سایتهای کاندیداها، بهینهسازی کانالهای اجتماعی کاندیداها، ایجاد لیستهایی برای ارسال ایمیل، ارسال پیامک انتخاباتی و ساخت تبلیغات جذاب ویدیویی در رسانههای اجتماعی از جمله روندهای تاثیرگذار تبلیغات در دههی اخیر بوده است.
۸. ارتباط مجازی یا حضوری با رای دهندگان داشته باشید.
قطعا میدانید برای اینکه یک کمپین انتخاباتی موفق داشته باشید، نیاز به یک استراتژی حساب شده برای دریافت پول و پرداخت هزینه تبلیغات خود دارید. هوشمندانهترین تحقیقی که میتوانید انجام دهید کپی کردن کارهایی است که کمپینهای مشابه در نزدیکی شما و رقبا انجام میدهند. این اقدام به شما کمک میکند در هنگام استفاده از روشهای آزمایش شده درآمدزایی، از زیر پا گذاشتن هرگونه قانون بودجه جلوگیری کنید. رویدادهای جمع آوری کمکهای مالی، اسپانسر، هزینههای برگزاری تجمعات و تبلیغات گوناگون محلی یا آنلاین همه اینها موارد مهمی است که باید مدلسازی و بودجهبندی شوند.
امتیاز به این مطلب
منبع: https://sms.ir/election-campaign/
نکتهی مهم: دربارهی مخاطبان خود تحقیق کنید، برند شخصی خود را از نظر موقعیتهای گذشته و موقعیت فعلی مشخص کنید. یک جلسه مشاوره با تیم مبارزات انتخاباتی خود داشته باشید و در آن از اهدافی که برای برندسازی شخصی دارید و میخواهید بر روی آنها تمرکز کنید توضیح دهید.
۱۰. تیم کمپین انتخاباتی خود را گسترش دهید.
چنین دادههای مهمی مشخص میکند که چرا و برای چه کسانی باید تبلیغ کنید. در واقع شما را با واقعیت موجود در رابطه با نظر مردم نسبت به این رویداد آشنا میکند. همچنین علاوه بر شناخت بهتر رای دهندگان، این دادهها این امکان را میدهند که اگر تا به الان مسیر اشتباهی برای کسب رای بیشتر رفتهاید را اصلاح کنند.
۵. برای رأی دهندگان هدف گذاری کنید.
به دست آوردن دادههای مربوط رأی دهندگان برای شما بسیار مهم است. اگرچه ممکن است این کار سخت باشد اما ارزشش را دارد. میتوانید با به اشتراک گذاشتن پرسشنامههایی گوناگون در شبکههای اجتماعی آغاز کنید. در سوالات این پرسشنامه از مردم بپرسید که چرا رای میدهند؟ و یا چرا رای نمیدهند؟ دلایل آنها را درخواست کنید. از آنها بخواهید توضیح دهند که چرا حزب شما انتخاب میکنند یا به آن اعتماد ندارند.
اندازهی تیم مبارزاتی شما تأثیر قابل توجهی در توانایی شما بر انجام موفقیت آمیز کمپین خواهد داشت. هدف اصلی داشتن بیشترین تعداد داوطلب و کارمند در کمپین شما است که البته یک عنصر استراتژیک به حساب میآید و باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرید. به عنوان مثال باید از خود بپرسید که آیا توانایی پرداخت هزینه یا توانایی مدیریت آنها را دارید یا خیر. تصور کنید که برنامههای متعددی برای تبلیغ خود در نظر دارید. اگر نیاز است که به استانهای دیگر بروید و یا رویدادهای آنلاین زیادی داشته باشد باید تیمی منسجم و قوی در پشت صحنهی آن فعالیت داشته باشند. نمیتوان با هزینهای اندک و کمک گرفتن از تعداد افراد کم، موفقیتی بزرگ را به دست آورد.
این روزها تبلیغ کنندگان سیاسی به شدت فرصتهای ظهور رسانهها را برای دستیابی و جلب رای دهندگان در نظر میگیرند. سرمایهگذاری در یک سیستم مدیریت مبارزات سیاسی خوب میتواند اقدامی مناسب برای هر کاندیدایی باشد. نامزدها نباید از ریسک کردن و انجام فعالیتهای متفاوت در این دوران بترسند. هرچه بیشتر و زودتر بر روی برنامهریزی تبلیغات و روند اجرایی کمپین تمرکز کنمد، قطعا نتیجهی بهتری میگیرند.
نکتهی مهم: در لیست خود نقاط قوت و ضعف برای همه نامزدها از جمله خودتان را بنویسید. در یک صفحه دیگر موقعیت هر نامزد را در مورد موضوعات اصلی در انتخابات مشخص کنید. به این ترتیب شما مشخص میکنید که در کجاها قدرتمند هستید، در کجاها آسیب پذیرتر هستید و در مورد پیام رسانی هدف خود از انتخابات نسبت به رقبای خود در کجا قرار دارید.
۳. از شبکههای اجتماعی و ابزارهای دیجیتال استفاده کنید.
هرچه اطلاعات بیشتری از رای دهندگان داشته باشید، مسیر صحیحتری برای تبلیغات انتخاباتی پیش روی قرار خواهد گرفت.
همچنین در این زمینه انتخاب صحیح شعار انتخاباتی هم اهمیت پیدا میکند. شما قرار است تا سالیان سال با این شعار در ذهن مردم تداعی شوید. در جلسات مشاوره با تیم تبلیغاتی خود باید ایدههای مختلفی برای انتخاب بهترین شعار مطرح شود. پس از انتخاب و تایید آن، در اغلب برنامهها و تبلیغات آنلاین و شهری خود از آن استفاده کنید تا با این شعار در میان مردم شناخته شوید.
۱۲. تا زمانی که فرصتی برای برنده شدن دارید، انصراف ندهید.
روش آمادگی برای حضور در رسانه باید از پیش تمرین و مشخص شود. اگر میخواهید در مقابل رقبای خود در مناظرهی انتخاباتی به طور زنده قرار بگیرید، باید خود را برای پاسخ به هر سوال یا موقعیتی آماده کنید. در موارد دیگر بهتر است با مصاحبهگر و یا رای دهندگان به زبانی مشترک، با احترام و چالشبرانگیز صحبت کنید. مهارت داشتن در سخنگویی در اینجا به شما کمک فرآوان خواهد کرد. اگر میخواهید که خبره و موفق باشید باید از استادهای حاذق در این زمینه مشاوره بگیرید چرا که از این طریق باید بتوانید با عمدهی مردم ارتباط موثری برقرار کنید.
۹. برندسازی شخصی بسیار مهم است.
یک سوال بزرگ برای هر نامزد یا کارزاری این است که “چه کسی را برای کمپین انتخاباتی باید استخدام کرد؟” پس از آنکه بودجه مالی خود را در نظر گرفتید، باید بر اساس معیارهایی مشخص افراد و تیم تبلیغاتی و اجرایی را انتخاب کنید. ممکن است شما یک کمپین انتخاباتی برای منطقهای خاص (انتخابات شورای شهر) را اجرا کنید که به شخصی با دانش محلی و ارتباطات خوب نیاز دارد؛ یا ممکن است یک کمپین بزرگتری (انتخابات ریاست جمهوری) را در پیش بگیرید که نیاز به یک مهارت سطح بالاتر مبتنی بر حضور در رسانهها و نظرسنجی رای دهندگان دارد. سمتهای اصلی که شما به آن نیاز دارید شامل موارد زیر است: