دیجیتال مارکتینگ یا همان بازاریابی اینترنتی از فاکتورهای مهم در موفقیت کسبوکار است. با گستردهشدن کاربرد اینترنت در جهان امروز، بازاریابی در این فضا بیش از پیش اهمیت پیدا کرده. در این مقاله به انواع دیجیتال مارکتینگ و کاربرد دیجیتال مارکتینگ میپردازیم. بعد از مطالعه این مقاله به کمک دیجیتال مارکتینگ قادر خواهید بود که میزان فروش کسبوکارتان را افزایش دهید.
بازاریابی محتوا؛ یکی از کاربردیترین روشهای دیجیتال مارکتینگ
هر روز تعداد کسانی که از تلفنهای هوشمند استفاده میکنند در حال افزایش است. شاید شما در اطرافتان کمتر کسی را بشناسید که از گوشی هوشمند استفاده نکند. بههمیندلیل تبلیغ از طریق پیامک یا رسانههای اجتماعی امری منطقی است. با بهکارگیری سیستم GPS، تلفنهمراه شما میتواند دادههایی را جمعآوری کند و میزبان تبلیغاتی باشد که بهطور گسترده به یک منطقه ارسال میشود. همچنین گوشی همراه این قابلیت را دارد که با اسکن کردن QR کد بهسرعت کاربر را به سایت هدف هدایت کند.
اینفلوئنسر مارکتینگ؛ همکاری جذاب با اینفلوئنسر های ایرانی
بر اساس آمار در سال 2022 درصد قابل توجهای از کسبوکارها بودجه بازاریابی محتوای خود را مقدار بسیاری افزایش دادند و حدود 70 درصد شرکتها تصمیم گرفتند بودجه مخصوص و جداگانهای برای بخش محتوا مارکتینگ در نظر بگیرند. بازاریابی محتوا انواع مختلفی دارد که در ادامه شرح داده شده است.
نوع دیگری از بازاریابی محتوا، مارکتینگ صوتی یا audio marketing است. مارکتینگ صوتی شامل تهیه پادکستهای مفید و جالب درباره بازار، کسبوکار شما و حتی اتفاقات جالب در محل کار است. پادکستها نسبت به گذشته بسیار محبوبتر شدهاند و افراد بسیاری هنگام ورزش و پیادهروی، داخل ماشین پشت ترافیک از شنیدن آنها لذت میبرند. بازاریابی به این شیوه نوین و تاثیرگذار است. علاوهبر این بارگذاری پادکست در انواع پلتفرمهای صوتی بکلینکهای قابل قبول و قدرتمندی برای شما به ارمغان میآورد و در مدت زمان کوتاهی سئو سایت ارتقا مییابد. بسیاری از مدیران هوشمند در کنار استفاده از ایمیل مارکتینگ با اشتراکگذاری لینک پادکست کسبوکارشان در قالب ارسال یک پیامک تبلیغاتی به جذب مشتری و افزایش آگاهی مشتری سرعت میبخشند.
بازاریابی ویدئویی؛ محبوبترین روش در مارکتینگ
بازاریابی صوتی؛ یکی از انواع دیجیتال مارکتینگ با صداهای ماندگار
باورهای غلط درباره بیفایده بودن ایمیل مارکتینگ نباید سبب شود صاحبان کسب و کار از این روش برای تبلیغات بیبهره بمانند. سیستمهای اتوماسیون بازاریابی مانند خبرنامههای ایمیل و ارسال پیامکهای انبوه به شما کمک میکند متن پیشنهادی خود را مستقیما به بازار هدف خود ارسال کنید.
محتوای خوب و کاربردی که براساس استراتژی دیجیتال مارکتینگ سازمان شما باشد؛ باعث بالابردن ارزش کالا و ایجاد اعتماد و آگاهی برای مصرفکننده میشود. بازاریابی محتوا موارد بسیاری را دربرمیگیرد. اصول آن بر پایه پاسخ به نیاز کاربر و راضیکردن او است. این محتواها میتواند در قالب پست بلاگ و ریپورتاژ به شناختهشدن برند شما کمک کند.
بازاریابی چریکی؛ ایدههای نوین از آفلاین به آنلاین
ویدیو مارکتینگ از محبوبترین اشکال محتوا برای کاربران در کل فضای اینترنت است. براساس یک پژوهش در سال 2022 بیش از 78 درصد ویدئو مارکترها ادعا کردند ویدئو به افزایش فروش کمک کرده است. 83 درصد گفتند ویدیو که در جهت بازاریابی منتشر شده، به ماندن کاربران در سایتشان کمک کرده است. در آخر 86 درصد از این افراد اقرار کردند که ویدئو در جهت افزایش ترافیک سایت آنها کارساز بوده است. برای مثال اگر شما املاک مشاور مسکن دارید لینک محتوای ویدئویی را میتوانید همراه با یک متن زیبا برای تبلیغ مشاور املاک برای مشتریان ارسال کنید.
تبلیغات پولی؛ روشی پولساز در بازاریابی آنلاین
مارکتینگ چریکی با ایجاد کمپینهای تبلیغاتی یا ترندکردن چالشهایی که پتانسیل وایرال شدن دارند، به بیشتر شناخته شدن برند کمک میکند. استارت این نوع بازاریابی بهصورت آفلاین است؛ اما افراد بعد از مدتی تجربیات خود را روی اینترنت میگذارند و کمپین تبلیغات آنلاین چریکی شما آغاز میشود.
ارسال پیامک انبوه تبلیغاتی؛ ارزانترین روش دیجیتال مارکتینگ
آمارها نشان میدهد که در جهان 4 میلیارد نفر از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. جالب است بدانید 28 درصد این افراد به دنبال یافتن کالای موردنظرشان هستند. پس این تعداد جمعیت برای کسانیکه بهدنبال بازاریابی برای کسب و کارشان هستند، فرصتی بینظیر است.
برای نمایش داده شدن در صفحه نتایج گوگل بهتر است استراتژیهای سئو از جمله: سئو داخلی، سئو خارجی و سئو فنی سایت را رعایت کنید. برای اجرای این استراتژیها لازم است از پیش کلمات کلیدی مربوط به سایتتان را جست و جو و بهصورت لیست درآورید. سپس اقدام به تولید محتوا کنید. سئو کردن سایت شما را چندین قدم به جذب مشتری نزدیکتر میکند؛ چون براساس تحقیقات حدود 92 درصد ترافیک وب به سمت سایتهای نشان داده شده در صفحه اول هدایت میشود. اولین سایتی که مشخصا بهصورت ارگانیک بالا آمده است 33 درصد ترافیک را به خود جذب میکند.
بازاریابی شبکههای اجتماعی؛ خاصترین اجزای دیجیتال مارکتینگ
بازاریابی موبایلی؛ روشی با تاثیر عمیق اما کم هزینه در بازاریابی
برای شروع بازاریابی ایمیلی با یک سرویس عرضهکننده خدمات ایمیل مارکتینگ وارد مذاکره شوید؛ سپس با شخصیسازی پنل اتوماسیون ایمیلی خود میتوانید مخاطبین را براساس سلیقه خود مرتب کنید. برای بازاریابی پیامکی میتوانید پنل اساماس فراز را برای سازمان خود فعال کنید. متن پیشنهادی خود را ویرایش و به صورت کلی یا با فیلترهای خاص پیامک ارسال کنید.
برای تبلیغات پولی راههای متنوعی همچون جی ادز یا همان تبلیغات گوگل وجود دارد. گوگل ادز بهصورت دورهای یا کلیکی از طرف گوگل، سایت شما را تبلیغ میکند. این روش بهدلیل تحریمها در ایران و ضرورت پرداخت دلاری با دشواریهای همراه است. روش دیگر همان تبلیغات کلیکی یا PPC است. در این روش فقط زمانیکه کاربر روی تبلیغات کلیک کند هزینه تبلیغات به پلتفرمهای میزبان پرداخت میشود. تبلیغات کلیدی از طریق ارسال پیامک چند رسانهای نیز امکانپذیر است. برای آگاهی از مفهوم پیام چندرسانهای، مقاله پیام چند رسانه ای چیست را میتوانید مطالعه کنید.
بهینهسازی موتورهای جستو جو؛ SEO و SEM معجزه دنیای مارکتینگ
در این مقاله انواع دیجیتال مارکتینگ و روشهای پرکاربرد آن را معرفی کردیم. توجه داشته باشید که هر کدام از این روشها باید مناسب با نوع کسبوکار شما انتخاب شوند. برای مثال اگر یک آنلاین شاپ کوچک دارید یک فروشگاه اینترنتی و یک شبکه اجتماعی برای شما کافی است و دیگر نیازی به استراتژیهای پیچیده بازاریابی مانند اینفلوئنسر مارکتینگ ندارید. به نظر شما کدامیک از روشهای معرفی شده کاربرد بیشتری در حوزه دیجیتال مارکتینگ و رشد و توسعه مشاغل دارد؟ خوشحال میشویم در انتهای همین مقاله نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما را بخوانیم.