استفاده از پنلهای پیامکی؛ روشی ساده برای افزایش اثربخشی و مشارکت در گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن حس عضویت در جامعهای جدید را برای مخاطبان ایجاد میکند تا افراد با یکدیگر تعامل اجتماعی بهتری داشته باشند؛ بنابراین حس بهتری از برند شما دریافت خواهند کرد. ازاینرو پیامهای تبلیغاتی برند شما دیگر توسط مخاطبین نادیده گرفته نمیشود. همچنین، این امر از مسدود شدن ارسال پیامک توسط شماره مخصوص به برند شما جلوگیری میکند؛ چراکه مخاطب هر لحظه منتظر رویداد، بازی و فعالیت جالب از سمت بیزینس شما خواهد بود.
چند نمونه روش رایج برای اجرای گیمیفیکیشن در تبلیغات
ازآنجایی که استفاده از گیمیفیکیشن ملزم به استفاده از فناوریهای مختلف است، کسبوکارها نیاز بیشتری به جذب متخصصان برنامهنویسی برای بازیسازی دارند. بهاینترتیب اجرای گیمیفیکیشن فقط محدود به تیم بازاریابی و تبلیغات نمیشود و باید از نیروهای متخصص دیگری نیز استفاده کنید.
یکی از نمونههای گیمیفیکیشن موفق، استفاده برند Unilever از بازیسازی ساده در سایت است. با قرار دادن این بازی کوتاه و ساده در مدتزمان مشخص بیش از ۷ میلیون نفر از سایت بازدید کردند. همچنین مدت ماندگاری مخاطبان در این سایت به میانگین ۵ دقیقه افزایش یافت.
در این مقاله به توضیح صفر تا صد گیمیفیکیشن پرداختیم. گیمیفیکیشن یا همان بازیسازی یکی از روشهای تبلیغاتی است که در دنیای دیجیتال جایگاه ویژهای را به خود اختصاص داده است. گیمیفیکیشن به معنی ایجاد یک نوع سرگرمی ساده و کوتاه برای مخاطبان است که باعث بهبود تصویر جایگاه برند در ذهن عموم افراد میشود.
بهطورکلی اجرای ایدههای نو مثل گیمیفیکیشن راهکاری ایدهآل برای خلق ارزشی جدید برای مخاطب است؛ ازاینرو بیشتر شرکتها برای کمک به رشد و موفقیت کسبوکار به استفاده مزایای گسترده از این روش روی آوردهاند.
واژه گیمیفیکیشن به معنای ادغام عناصر بازی با مفاهیم دیگری مثل وبسایتها، بازاریابی و فعالیت کسبوکارها است؛ اجرای گیمیفیکیشن برای ایجاد انگیزه و افزایش وفاداری مشتریان به یک برند پیشنهاد میشود. این روش تبلیغات به فروش بیشتر، ایجاد یک برند قویتر، وفاداری عمیق به برند، دستیابی به ROI بهتر و موارد دیگر کمک میکند.
یک روش ساده برای اطلاع از درست بودن روش گیمیفیکیشن این است که خود را جای مخاطب قرار دهید. تصور کنید که شما بهعنوان مخاطب یک کسبوکار، آیا به بازی ادامه میدهید؟ آیا این بازی را به دوستانتان پیشنهاد میدهید؟ اگر جواب بله است، در نتیجه احتمالا نتایج خوبی از استفاده از گیمیفیکیشن دریافت خواهید کرد. همچنین مشورت با افراد ماهر و تجربهدار در این زمینه را فراموش نکنید تا خطاهای شما را برطرف کنند.
استفاده از پنل پیامکی؛ راهکاری برای ساخت تبلیغ گیمیفیکیشن
گیمیفیکیشن برای اجرای استراتژیهای مختلف بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرد. بهطورکلی گیمیفیکیشن برای دیجیتال مارکتینگ در موارد زیر کاربرد دارد:
- برندیفیکیشن یا تبلیغات در بازی: هدف از این نوع بازیسازیها تبلیغات یک برند، محصول و خدمات است.
- انتقال رسانه: تولید رسانه یا همان محتوای جدید بهصورت فیلم و عکس و قرار دادن آن در پلتفرمهای مختلف
- بازیهای تبلیغاتی: این نوع بازی در گیمیفیکیشن معمولا برای تبلیغات برند و محصول از طریق ترغیب مخاطبان به لایک کردن انجام میشود.
- درگیر کردن کاربران با سایت: یکی از روشهای رایج برای گیمیفیکیشن که به شکلهای مختلفی انجام میشود؛ برای مثال شرکت در نظرسنجی، ساخت پروفایل و گذاشتن کامنت.
در مرحله اول از گیمیفیکیشن باید از انجام کارهای کوچک در پلتفرمهای مختلف آغاز کنید. برای مثال اگر هدف اصلی از تبلیغات افزایش فالورهای اینستاگرام کسبوکارتان است، جایزههای کوچک را بهعنوان پاداش برای مشارکت بیشترین مخاطبان در کامنتها در نظر بگیرید.
طراحی بازی ساده؛ کلید افزایش نرخ تعامل کاربران
گیمیفیکیشن فقط با توسعه بازی و فعالیتهای جذاب آفلاین و آنلاین شکل نمیگیرد؛ بلکه باید تمهیداتی برای اجرای آن نیز در نظر بگیرید. مهمترین اقدام قبل از راهاندازی کمپین گیمیفیکیشن اطلاعرسانی است که از بسترهای متفاوتی انجام میشود. در بین کلیه روشهای موجود، ارسال پیامک یک روش آفلاین، در دسترس و ارزان برای اطلاعرسانیها و حفظ تعامل با مخاطبین است. اگر نگران محدودیت ارسال پیام کوتاه هستید، از خدمات رفع محدودیت ارسال پیامک همراه اول برای فرستادن پیامک تبلیغاتی انبوه استفاده کنید.
پیامکها پتانسیل بالایی برای داشتن نقش موثر در استراتژیهای بازاریابی شما دارند؛ ارسال لینک خرید، نظرسنجی و رویدادهای ویژه هر برند با استفاده از پنلهای پیامکی انجام میشود. انتخاب متن پیامک تبلیغاتی ترغیبکننده از موارد مهم دیگر برای افزایش اثربخشی گیمیفیکیشن در تبلیغات به شمار میروند.
شاید تصور کنید که اجرای گیمیفیکیشن نیازمند اجرای مراحل ویژه و پیچیده است؛ بااینحال در این بخش با معرفی ۴ گام ساده برای استفاده از این روش بازاریابی در اختیارتان قرار میدهیم. اجرای این روش تبلیغات با بودجه کم نیز امکانپذیر است. برای آشنایی با نحوه استفاده از گیمیفیکیشن در تبلیغات مطالعه این بخش را ادامه دهید.
با برداشتن گامهای کوچک استفاده از گیمیفیکیشن را آغاز کنید
گیمیفیکیشن را میتوان در طیف وسیعی از فعالیتهای بازاریابی از جمله آموزش، استفاده از سامانه پیامکی و تبلیغات به کار برد. گیمیفیکیشن راهی موثر برای تشویق افراد به انجام یک کار یا تکمیل یک هدف است. زیرا به تمایل طبیعی ما برای رقابت و موفقیت کمک میکند. در گیمیفیکیشن از روشهای معمول بازیهای کامپیوتری برای امتیاز دادن به مخاطبین استفاده میشود؛ این کار افزایش تعامل و انگیزه مخاطبان را بههمراه خواهد داشت.
موفقیت اجرای گیمیفیکیشن در گرو شفافسازی هدف از بازی
اگر روش اطلاعرسانی کسبوکار شما شامل پیامک نیز میشود؛ ممکن است به دلیل لغو پیامک تبلیغاتی ایرانسل، همراه اول و اپراتورهای دیگر توسط کاربران، این روش تبلیغات بازدیدی نداشته باشد. برای رفع این مشکل میتوانید از روشهای رفع محدودیت ارسال پیامک انبوه استفاده کنید.
چالشهای انگیزشی نایکی؛ روشی ساده، اما کاربردی برای اجرای گیمیفیکیشن
نایکی یکی از برندهای موفق جهان در اجرای روشهای گیمیفیکیشن است. این برند با قرار دادن چالشهایی مثل داشتن رژیم غذایی سالم در هفت روز، دویدن مسافت مشخصشده و ترک سیگار از گیمیفیکیشن برای افزایش تعامل و ایجاد تصویرسازی درست استفاده میکند. نایکی انگیزه ایجاد میکند تا مشتریان خود را متناسب با محصولات این برند با کسبوکار درگیر کند.
گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ؛ روشی برای اجرای استراتژیهای تبلیغاتی
گیمیفیکیشن واژهای جدید در دنیای تبلیغات دیجیتال است که بیش از آنچه تصور کنید برای کسبوکار شما مفید خواهد بود. معمولا کسبوکارها از طرحهای نو در دنیای دیجیتال برای جلب توجه طیف گستردهای از مخاطبان استفاده میکنند. در سالهای گذشته اکثر کسبوکارهای آنلاین و بزرگ از رویکردهای مدرنی مانند گیمیفیکیشن برای افزایش تعامل کاربران و تقویت برند خود استفاده میکنند. در ادامه این متن به معرفی کاملی از گیمیفیکیشن، روش اجرا و مزایای آن میپردازیم؛ بنابراین پیشنهاد میکنیم تا انتهای این مطلب برای آشنایی کامل با روش بازیسازی یا همان گیمیفیکیشن را همراه ما باشید.
گیمیفیکیشن؛ راهکاری برای بازاریابی با بازیسازی
دنیای تبلیغات بسیار گسترده است؛ چارچوبی برای محدود کردن ایدههای بازاریابی به روش گیمیفیکیشن وجود ندارد؛ از هر روشی مثل ارسال پیامک میتوان برای افزایش تعامل کاربران با کسبوکار شما استفاده کرد. این نکتهای است که بسیاری از برندهای بزرگ برای حفظ تعامل با مخاطب برای اجرای ایدههای نو و جذاب استفاده میکنند. در ادامه چند نمونه از روشهای استفاده از گیمیفیکیشن را شرح خواهیم داد.
نحوه اجرای گیمیفیکیشن در تبلیغات فقط با 4 گام ساده
همانطور که گیمیفیکیشن یا بازیسازی نقش موثری بر جذب مخاطبان دارد، ارائه خدمات مفید نیز از فاکتورهای دیگری است که یک برند را موفق میکند. گاهی رضایت مخاطبان از یک برند در گرو پاسخدهی مناسب کسبوکار مورد نظر است.
با استفاده از گیمیفیکیشن؛ روشی خلاقانه برای اجرای تبلیغات
گیمیفیکیشن باید به گونهای باشد که هدف از تبلیغات هم برای کسبوکار و هم برای مخاطبان شفاف باشد. واضح بودن هدف گیمیفیکیشن منجر به بهبود نتیجه نهایی از گیمیفیکیشن میشود. هدف از اجرای این نوع روش تبلیغات باید کاملا مشخص باشد تا تعامل مخاطب را افزایش دهد. برای مثال اگر هدفتان جذب فالوئر است باید بهگونهای عمل کنید که مخاطبان صفحه اینستاگرام شما را فالو کنند.
قبل از اجرای گیمیفیکیشن از کیفیت آن مطلع شوید
برندسازی و افزایش تعامل با مخاطب؛ دو مزیت مهم گیمیفیکیشن
امتیاز دادن به مخاطبان در مسیر اجرای بازیسازی یا همان گیمیفیکیشن برای کسبوکار و حتی خود مخاطب نیز سودآور تلقی میشود. در نتیجه افراد به شرکت در این نوع همکاریها تمایل دارند و دوستان خود را نیز برای همکاری در این بازیها دعوت خواهند کرد؛ بنابراین با بازاریابی دهان به دهان در این مرحله، نام برند شما بهعنوان کسبوکاری خلاق بر سر زبانها میافتد. بهدنبال افزایش آگاهی از برند، فروش و استفاده از خدمات کسبوکار افزایش مییابد.
گیمیفیکیشن امکان خلق روشی جدید برای اجرای کارهای ساده مثل نظرسنجی را به وجود میآورد؛ بنابراین افراد را به افزایش تعامل با کسبوکار شما تشویق میکند. از گیمیفیکیشن میتوان برای افزایش وفاداری مشتری و رضایت از یک محصول یا خدمات استفاده کرد.
برای بهبود پاسخگویی از تلفن ابری استفاده کنید. این ابزار امکان برقراری همزمان چند تماس ورودی را ایجاد میکند تا مخاطبان وقت کمتری را در صف انتظار صحبت با کارشناسان یک کسبوکار صرف کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر، مقاله «تلفن ابری چیست» را مطالعه کنید.
بازیسازی Unilever؛ یکی از روشهای افزایش میلیونی بازدیدکنندههای سایت
برای اجرای گیمیفیکیشن میتوانید با ارسال پیامک اطلاعرسانی کنید. همچنین ارسال لینک مستقیم شرکت در بازی آنلاین و تماشای فیلم کوتاه از کاربردهای دیگر گیمیفیکیشن محسوب میشوند. باتوجهبه کاربرد گسترده بازیسازی در بازاریابی، استفاده از این روش برای رشد و کسب جایگاه را فراموش نکنید. اگر تجربهای در استفاده از گیمیفیکیشن دارید، با ما و سایر کاربران در قسمت کامنتها به اشتراک بگذارید.
منبع: https://farazsms.com/what-is-gamification/
اگر قرار بر افزایش تعامل مخاطبان با کسبوکار باشد، بازیهای پیچیده طراحی نکنید. در گیمیفیکیشن بازیسازی باید بهقدری ساده باشد که مخاطب در یک نگاه متوجه جریان بازی بشود. اگر بازی طولانی است، از تقسیم کردن آن به مراحل کوچکتر کمک بگیرید تا برای همه قابل درک باشد.