
بروزرسانی: 30 خرداد 1404
باشگاه مشتریان چگونه تشکیل شد؟ چگونه به کسب و کارها کمک می کند.


اولین جرقه های نیاز باشگاه مشتریان در قرن نوزدهم در آمریکا ضرب شد. در دهه 1930، کوکاکولا وارد بازی ارائه کوپن های تخفیف شد تا مشتریان فعلی خود را حفظ کند. این برنامه ها تا دهه 1980 ادامه داشت تا اینکه باشگاه های مشتریان به طور رسمی توسط شرکت های هواپیمایی راه اندازی شد و حتی امروزه نیز شاهد رشد و توسعه این مفهوم در بین شرکت ها هستیم.
در این مقاله می خواهیم تاریخچه باشگاه مشتریان را به طور مختصر و مفید بیان کنیم. اگر شما نیز می خواهید این تاریخچه را بدانید و می خواهید یک باشگاه مشتریان برای شرکت خود ایجاد کنید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.
قرن نوزدهم؛ اولین مورد نیاز به ایجاد یک باشگاه مشتریان را جرقه می زند
در انقلاب صنعتی که رخ داد، شرکت ها با تلاش و قدرت بیشتر شروع به افزایش تولید کردند و برای اینکه بتوانند محصولات خود را بیشتر بفروشند و درآمدزایی داشته باشند، باید توجه بیشتری به بازار و مشتریان خود داشته باشند.
علاوه بر افزایش تولید، رقابت بین شرکت ها نیز موضوع دیگری بود که باید به آن توجه شود. کسب و کارها باید مشتریان هدف را به تجارت و محصولات خود وفادار کنند تا بتوانند محصولات خود را به آنها بفروشند. در این زمان بحث فروش اعتباری فروشگاه به مشتریان نیز مطرح شد. فروشگاه های محلی و کسب و کارهای کوچک با فروش محصولات خود به صورت اعتباری به دنبال وفاداری مشتری بودند.
در قرن نوزدهم، شرکت هایی مانند UnionT نیز کدهای تخفیف را به مشتریان خود ارائه کردند و این اقدام ساده اولین قدم برای راه اندازی یک باشگاه مشتریان بود.
دهه 1930; دهه ای که در آن کوپن های تخفیف ظاهر شد و محبوب شد
در دهه 1930، شرکت های مختلفی مانند کوکاکولا و فروشگاه های زنجیره ای شروع به ارائه کوپن های تخفیف به مشتریان خود کردند. ماجرا از این قرار بود که مشتریان در صورت خرید از این فروشگاه ها کوپن دریافت می کردند و می توانستند این کوپن ها را با خود بیاورند و در خرید بعدی تخفیف بگیرند. این کوپن ها با وجود سادگی، نقش اساسی و مهمی در وفاداری مشتریان داشتند و گامی اساسی در ایجاد یک باشگاه مشتریان (مانند امروز) محسوب می شدند.
دهه 1980; مهمترین بخش از تاریخ باشگاه مشتریان
این در سال 1981 بود که امریکن ایرلاینزخطوط هوایی آمریکا"، برنامه"ویژگیمعرفی و راه اندازی رسمی اولین باشگاه مشتریان. این برنامه به منظور ارائه امتیاز ویژه و تخفیفات ویژه به مشتریانی که بیشترین استفاده را از خدمات این شرکت دارند، طراحی شده است.
وقتی سایر خطوط هوایی این برنامه و نقش آن را در وفاداری مشتریان دیدند، فکر کردند که باید چنین برنامه ای را نیز اجرا کنند. برخی از شرکت ها پروازهای رایگان را برای جذب مشتریان بیشتر به مخاطبان مکرر خود ارائه می دهند.
دهه 1990; دهه ای که در آن باشگاه مشتریان رشد کرد و جهانی شد
در دهه 1990 شرکت ها سعی کردند باشگاه را از حالت سنتی خارج کنند و فناوری را به آن اضافه کنند. در این دهه سیستم باشگاه مشتریان به سمت دیجیتالی شدن و جهانی شدن پیش رفت و شرکت ها با ذخیره اطلاعات و خرید مشتریان سعی در تحلیل رفتار مشتریان داشتند و بر اساس این تحلیل، پیشنهادات ویژه ای به آنها ارائه می کردند. به عنوان مثال، شرکتاستارباکس» این یکی از اولین شرکت هایی بود که برنامه های وفاداری دیجیتال را در مقیاس بزرگ اجرا کرد.
دهه 2000: سال های شکوفایی باشگاه مشتریان
در این سال ها شاهد رشد روزافزون اینترنت بوده ایم و باشگاه های مشتریان نیز تحت تاثیر اینترنت قرار گرفته اند. برنامه آمازون پرایم به عنوان یکی از اولین و موفق ترین نمونه های باشگاه مشتریان دیجیتال پیشنهاد شده است.
دهه های 2010 و 2020: سال های تغییر عظیم در تاریخ باشگاه
در دهه 2000، موضوع تجزیه و تحلیل داده های مشتریان مطرح شد و شرکت ها سعی کردند با تمرکز بر داده ها و تجزیه و تحلیل آن، شخصی سازی را افزایش دهند. تجربه مشتری و سعی کنید پیشنهادهای ویژه ارائه دهید. در دهه 2020، فناوری های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای ارائه پیشنهادهایی کاملاً متناسب با نیازهای مشتری و پاداش دادن به مشتریان با ارزهای دیجیتال و توکن ها وارد شدند.
آیا می خواهید یک باشگاه مشتریان ایجاد کنید و فروش خود را بهبود بخشید؟
یکی از بزرگترین اشتباهات دنیای فروش فراموش کردن مشتری پس از اولین خرید، نگرفتن شماره تماس و عدم ارتباط با اوست. جذب مشتریان جدید بدون شک دشوارتر و گرانتر از فروش به مشتریانی است که قبلاً از شما خرید کرده اند. با این حال، برای اینکه مشتریان فعلی را وفادار کنید و به آنها بفروشید، باید ابزار ایجاد یک باشگاه مشتریان را داشته باشید.
یکی از بهترین ابزارها برای ایجاد باشگاه مشتریان، دستگاه ذخیره شماره تلفن همراه زرین پوز است. با استفاده از این دستگاه می توانید از مشتریان خود بخواهید شماره تماس خود را در اختیار شما قرار دهند. پس از در اختیار داشتن شماره تماس، می توانید برای مشتریان خود پیام خوشامدگویی ارسال کنید و آنها را از تخفیف، محصولات جدید، جابجایی فروشگاه یا هر موضوع دیگری مطلع کنید. از طرفی در صورت خرید این دستگاه قادر خواهید بود برای مشتریان خود کارت ویزیت الکترونیکی ارسال کنید. برای خرید این دستگاه کافیست به صفحه مراجعه کنید خرید دستگاه ذخیره سازی شماره تلفن همراه زرین پوز مراجعه کنید و سفارش خود را ثبت کنید.
توجه داشته باشید که پس از خرید این محصول کارشناسان شرکت فراز اس ام اس با شما تماس گرفته و دستگاه را برای شما ارسال می کنند و کارشناس شرکت تمامی آموزش های لازم برای استفاده از این دستگاه را به شما ارائه می دهد. یکی از مزیت های خرید دستگاه مذکور، فعال سازی رایگان برد پیامک بازرگانی با تمامی امکانات آن به ارزش 649 هزار تومان می باشد. علاوه بر این، داشتن کارت ویزیت هوشمند و ثبت رایگان وب سایت فروشگاهی خود در پلتفرم های بلد، نیشان و گوگل پلی نیز از نقاط قوت خرید محصول خواهد بود.
اگر در مورد نحوه ایجاد و مدیریت بهینه باشگاه مشتریان برای افزایش فروش محصولات و خدمات سوالی دارید، لطفا سوالات خود را در قسمت نظرات (زیر این مقاله) با ما و سایر اعضای فراز اس ام اس در میان بگذارید.
منبع: https://farazsms.com/history-of-customer/