بازاریابی عصبی چیست؟ انواع بازاریابی عصبی و کاربردهای آنها را شناسایی کنید
انتشار: دی 04، 1403
بروزرسانی: 02 تیر 1404

بازاریابی عصبی چیست؟ انواع بازاریابی عصبی و کاربردهای آنها را شناسایی کنید


سواد نورومارکتینگ و بازاریابی عصبی سواد نورومارکتینگ و بازاریابی عصبی
راهنمای مطالعه

فرانسیس کریک، برنده جایزه نوبل، این فرضیه شگفت انگیز را مطرح کرد که همه احساسات، افکار و اعمال انسان، «حتی خودآگاهی»، صرفاً محصول فعالیت عصبی در مغز هستند. بر اساس این نظریه، بازاریابان در شرکت های بزرگ، استراتژی شرکت را با توجه به واکنش مغز به محصول و محتوای تبلیغاتی خود طراحی می کنند. بازاریابی عصبی علم جدیدی است که واکنش ذهنی به محتوا را بررسی می کند و در تبلیغات و فروش محصولات کمک زیادی می کند. در این مقاله به طور کامل به بررسی این سوال می پردازیم که بازاریابی عصبی چیست.

بازاریابی عصبی چیست؟ چگونه کار می کند

این شاخه از علم به ما کمک می کند تا عواملی را که مغز را برای خرید یک محصول یا خدمات ترغیب می کند، درک کنیم. بازاریابی عصبی با مطالعه واکنش های ناخودآگاه مغز، مانند احساسات، توجه و حافظه، اطلاعات مفیدی را در اختیار بازاریابان قرار می دهد تا تصمیمات آگاهانه تری در مورد جذب مخاطبان بگیرند. همچنین لازم به ذکر است که بازاریابی عصبی یکی از پردرآمدترین مشاغل است.

بازاریابی عصبی در تبلیغات چگونه احساسات را هدف قرار دهیم؟

بازاریابی عصبی یا نورومارکتینگ یکی از ابزارهای پیشرفته در دنیای تبلیغات است که واکنش های مغز، احساسات و رفتارهای ناخودآگاه مصرف کنندگان را تجزیه و تحلیل می کند. این روش به تبلیغ کنندگان کمک می کند پیام هایی ایجاد کنند که مستقیماً احساسات را هدف قرار می دهند و بیشترین تأثیر را بر مخاطبان دارند. به عنوان مثال متن تبلیغاتی روز مادر باید شامل احساسات افراد باشد.

احساسات نقش مهمی در تصمیمات خرید دارند. تحقیقات نشان داده است که اکثر تصمیمات خرید به صورت ناخودآگاه گرفته می شوند و تحت تاثیر احساسات قرار می گیرند. هنگامی که یک تبلیغ احساسات خاصی مانند شادی، غم، هیجان یا اعتماد به نفس را برمی انگیزد، مخاطب به احتمال زیاد به آن واکنش مثبت نشان می دهد.

بازاریابی عصبی چیست؟بازاریابی عصبی چیست؟

برنامه های بازاریابی عصبی جزئیات محصول

بازاریابی عصبی توجه زیادی به جزئیات دارد. از آنجایی که ذهن و واکنش مشتریان بسیار متفاوت است، همه عوامل باید به درستی طراحی شوند تا تأثیر لازم را در ذهن داشته باشند. در این بخش به برخی از مهم ترین کاربردهای بازاریابی عصبی می پردازیم.

  • طراحی محصول: ظاهر محصولات و نوع بسته بندی باید به گونه ای طراحی شود که توجه ضمیر ناخودآگاه را به آنها جلب کند.
  • تبلیغات موثر: بازاریابی عصبی یک روش بازاریابی جدید است. تهیه و ایجاد پیام های تبلیغاتی که تاثیر عمیقی بر حافظه دارد یکی از تکنیک های این حوزه است.
  • تجربه پیشرفته: با تجزیه و تحلیل رفتار مصرف کننده، تجربه کاربر در فروشگاه ها یا سایت های آنلاین، پاسخ عصبی را بررسی می کند.
  • قیمت گذاری: استفاده از روانشناسی قیمت برای تعیین قیمت هایی که برای ذهن جذاب ترین به نظر می رسند (مانند 99.990 تومان).

لوگوی محصول و نام تجاری از این مورد مستثنی نمی باشد برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع مقاله “علامت تجاری چیست؟” را پیشنهاد می کنیم. خواندن

اپلیکیشن بازاریابی عصبی توجه به جزئیات اپلیکیشن بازاریابی عصبی توجه به جزئیات

انواع بازاریابی عصبی احساسات در بازاریابی عصبی

بازاریابی عصبی به شاخه های مختلفی تقسیم می شود که هر کدام با استفاده از ابزارها و تکنیک های خاص، جنبه های مختلف فرآیند تصمیم گیری و رفتار مصرف کننده را تحلیل می کنند. در زیر به برخی از انواع بازاریابی عصبی و ویژگی های آنها می پردازیم.

1. بازاریابی عصبی عاطفی

در این نوع بازاریابی، هدف درگیر کردن ذهن، احساسات و عواطف مصرف کننده است. هدف برانگیختن برخی از احساسات مانند شادی، هیجان، غم و یا اطمینان در مخاطب است. بازاریابی عصبی بیشتر در تبلیغات تلویزیونی، کمپین های دیجیتال و محتوای احساسی به کار می رود. اگر یک کسب و کار کوچک راه اندازی می کنید و قصد دارید آن را گسترش دهید، از عملکرد برد پیامک غافل نشوید.

تأثیر تبلیغات بر احساسات از طریق بازاریابی هیجانیتأثیر تبلیغات بر احساسات از طریق بازاریابی هیجانی

2. بازاریابی عصبی دیجیتال

این روش بر تحلیل رفتار مصرف کننده در محیط دیجیتال متمرکز است. ابزارهایی مانند ردیابی چشم، کلیک ها و زمان ماندن در صفحات وب برای بهبود تبلیغات و تجربه کاربر استفاده می شود. محیط مناسب برای این نوع بازاریابی، تبلیغات آنلاین، طراحی وب سایت و استراتژی های دیجیتال مارکتینگ است. طراحی و متن مناسب برای جلب توجه مخاطب برای تاثیرگذاری بیشتر تبلیغات بسیار ضروری است، مانند متن آگهی بلند کردن مژه و ابرو برای خانم ها.

بررسی واکنش های مغزی در بازاریابی عصبی دیجیتال بررسی واکنش های مغزی در بازاریابی عصبی دیجیتال

3. بازاریابی عصبی حسی

در بازاریابی حسی عصبی، هدف حواس مختلف مصرف کنندگان (بینایی، شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی) است. این استراتژی بیشتر در رستوران ها و فروشگاه ها استفاده می شود. حافظه حسی در این زمینه قدرت بالایی دارد. استفاده از بوی مطبوع نان تازه در فروشگاه ها برای تحریک خرید نوعی بازاریابی حسی-عصبی است. علاوه بر این نوع بازاریابی، استفاده از بازاریابی پیامکی برای یادآوری کسب و کار تأثیر مثبتی بر ذهن مشتری دارد.

4. بازاریابی عصبی شناختی

این روش فرآیندهای شناختی مغز مانند توجه، حافظه و یادگیری را تجزیه و تحلیل می کند. تبلیغاتی که هدفشان ماندن در ذهن مخاطب و جلب توجه است. این نوع بازاریابی برای مثال شامل تبلیغاتی است که حاوی پیام های کوتاه و جذاب یا شعارهای خاص است. در این زمینه امکان ارسال پیامک انبوه به جلب توجه مخاطب کمک می کند.

بازاریابی عصبی؛ آینده هوشمند در بازاریابی

با ترکیب علوم اعصاب و بازاریابی، بازاریابی عصبی راه حل های نوآورانه و دقیقی برای درک رفتار مصرف کننده ارائه می دهد. این رویکرد به برندها کمک می کند تا احساسات، نیازها و خواسته های ناخودآگاه مشتریان را با استفاده از تحلیل های عمیق تر و علمی تر شناسایی کرده و رابطه مؤثرتر و پایدارتری با آنها برقرار کنند.

از تبلیغات چشم نواز و طراحی محصول گرفته تا استراتژی های قیمت گذاری و تجربه مشتری، بازاریابی عصبی شرکت ها را قادر می سازد تا تصمیمات هوشمندانه تری بگیرند و در بازار رقابتی امروزی مزیت کسب کنند. شکی نیست که آینده بازاریابی تحت تاثیر این علم شگفت انگیز و کاربردی خواهد بود.


منبع: https://farazsms.com/neuro-marketing/