
بروزرسانی: 25 تیر 1404
بازاریابی درونگرا یا اینباند مارکتینگ چیست؟
\xa0هر چه بیشتر با بازدیدکننده وب سایت و صفحه سوشال خود ارتباط بگیرید، از دغدغه ها و نیازهای او بیشتر با خبر می شوید. در نتیجه می توانید محصولات و خدمات بهتر و پرکاربردتری تولید کرده و در اختیار او بگذارید.
آخرین مرحله از inbound marketing که بیشتر صاحبان کسب وکار آن را فراموش می کنند جلب رضایت و خوشحال کردن مشتری است. خوشحال کردن مشتری پس از خرید، یک نتیجه بزرگ دارد که آن هم تبدیل شدن مشتری به یک دوست و طرفدار است. در این مرحله وفاداری مشتری افزایش می یابد و احتمالا دوباره از شما خرید می کند. هم چنین شما را به دیگران نیز معرفی می کند.
بازاریابی اینباند یک رویکرد استراتژیک برای ایجاد محتوای ارزشمند است که با نیاز مخاطبان هدف شما هماهنگ بوده و الهام بخش روابط بلندمدت با مشتری خواهد بود. از مزایای روش بازاریابی جاذبه ای، به موارد زیر می توان اشاره کرد:
- مقرون به صرفه
- ارتباط ماندگارتر نسبت به بازاریابی برونگرا
- دسترسی به مخاطبان و بازارهای جدید
- نتیجه سریع تر از بازاریابی برونگرا
- ایجاد اعتبار و آگاهی از برند
به عنوان مثال وقتی شما از سامانه پیامک تبلیغاتی یا ایمیل مارکتینگ استفاده کرده و ارتباطی بین برند خود و مشتری ایجاد کنید، در واقع روش هایی از بازاریابی برونگرا یا Outbound Marketing را به کار برده اید. اما زمانی که مخاطب شما، به دنبال یکی از سوال ها و نیازهای خود، در یکی از شبکه های اجتماعی جستجو می کند و به شما می رسد؛ این نوعی بازاریابی جاذبه ای یا ربایشی محسوب خواهد شد.
بعد از اینکه که شما بازدیدکنندگان سایت یا کسب وکار خود را جذب کردید، قدم بعدی تبدیل آن ها به دنبال کننده (lead) است. به طورمثال می توانید با ارسال پیامک به افرادی که قبلا به برند یا محصول/خدمت شما علاقه نشان داده اند این ارتباط را قوی تر کنید و آن ها را از تخفیف ها یا آموزش رایگان و هر خدمات دیگری آگاه سازید.
به عنوان مثال یکی از راه های ارتباط با مشتری استفاده از پنل پیامک است. راه حل استفاده از این روش به این صورت است که در هنگام خرید، شماره تماس او در سایت شما ثبت می شود. بدین ترتیب اگر خط کاری شما ایرانسل یا همراه اول باشد، برای پیدا کردن شماره مشتریان قبلی، نیازی به گرفتن پرینت خط ایرانسل و همراه اول نخواهید داشت. با بانک اطلاعاتی که پنل پیامکی در اختیار شما قرار می دهد بعد از خرید می توانید به مشتری پیامک ارسال کنید. حتی از طریق پنل های اس ام اس می توانید پیامک زمان دار تنظیم کنید که بعد از گذشت 1 ماه از خرید\xa0 پیشنهاد تخفیف را به منظور جلب توجه، برای مشتری ارسال کنید.

مزایای اینباند مارکتینگ؛ روشی موثر بر افزایش تمرکز بر جذب مشتری و وفاداری آن
نظر شما در مورد بازاریابی درونگرا چیست؟ آیا تا به حال از این نوع بازاریابی برای کسب وکار خود بهره گرفته اید؟ تجربیات و نتایج خود را از استفاده از اینباند مارکتینگ برای ما بنویسید.